Szerző: Dojcsák Dániel

2014. április 15. 12:27

Drónokat fejlesztő céget vett a Google

A Google vásárolta fel a napenergiával működő, a levegőben hosszú ideig fennmaradni képes drónokat fejlesztő Titan Aerospace-t. A viszonylag nagy, utasszállító repülőnyi méretű drónok éveken keresztül a levegőben maradnának és térképészeti küldetéseket teljesítenének vagy a ritkán lakott vagy fejletlen területek internethálózatának működtetésében vennének részt.

Bennfentesek szerint a Facebook szintén tárgyalásokat folytatott a céggel, de a Google-nek sikerült ráígérnie az ajánlatra. Azt sajnos nem lehet tudni, hogy pontosan milyen összegben állapodtak meg a felek, még a jól értesült amerikai üzleti lapok sem írnak nagyságrendet sem. A Facebook vigasztalásként egy másik hasonló, de kevésbé ígéretes céget vásárolt fel, a brit Ascenta 20 millió dollárért lett a Facebooké, a cég egyébként szintén napelemes drónok fejlesztésével foglalkozik.

A dróntechnológia a haditechnikában már bevált, de a fejlődés jelenlegi ütemét látva sokan fantáziálnak széleskörű kereskedelmi és magánhasználatot is. Az ígéretes ötletek közül még egyik sem bizonyított, mindenhol csak teóriák, tesztek, kísérletek vannak. Az egyik ilyen terv, hogy a ritkán lakott vagy nehezen beépíthető területekre drónok segítségével juthat el az internet, illetve a telefonhálózat. Mindez azonban még csak kezdeti tapogatózás stádiumában van, számos technológiai akadály áll még az útjában annak, hogy légi egységek szórják a térerőt az óceán vagy a sivatag felett. Ennél valamivel kézzelfoghatóbb, de szintén messze nem átgondolt az Amazon terve, miszerint drónok segítségével szállítaná házhoz az interneten megrendelt termékeket rövidebb távokon.

Semmi nem marad rejtve

Ugyan a jóslatok arról szólnak, hogy 5 éves távlatban láthatunk kereskedelmi használatban drónokat, jelenleg nagyon kevés konkrétum támasztja ezt alá. A Titan Aerospace csapata talán az egyik reménysugár, ugyanis az Új Mexikóban dolgozó húszfős társaság alig két év alatt Vern Raburn (a Symantec korábbi vezetője, illetve a Microsoft fogyasztói termékdivíziójának korábbi vezetője) irányítása alatt megalkotott egy koncepciót, ami a Project Loon ballonjainak problémáin túl tud ugrani. A szerkezet levegőben tartására a napelemek jobb megoldásnak bizonyulnak, mint a léggömbök, azok ugyanis sokkal nagyobbak és nehezebben irányíthatóak, mint egy kompaktabb, szárnyakkal és légcsavarokkal rendelkező drón. A tisztán akkumulátoros üzemmód hátránya a rövid üzemidő, a fosszilis üzemanyagok pedig drágák és az utántöltés is nehézkes. Nagy magasságban viszont a napfényt már a felhők sem szűrik, a bejövő energia könnyen kalkulálható tényezővé válik.

Persze az igazi kihívást az jelenti, hogy a szerkezetet ellenállóvá, mégis könnyűvé kell tenni, illetve komoly szenzoros támogatás mellett olyan algoritmusoknak kell megbízhatóan működniük benne, amik képesek észlelni a környezet változásait, például a szél erejét és irányát és ennek megfelelően folyamatosan korrigálni a repülési pályát. A Project Loom internetközvetítő ötlete mellett a Titan szerint a drónok tökéletesen használhatóak szenzoros mérésekre, a földfelszín monitorozására. Könnyen lehetséges akár a növényzet alakulásának figyelése, de a Maps térképszolgáltatás frissítésére sem lenne rossz megoldás a folyamatosan az égbolton cirkáló önműködő repülőgépek serege.

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A Titan jelenleg kétféle, szitakötőhöz hasonlító drón fejlesztésén dolgozik. Mindkettőnek az üzemeltetésére akkumulátorok kaptak helyet a gépben, amiket a szárnyakra szerelt napelemek töltenek folyamatosan. A magaslégköri drónok méretükben jelentősen eltérnek az apró felszíni társaiktól, a kisebbik, Solara 50 nevű modell szárnyfesztávolsága közel 50 méter, vagyis nagyobb, mint egy Boeing 767-es sugárhajtású utasszállítóé.

A cég szerint akár 2015-ben is lehetséges lenne már éles bevetés, de a szakértők kételkednek ebben, többek közt az éjszakai akkumulátoros üzemeléssel lennének problémák. Nem is a repülők működése, hanem például az internetszolgáltatáshoz vagy egyéb adatkommunikációhoz szükséges eszközök magas fogyasztása jelent még gondot.

Fókuszban a robotika és a járművek

A Google-től nem idegenek már a járművek, a vállalat évek óta fejleszti autonóm, sofőr nélküli autóit, és sorra vásárolja fel a robotikával foglalkozó cégeket, tavaly decemberben a katonai robotokat gyártó Boston Dynamics vállalatot is akvirálta, amelyet a négylábú, kutyához hasonló sétáló járműve tett híressé netszerte. Ezek a lépések mind arra utalnak, a Google szeretne kitörni a kibertérből és a fizikai tér felé terjeszkedni, a robotikai fejlesztéseket egyébként Andy Rubin irányítja, aki korábban az Android operációs rendszerért felelt.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról