HWSW

Játékfejlesztőknek kedveskedik az Amazon

Az Amazon ugyan egyelőre nem rukkolt elő saját játékkonzollal, továbbra is csak a tabletein fut a saját Android-verzió, de ennek ellenére komoly kampányt folytat a játékfejlesztők jobb kiszolgálásáért. Igaz, a cloudszolgáltatásaival nem csak a Kindle Fire ökoszisztémát tudja támogatni, hanem a teljes mobilos világot.

A hónap elején mutatkozott be a teljesen felújított portál [1] az Amazon kínálatában is megjelenni akaró app- és játékfejlesztők számára. A bejelentéskor Aaron Ruberson, az Amazon Appstore for Android / Kindle Fire igazgatója pedig elhintette, hogy a cég további erőteljes fejlesztéseket tervez, amiknek eredményei olyan eszközök lesznek, amikkel a fejlesztők hatékonyabbá tehetik a játékok és programok kiadását, illetve a promócióját az Amazon platformjain. A sejtelmes kijelentést sokan úgy értelmezik, hogy az Amazon hamarosan bejelenti saját Androidra épülő játékkonzolját, ami a Steam Machine [2]mellett egy másik kihívója lenne a klasszikus konzoloknak.

Az Amazon Android Appstore-ban jelenleg már több mint 100 ezer alkalmazás érhető el, kétszer annyi, mint egy évvel ezelőtt. A kezdeti érdektelenség úgy tűnik átfordult [3], ugyanis az Amazon-felhasználók szívesebben használnak alkalmazásokat tabletjükön és nincs problémájuk azzal sem, ha fizetni kell értük, hiszen a kártyaszámuk kivétel nélkül el van tárolva az Amazon fiókban és egyébként is rendszeresen vesznek a cégtől termékeket vagy médiatartalmat. A "hivatalos" Androidról levált ökoszisztéma ráadásul fokozottan odafigyel a lokalizációra, a brazil és az ausztrál piacon például egy teljesen a helyi igényekre formált kínálata van az Amazon digitális tartalmainak.

Kompatibilitási problémák a forkolt Android világában

Az új fejlesztői portál rengeteg ígérettel együtt érkezett azon túl, hogy megjelenésében felfrissült. A legfontosabb természetesen a tesztelőszolgáltatás, amit lefuttatva az adott alkalmazáson kiderül, hogy vannak-e kompatibilitási vagy egyéb hibák a kódban, rendben lesz-e az alkalmazás az Amazon piacterén, illetve az ahhoz csatlakozó eszközökön. Ezen kívül kapnak a fejlesztők használható eszközöket a bevételszerzéshez, illetve a közönségszerzéshez, nem utolsósorban pedig egyszerűvé vált a keresztplatformos megoldások becsatornázása az Amazon appokba is.

Ezeken felül ráadásul egy szubjektív válogatott körbe bekerülők konkrét támogatásokat is kapnak a programjuk népszerűsítésére. Az Appstore Developer Select [4] program díjazza, ha valaki maximálisan teljesíti az elvárásokat és jó minőségű appokat tesz be. Például ha valaki vállalja, hogy a programja hiba nélkül fut nagy felbontásban is, akkor hozzáférhet az ehhez kapcsolódó jutalmakhoz, többek közt egy 2000 dolláros kuponhoz, amit Amazon Web Services hosztingra válthat be. Hasonló feltételek teljesülésével lehet prémium helyre kerülni a piactéren vagy 5000 megjelenésnyi mobil reklámkampánnyal megtolni az app szekerét.

Az Amazon által megcélozni kívánt játékfejlesztők számára fontos tényező, hogy az Amazon is beszállt a cloudban kiszámolt, a felhasználók eszközeire csak streamelt játékok piacára. Még tavaly novemberben jelentette be a cég [5], hogy az Amazon Web Services, számítási erőforrásokat nyújt külső alkalmazásokat, tartalmakat terjesztő cégeknek is. Lehetővé válik többek közt, hogy az Amazon szerverein fussanak a komplex 3D-s játékok, a felhasználói eszközökön pedig csak a megjelenítés történjen. Az AWS képes futtatni olyan instance-okat, virtuális szervereket, amiken alkalmazások futnak, a fogyasztók tabletjeire, okostelefonjaira, tévéire pedig videóstream formájában jut el a tartalom.

