Tabletpiac: itt a gyártói rangsor
Megroppant az Apple részesedése a második negyedévben a tabletek piacán. Az IDC piackutatása szerint az androidos gyártók viszont elképesztő sebességgel jönnek fel, óriási a névtelen gyártók lendülete is.
Továbbra is gyorsan, ám az előző negyedévekhez képest lassuló ütemben növekszik a tabletpiac- mondja az IDC legújabb kutatása. A piac a második negyedévben 59 százalékkal, 28,3 millióról 45,1 millió darabra bővült az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A növekedés lassulására utal, hogy a piac mérése óta az IDC most először tapasztalt szekvenciális visszalépést, vagyis az első negyedévhez képest most valamennyivel kevesebb tablet fogyott.
Gyorsan növekvő versenytársak
Az iPad debütálása óta a tabletpiac domináns szereplője az Apple, az elmúlt egy évben azonban a piaci pozíciók gyökeresen átalakultak. Az Apple teljesítményéről már a cég negyedéves pénzügyi jelentése kapcsán írtunk, most annyit érdemes megjegyezni, hogy a gyorsan növekvő piacon sikerült jelentősen csökkenő eladásokat elérni. Ezzel az Apple részesedése gyakorlatilag megfeleződött, a tavalyi domináns 60 százalékos részesedésből idén csak 32 százalék maradt, a versenytársak lendületét és a kiélezett árversenyt tekintve pedig ez az érték valószínűleg tovább olvad majd.
Az Apple mögött a második számú tabletpiaci versenyző a Samsung, amely az egy évvel ezelőtti 2,1 millió darabról 8,1 millió darabra tornázta fel eladásait, vagyis szinte megnégyszerezte a leszállított tabletek számát. Ezzel a Samsung már fele akkora, mint az Apple, részesedése 7 százalékról 18 százalékra nőtt.
A dobogó harmadik fokára a tabletekkel hosszú ideje kísérletező ASUS lett, a tajvani gyártó elsősorban a Nexus 7 népszerűségének betudhatóan került fel a listára, a Transformer család információink szerint csak visszafogott piaci fogadtatásra lelt. Az ASUS kilencszázezer darabról 2 millióra növelte eladásait, részesedése 3-ról 4 százalékra nőtt. A negyedik és ötödik helyet a Lenovo és az Acer csípte meg, mindkét gyártó csak lábjegyzetként szerepelt tavaly a piacon, néhány százezer eladott darabbal. Idén mindkét PC-s cég egymilliós darabszám fölé jutott, részesedésük pedig 3 százalékra emelkedett.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
Az "elefánt a porcelánboltban" az egyéb kategória, a több száz gyártóból álló réteg, amelyek egyenként 1,4 milliónál kevesebb eszközt adtak el. A jellemzően androidos eszközöket gyártó távol-keleti gyártókból álló kategória tavaly még csak a piac 26 százalékát tette ki 7,4 millió eladott darabbal, most azonban a piac 39 százalékát hódították meg 17,5 millió tablettel. E réteg felívelése a tablet-piac "pécésedése" felé mutat, ahol a nagyobb gyártók mellett beszállítók ezrei működnek gazdaságosan a piacon.
Mi történik a piacon?
Magyarországon már a korábbi negyedévekben is látszott, hogy a belépő szintű eszközöknek elképesztően nagy piacuk van, a néhány tízezer forintos tableteket szétkapkodták a vásárlók. Ugyan ezeknek az eszközöknek jellemzően igen gyenge hardveres képességeik vannak, 50 ezer forint közelében már igencsak használható modellek vannak, amelyek egy-egy egyszerű felhasználó tartalomfogyasztási igényeit (web, email, alkalmazások) már képesek kielégíteni.
Az ilyen eszközök mellett az iPadek (és különösen a Windows RT és Windows 8 alapú eszközök) túlárazott alternatívának számítanak a széles populációt tekintve. A Google ráadásul igyekszik is ráerősíteni erre a percepcióra, a múlt héten megjelent Nexus 7 mind specifikációjában, mind minőségében kimagasló, 230 dolláros induló ára mellett pedig értelmezhetetlen az 500 dolláros iPad vagy a 350 dollárra csökkentett árú Microsoft Surface RT létezése is.
A tabletes operációs rendszerek versenyéről és a különböző képernyőméretek jelentőségéről múlt héten itt írtunk.