Szerző: Gálffy Csaba

2017. január 3. 15:33

NNG-versenytárs lesz a Google

Autóipari beszállítóként is kipróbálja magát a Google, a cég első körben a FIAT-Chrysler konszernnel dolgozik együtt az androidos fedélzeti rendszerek terén.

Közösen jelentette be a FIAT Chrysler Automobiles (FCA) és a Google a két cég új autós együttműködését, amelynek keretében új, Android-alapú fedélzeti infotainment-rendszert fejlesztenek. Ez eddig a Google legnagyobb fegyverténye az autós piacon, és viszonylag pontosan kijelöli a cég autós stratégiáját is.

Felhasználók? Nem róluk szól.

A Google évek óta igyekszik valahogyan helyet szorítani magának az autóban - nem véletlenül. Az átlagos amerikai sofőr ugyanis évente 290 órát tölt a volánnál (és az amerikaiak 87,5 százaléka sofőr), ezt az időt pedig a Google-ökoszisztémán kívül tölti. A cég már többször próbált betörni erre a területre, például az egyik legelső androidos telefon, a Motorola Milestone egyik legfontosabb újdonsága pont az háztól házig autós navigáció és a "Car" alkalmazás volt, amely ráadásul a megfelelő dokkolóval automatikusan el is indult.

Azóta sokat lépett előre a cég, a navigációja a Maps és a Waze révén világszínvonalú, a hangalapú interfész pedig rengeteget javult. Az autógyártók felé azonban nem sikerült kiépíteni érdemi együttműködést, az Android Auto is csak langyos fogadtatást kapott. Nem véletlen tehát, hogy most egészen új úton próbálkozik a Google és kimondottan a gyártók (nem pedig a felhasználók) igényeit szem előtt tartva, teljesen testreszabható autós platformként kínálja az Androidot.

FIAT Chrysler Uconnect - a következő verzió már Android-alapokra költözhet.

A kulcskifejezés itt a teljesen testreszabható: ez azt jelenti, hogy a gyártók az utolsó pixelig átrajzolhatják az operációs rendszert, tetszőleges funkciókat vehetnek ki és tehetnek bele. Ez azt is jelenti, hogy az androidos alapokból a felhasználók várhatóan csak az appokat látják majd, illetve értelemszerűen (a Google stratégiájának megfelelően) a Google online szolgáltatásait. A CES bemutatóján a két cég a Google Assistant, a Maps, illetve a Pandora, Spotify és Pocket Casts appokat demózta.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Ahogy azonban az okostelefonoknál, úgy várhatóan az autóknál is hatalmas problémát okoz majd ez a testreszabás, akadozó (vagy nemlétező) frissítésekkel, fragmentációval, frusztrációval. Az egyértelmű, hogy sima, Google-féle felületet az autógyártók nem vállaltak volna be, így a cég végül úgy döntött, inkább a gyártókat szolgálja ki. Jellemző, hogy a sajtóközleményben nem szerepel a biztonság szó, ami az autós informatika jelenlegi állását figyelembe véve legalábbis aggasztó.

Új úton

A Google ilyen irányú törekvései nem jelentenek újdonságot, a cég még a tavalyi Google I/O-n beszélt az autós Android koncepciójáról, egészen mostanáig azonban kevés információt kaptunk erről a területről. Eszerint az autós Android szabályosan átvenné a fedélzeti számítógép funkciót és a teljes infotainment rendszer átköltözne a Google platformjára. Ez azt jelenti, hogy a fűtés szabályozásától a kilométeróráig minden Androidon futna, nem pedig az egyedi fejlesztésű, általában külső beszállítóktól, például a hazai NNG-től vásárolt platformokon. Ettől persze a kritikus elektronika (menetstabilizálás, motorvezérlés, fékek, stb.) teljesen elkülönül.

Az autógyártók szempontjából a Google platformja az alkalmazások miatt vonzó: az Androiddal ugyanis be tudják húzni az androidos ökoszisztémát az autók kijelzőjére, amire a hagyományos infotainment rendszerekkel csak igen korlátozottan voltak képesek. Nagy kérdés viszont, hogy ki és hogyan fogja e rendszereket frissíteni, hogy azok az Android ökoszisztéma fejlődésével tartani tudják a lépést - akár 10 éves távlatban.

Az FCA egyébként adja magát, mint első együttműködő partner, a Google az önvezető autók kapcsán is az európai-amerikai vegyesvállalattal dolgozik együtt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról