:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. augusztus 6. 11:13

Tabletpiac: itt a gyártói rangsor

Megroppant az Apple részesedése a második negyedévben a tabletek piacán. Az IDC piackutatása szerint az androidos gyártók viszont elképesztő sebességgel jönnek fel, óriási a névtelen gyártók lendülete is.

Továbbra is gyorsan, ám az előző negyedévekhez képest lassuló ütemben növekszik a tabletpiac- mondja az IDC legújabb kutatása. A piac a második negyedévben 59 százalékkal, 28,3 millióról 45,1 millió darabra bővült az előző év hasonló időszakához viszonyítva. A növekedés lassulására utal, hogy a piac mérése óta az IDC most először tapasztalt szekvenciális visszalépést, vagyis az első negyedévhez képest most valamennyivel kevesebb tablet fogyott.

Gyorsan növekvő versenytársak

Az iPad debütálása óta a tabletpiac domináns szereplője az Apple, az elmúlt egy évben azonban a piaci pozíciók gyökeresen átalakultak. Az Apple teljesítményéről már a cég negyedéves pénzügyi jelentése kapcsán írtunk, most annyit érdemes megjegyezni, hogy a gyorsan növekvő piacon sikerült jelentősen csökkenő eladásokat elérni. Ezzel az Apple részesedése gyakorlatilag megfeleződött, a tavalyi domináns 60 százalékos részesedésből idén csak 32 százalék maradt, a versenytársak lendületét és a kiélezett árversenyt tekintve pedig ez az érték valószínűleg tovább olvad majd.

Az Apple mögött a második számú tabletpiaci versenyző a Samsung, amely az egy évvel ezelőtti 2,1 millió darabról 8,1 millió darabra tornázta fel eladásait, vagyis szinte megnégyszerezte a leszállított tabletek számát. Ezzel a Samsung már fele akkora, mint az Apple, részesedése 7 százalékról 18 százalékra nőtt.

A dobogó harmadik fokára a tabletekkel hosszú ideje kísérletező ASUS lett, a tajvani gyártó elsősorban a Nexus 7 népszerűségének betudhatóan került fel a listára, a Transformer család információink szerint csak visszafogott piaci fogadtatásra lelt. Az ASUS kilencszázezer darabról 2 millióra növelte eladásait, részesedése 3-ról 4 százalékra nőtt. A negyedik és ötödik helyet a Lenovo és az Acer csípte meg, mindkét gyártó csak lábjegyzetként szerepelt tavaly a piacon, néhány százezer eladott darabbal. Idén mindkét PC-s cég egymilliós darabszám fölé jutott, részesedésük pedig 3 százalékra emelkedett.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Az "elefánt a porcelánboltban" az egyéb kategória, a több száz gyártóból álló réteg, amelyek egyenként 1,4 milliónál kevesebb eszközt adtak el. A jellemzően androidos eszközöket gyártó távol-keleti gyártókból álló kategória tavaly még csak a piac 26 százalékát tette ki 7,4 millió eladott darabbal, most azonban a piac 39 százalékát hódították meg 17,5 millió tablettel. E réteg felívelése a tablet-piac "pécésedése" felé mutat, ahol a nagyobb gyártók mellett beszállítók ezrei működnek gazdaságosan a piacon.

Mi történik a piacon?

Magyarországon már a korábbi negyedévekben is látszott, hogy a belépő szintű eszközöknek elképesztően nagy piacuk van, a néhány tízezer forintos tableteket szétkapkodták a vásárlók. Ugyan ezeknek az eszközöknek jellemzően igen gyenge hardveres képességeik vannak, 50 ezer forint közelében már igencsak használható modellek vannak, amelyek egy-egy egyszerű felhasználó tartalomfogyasztási igényeit (web, email, alkalmazások) már képesek kielégíteni.

Az ilyen eszközök mellett az iPadek (és különösen a Windows RT és Windows 8 alapú eszközök) túlárazott alternatívának számítanak a széles populációt tekintve. A Google ráadásul igyekszik is ráerősíteni erre a percepcióra, a múlt héten megjelent Nexus 7 mind specifikációjában, mind minőségében kimagasló, 230 dolláros induló ára mellett pedig értelmezhetetlen az 500 dolláros iPad vagy a 350 dollárra csökkentett árú Microsoft Surface RT létezése is.

A tabletes operációs rendszerek versenyéről és a különböző képernyőméretek jelentőségéről múlt héten itt írtunk.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról