Szerző: Habók Lilla

2016. december 05. 09:30:00

Magyar UX-győzelemmel zárult az idei CESA

Egyedül a projektmenedzsment alkalmazás fejlesztésével foglalkozó Nostromonak sikerült díjat elhozni a Central European Startup Awards (CESA) versenyről a magyar csapatok közül. A döntőre tíz ország 12 kategóriában nevezhette a nemzeti nyerteseket. Legjobbnak idén Lengyelország bizonyult, a tanulókat nemzetközi szinten összekapcsoló lengyel Brainly az év startupja címet is megkapta.

Kiosztották a közép-kelet-európai régióban a legjobbaknak választott startupok a díjaikat a Central European Startup Awards (CESA) idei rendezvényén, Ljubljanában. A versenyt harmadjára rendezte meg a magyar kezdeményezésre létrehozott, de egyébként nemzetközi tagokból összeálló bizottság. Méghozzá azzal a céllal, hogy kapcsolatot építsen a régió kezdő vállalkozásai, illetve a vállalkozói között, és így a közös összefogással jobban fel tudja venni a versenyt a globális startup-központokkal. Ennek megfelelően minden évben más ország ad otthont a díjátadó rendezvénynek - tavaly előtt Budapest, tavaly Bécs, idén pedig a szlovén főváros ABC HUB accelerator központja.

A régiós versenyt a résztvevő tagországokban egy nemzeti szintű verseny előzi meg, ahol a zsűri megválasztja az ország legjobbjait. A megmérettetésben 10 ország vett részt, köztük Magyarország, Ausztria, Bulgária, Csehország, Horvátország, Lengyelország, Szerbia, Szlovákia, Szlovénia és Románia. Ezek mindegyike 12 kategóriában hirdetett győztest saját hatáskörben, és egyben delegálta a nyerteseit a régiós versenyre. Összesen 3500 jelölés érkezett ebben a fordulóban, de a nevezés alapján felkért versenyzők közül már csak 800 adta be a szükséges dokumentumokat - közülük dőlt el, hogy kik az ország legjobbjai az évben.

A CESA 2016 nyertesei és szervezői Ljubljanában

Minden kategóriában más szempontok érvényesültek, hogy a zsűri mit vesz figyelembe a bíráláskor. A versenyzőknek a kategóriára szabott kérdéssorra kellett válaszolniuk, mert például egy közösségi irodánál inkább a bérlők száma vagy maga a helyszín a fontos, addig egy befektetőnél inkább a befektetések száma, nagysága és a csapatok sikere. A fő hangsúly pedig az év startupján van, amelyet objektív számok szerint értékel a zsűri, az adott év legértékesebb cégét keresi, vagyis olyan szempontok számítanak, hogy mennyi az árbevétele, mennyivel növelte a tőkét vagy mekkora a hitelkockázata.

Külön-külön bizottsági tagokból áll össze a befektetőkből, cégvezetőkből és más szakértőkből álló nemzetközi zsűri is, akik az egyes kategóriák nevezőit értékelik. A bírálathoz minden zsűritag megkap egy egyoldalas bemutatkozó anyagot a nevezőről, a Bisnode által nyújtott objektív összegeket a cégről, és további linkeket a tájékozódáshoz.

A régió nyertesei

Érdemes lesz figyelni a lengyel startupokra, az idei rendezvény abszolút nyertesei ugyanis ők lettek, 12 kategóriából négyben szavazta meg őket első helyre a zsűri, és az Everytap fintech startup még a közönségdíjat is elhozta. A szervezők hozzátették kérdésünkre, hogy a lengyel startup szcéna nagyon erős, Varsó, Krakkó és Gdansk városainak startupjai folyamatos versenyben vannak egymással, és így ösztönzik egymást a fejlődésre.

Egy lengyel csapat, a Brainly nyerte meg az év startupja címet, ahogy a legjobb közösségi hatást is ők érték el a bírálók szerint - egy olyan startup, amely platformot kínál diákoknak a közös tanulásra. A rendszer azt a problémát igyekszik áthidalni, hogy az oktatás könnyebben megvalósulhasson nemzetközi keretek közt, az országok közti eltérő iskolai színvonalat vagy más hiányzó ismeretet a rendszeren keresztül a tanulók pótolják ki egymásnak. A Brainly fölényes győzelmén kívül még két lengyel csapat is dobogóhoz jutott, a Huge Thing kapta a legjobb inkubátorprogram díját, a legjobb IoT startup pedig a kontakt.io lett.

Csehország is kapott két díjat a kelet-közép-európai versenyen: az év befektetője címet Andrej Kiska nyerte el, a legjobb korai fázisú startup pedig a Greycortex lett. A legbefolyásosabb női startup-szereplőket is minden évben kitüntetik a szervezők, ezúttal a horvát származású Urska Srsen örülhetett a díjnak.

További három fejlesztői kategóriában is hirdettek győztest a szervezők, a legjobb független játékfejlesztő a szerb Awakening of Heroes, a mesterséges inteligencia megoldások közül a bolgár Imagga emelkedett ki, a legjobb fintech startup díjat pedig idén a szlovén Invoice exchange kapta. Az említettek közül az AI és az indie játékok is idén teljesen új kategóriaként szerepeltek a versenyen a mostani trendeknek megfelelően.

