Szerző: Dojcsák Dániel

2013. december 12. 13:49

Péntektől letölthető a SteamOS

December 13-án megkapja a Steam Machine gépek első prototípusát 300 szerencsés játékos, a továbbfejleszthető gép mellé jár még a Steam Controller, illetve a lényeg, a Linux-alapú SteamOS.

A 300 első tesztelő ugyan nagyon kevés, viszont ettől függetlenül bárki más kíváncsiskodhat, ugyanis a SteamOS péntektől bárki számára letölthető, sőt, a Valve kifejezetten bátorítja a felhasználókat, hogy próbálgassák a rendszert és küldjenek visszajelzéseket a legfiatalabb konzolplatformmal kapcsolatban. A bejelentés azonban még nem egyenértékű egy széleskörű termékindulással, ugyanis a SteamOS telepítése nem egyszerű. A Valve azt javasolja, hogy aki nem egy merész Linux-hacker, az inkább várjon 2014-ig a kipróbálással. A CES idejére, tehát január elejére már egy kipróbált, stabilabb, kiegyensúlyozottabb rendszer kerül a fogyasztók elé, a mostani időszak csupán egy nyitott tesztelés.

Visszaszámlálás indul

Január 6-án lesz a hivatalos bemutató Las Vegasban a CES kiállításon, a 300 szerencsésnek viszont tegnap éjjelig kellett értesítést kapnia, hogy bekerült a kiválasztottak közé. Ha a HWSW-olvasók között lenne ilyen, jelentkezzen bátran. Amennyiben nem, akkor kénytelenek vagyunk az amerikai lapok beszámolóira hagyatkozni, illetve kivárni a hivatalos bemutatót.

A SteamOS igazi meglepetés lesz, hiszen a Valve nagyon szűkszavú és misztikus volt az október óta tartó szivárogtatásokkal is. Az biztos, hogy a szabványos PC-ken is futtatható operációs rendszer Linux-alapokra épít. A fejlesztéskor komoly figyelmet kapott a tévékompatibilis felhasználói felület, amit akár távirányítóval, akár a dedikált kontrollerrel is könnyedén lehet majd használni. A szoftver központi eleme a Steam-kliens, amit a PC-s játékosok már jól ismernek, ezen keresztül érhetőek majd el a Steam piacteréről a játékok, egyéb tartalmak. A saját Linux fejlesztésének a célja az optimalizáció volt, a Valve szerint drasztikusan növelhető a grafikus teljesítmény, illetve javíthatóak a késleltetések. Plusz a linuxos rendszer miatt a teljes platform szabadon licencelhető a partnerek felé, anélkül, hogy a Microsoft felé komoly jogdíjakat kellene kifizetni.

A SteamOS koncepciója, hogy a PC-s környezetet átülteti a nappaliba, s felhasználók helyett háztartásokban gondolkodik. Például a játékokat családon belül meg lehet osztani, s a családfő (adminisztrátor) meghatározhatja azt is, hogy kinek mihez van jogosultsága. A Valve szerint a játék mellett a multimédia sem marad el, feltételezések szerint ez a Netflix, Hulu és hasonló filmszolgáltatók és az online zenei katalógusok klienseit takarja, de ezen felül szinte biztos, hogy házi szerverről is tud majd kiszolgálni tartalmat a linuxos rendszer.

Maga a Steam Box különböző verziókban lesz elérhető, megfelelve a középkategóriás PC-től a brutális csúcskategóriás játékos PC-k szintjének. A belépőszint Intel Core i3 processzort, GeForce GTX 660 videókártyát jelent, míg a csúcsverzió Core i7-4770 processzorral és GeForce Titan videókártyával zúz. A két szélsőség között persze vannak negyedik generációs Core i5 gépek GeForce GTX 780 és 760 GPU-val. A memória mennyisége azonban egységes, mindegyik verzió 16 gigabájt RAM-ot és 3 gigabájt VRAM-ot kapott, illetve az 1 terabájtos merevlemez is hibrid, amiben egy 8 gigabájtos SSD is szolgálatot teljesít a gyorsabb indulás érdekében.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az izgalmas rész nem is elsősorban a belső, hiszen ezek hagyományos PC-alkatrészek, de a Valve mindezt egy egyedi, kis méretű házba tervezte bele. Az előzetes információk szerint a doboz körülbelül 30x30x8 centiméteres, vagyis nem sokkal nagyobb, mint egy Xbox 360. Mindez úgy felépítve, hogy a Valve szerint a gépek továbbfejleszthetőek, az alkatrészek cserélhetőek, csak szabványos megoldások vannak beépítve. A januári bejelentéssel egyszerre ráadásul a Valve közzéteszi a házak tervrajzait CAD formátumban, így gyakorlatilag bárki legyárthatja saját magának ugyanazt vagy igény szerint egy módosított verziót. A Valve így nemcsak a szoftvert terjeszti szabadon, de nyílt forrásúvá teszi a hardveres terveket is.

Kihívó

A konzolos piac következő generációjában immár biztos, hogy a Valve SteamOS-e lesz az új beszálló, az viszont még mindig kétséges, hogy az üzleti modell működőképes-e. Amennyiben igen, akkor a Steam lehet az, ami megmenti és egyben fel is frissíti a PC-s játékpiacot, amit ma már nem csak a profi konzolok, de a mobilplatformok játékai és a webes, böngészős játékok piaca is olvaszt.

a címlapról