Az új architektúra használható teljes egészében alkalmazások továbbítására, de elképzelhető, hogy a játékoknak csak bizonyos elemei készülnek majd a cloudban. Az Eve Online készítője, a CCP például arra használja majd az AWS-t, hogy a 3D karaktereket generálja a játékba, de a környezet a helyi eszközön készül. Az új AWS instance, a G2, ami erre a célra készült, NVIDIA chipeket használ majd a grafikai számításokra. A játékélményhez persze szükség van az alacsony késleltetésre, ehhez a két végponton lévő eszközök helyes működése mellett egy stabil internetkapcsolat is kell.

Platformok közti adategyeztetés

Az Amazon másik fontos lépése, hogy ledolgozza a Google Play Services hiányából fakadó hátrányát is a játékok terén. Eddig is létezett a Whispersync for Games, illetve GameCircle nevű rendszer, ami a játékokat toplistával, megszerezhető érmekkel támogatta, illetve lehetővé tette a cloudba mentést, a fejlesztőknek pedig teljes körű analitikát nyújtott. Az eredetileg csak Kindle eszközökre elérhető lehetőséget az Amazon tavaly nyáron terjesztette ki bármilyen androidos alkalmazásra, most pedig megérkezett az iOS-támogatás is, amivel az Amazon létrehozott egy széleskörű platformtámogatást, ami a játékokat felvértezte a közösségi funkciókkal, a fejlesztőknek pedig kényelmet adott. A folyamatos és részletes analitika lehetőséget ad arra, hogy a fejlesztő lássa, a játékosok hol akadnak el, hol adják fel a játékot, hol vannak hibák. Mindezt akkor is, ha a játékokat különböző eszközökön felváltva használják.

A Google Play Services a hivatalos Android mellett támogatja az iOS-t, de az Amazon-féle Androidot és a Windows Phone-t nem, az Amazon épp ezért is van lépéskényszerben. Az Amazon magyarázata persze a GameCircle kiterjesztésére, hogy rengeteg igény érkezett, hogy legyen megoldott az átjárás iPad és iPhone készülékekre is, ha már a játékok elérhetőek itt is és ott is. A Whispersync for Games azonban nem csak egy újra kitalált Play Services, előnye például, hogy megbirkózik azzal a problémával is, ha két eszközön a játék különböző verziója fut vagy mondjuk különböző Android-verzió, korábban ilyenkor egyszerűen nem működött a cloud mentés és a játékállás betöltése.

xAz igazi kényelmet azonban a perzisztens adatok szinkronizálásának és követésének egyszerűsége jelenti. A GameCircle, illetve a Whispersync együttműködik az AWS-sel, a fejlesztőnek nem kell megírnia a kódot, amivel az adatokat átviszi, egyszerűen le kell tárolnia a helyi adatbázisban, a többit pedig intézi az infrastruktúra. Ezt a szolgáltatást az Amazon ingyen biztosítja (persze az AWS-ért alapból fizetni kell), és a leírás szerint kevesebb mint egy óra alatt integrálható a játékokba. A teljesen platformfüggetlen szinkronizáció egyébként egy égető hiányossága a mai mobilos ökoszisztémának, ugyanis sem az Apple, sem a Google nem gondolta égetőnek ennek erőltetését.

Gyöngyök

A játékfejlesztők előtt húzott mézesmadzag utolsó eleme pedig az Amazon Coin virtuális pénz kiterjesztése, amivel a játékosok ajándékozhatnak egymásnak és vásárolhatnak virtuális tárgyakat, sőt, a szülők adhatnak a gyerekeiknek jutalomként, így azok anélkül költhetnek, hogy igazi fizetőeszközt kellene a kezükbe adni. Eredetileg a Coin egy keresletserkentő eszköznek indult, a promóciókban szerzett Amazon Coin-ért alkalmazásokat és egyéb termékeket lehet megvenni.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://developer.amazon.com/public/
[2] https://www.hwsw.hu/hirek/51461/valve-steam-steamos-jatek-konzol-linux.html
[3] https://www.hwsw.hu/hirek/50750/web-app-amazon-android-appstore.html
[4] https://developer.amazon.com/public/resources/promotional-tools/featured-developer-program
[5] https://www.hwsw.hu/hirek/51362/iaas-paas-amazon-aws-felho-google-ibm-microsoft-piac.html
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/51658/amazon-cloud-developer-portal-aws-gamecircle.html
Író: Dojcsák Dániel (dojcsak.daniel kukac hwsw.hu)
Dátum: 2014. január 22. 12:08
Rovat: web