Magyar helyezés

A magyarok közt több visszatérő versenyző szerepelt, idén és tavaly is a Synetiq képviselte az országot az év startupja kategóriában, de ezúttal sem ők kapták meg a címet. A Loffice tavaly megszerezte a legjobb co-working helynek járó kategória győztes posztját, és ezúttal is versenybe szállt a címért, de alulmaradt az osztrák Sektor 5 irodával szemben. Azért a magyarok sem térnek haza üres kézzel, a legjobb felhasználói élmény kategóriában a Digital Natives egyik termékeként 2015 óta működő Nostromo.io kapta meg a díjat.

A nyertes Nostromo csoportoknak készít projektmenedzsment eszközt, amelyben egyszerre lehet feladatlistákat összeállítani, a feladatok státuszát nyilvántartani vagy jelentéseket készíteni az adatokról. Ezek a funkciók egészen hasonlóak a Trellohoz és más feladatkezelő eszközökhöz, részben összegzik azokat. Előnyt jelent a többi megoldással szemben, hogy a Nostromo egyszerre többféle feladatnyilvántartást is tud kezelni, például külön a tervezéssel és a mindennapi munkával kapcsolatos teendőket. Emellett azt is lehet követni órarenden keresztül, hogy melyik csapattag mennyit töltött egy-egy feladattal - ennek haszna nem csak a számonkérés lehet, hanem egyes feladatokkal eltöltött túl sok idő szűrése.

Rendelkezik még a rendszer egy plusz funkcióval, amelyet weboldalak vagy egyéb design elemek tervezése közben a kommunikáció megkönnyítésére tud használni egy csapat. A terven meg lehet jelölni a kérdéses részeket, megjegyzéseket fűzni hozzá, beszélgetéseket folytatni a változtatásról, és végül lezárni a feladatokat. Ez a funkció, ahogy több más megoldás is, a Digital Natives saját tapasztalata alapján született, mivel könnyebb volt így követni a feladatokat, mint emailben küldeni egymásnak. Főleg a designer cégeknek lehet hasznos ez a megoldás, de bárhol alkalmazható, ahol van valamilyen design-elem. Egy építészeti iroda például tervrajzok finomítására veszi igénybe ezt a funkciót.

Mindez olyan áttekinthető és letisztult felületeken jelenik meg, amely a zsűri szerint régiós UX győzelmet érdemelt. Ebben az esetben azonban csak a UX szempontot vette figyelembe a bizottság, nem figyelte a felhasználó számot vagy a termék üzleti értékét, sőt még a UI szempontokat sem.

Ahogy a térképen látható, a Nostromonak világszerte több országban is vannak felhasználói, de egyelőre Európában a legnépszerűbb. Összesen 3700 regisztrált tagot tart számon az alkalmazás, akiknek nagyjából 10 százaléka használja napi szinten. Jelenleg csak ingyenes verzióban elérhető a projektmenedzsment megoldás, de még decemberben élesedik a fizetési rendszer - mondta el kérdésünkre Lukács Péter, a Nostromo termékfelelőse.

A fizetős szolgáltatás bevezetéséről kezdve 30 napos ingyenes kipróbálási időszak áll a csapatok rendelkezésére, majd felhasználói méret alapján változik a havi előfizetés: 2-5, 6-10, 11-20, 21-50, valamint 50 felhasználón felüli csoportokra bomlik a csomagár a tervek szerint. Minden esetben a csomag létszámának maximumát szorozzák meg a fejlesztők öttel, tehát a 6-10 fős csomag például havi 50 dollárt jelent majd egy cégnek. Ezzel szemben például a Trellonál 10 dollárba kerül havonta felhasználónként az üzleti célú alkalmazás, melyhez képest a Nostromo ára 3 főtől kezdve már kedvezőbb.

Továbbra sem lesz fizetős a szolgáltatás egy főre, társadalmi munkát végző projekteknek és az oktatási intézményeknek. Már most is használják a terméket például az új-zélandi iskolákban, ahol valószínűleg a cég Quora-marketingjének következtében találtak rá a rendszerre a tanárok. A Nostromo terjesztésének egyik stratégiai lépése, hogy a szolgáltatást az angol nyelvű kérdezz-felelek oldalon ajánlják a marketingesek a felhasználók figyelmébe. Az eredmény mérhető volt, az 1 százalék körüli kattintási arányt sikerült úgy növelni, hogy az oldalra látogatók több mint 15 százaléka ki is próbálja a terméket. A növekedésre szükség is lesz, mivel a fizetős modell bevezetése után pár hónappal döntést kell hozni, hogy a Nostromot érdemes lesz-e a Digital Natives-től külön cégbe szervezni, és elkezdeni a tőkebevonást.

Mi lesz a következő?

A verseny folytatódik egy globális döntővel december 9-én Malajziában, amelyen viszont nem a mostani régiós nyertesek vesznek részt, hanem a tavalyiak. Szóval Magyarországot a közösségi irodák kategóriájában a Loffice fogja képviselni a versenyen, ahol a régiók nyertesei közül választ a zsűri - jövőre pedig a Nostromo.io kap nevezést a globális döntőre. A jövő évi régiós verseny helyszínét és részleteit még nem árulták el a szervezők, de előfordulhat, hogy a kategóriák megint bővülni vagy változni fognak, mivel az oktatási témakörrel, a biotechnológiával és akár az elektromos autókkal foglalkozó startupok is megérdemelhetnének egy-egy külön megmérettetést.

a címlapról