Szerző: Bodnár Ádám

2013. július 30. 09:57

Pillanatok alatt leigázta a tabletpiacot az Android

A Strategy Analytics szerint a második negyedévben 67 százalékos volt az Android részesedése a tabletpiacon. A DisplaySearch friss előrejelzése szerint idén már több tablet fogy mint notebook és a következő években az olló egyre nyílik. A kisebb kijelzős, 7-8 hüvelykes modellek a legkeresettebbek, főleg a fejlődő piacokon.

A Strategy Analytics frissen közzétett jelentése szerint 43 százalékot nőtt a tabletpiac a második negyedévben, az eladott készülékek száma meghaladta az 51 millió darabot. A leszállított tabletek több mint kétharmada Androidot futtatott, a Google operációs rendszere már ezen a piacon is majdnem akkora részesedést tudhat magáénak mint az okostelefonok területén.

Az Androidé a piac kétharmada

2013 második negyedévében világszerte 51,7 millió tablet fogyott, közölte a Strategy Analytics piacelemző cég. A vállalat szerint egy évvel korábban 36,1 millió készüléket adtak el a gyártók, így a piac 43 százalékkal emelkedett éves összevetésben. Az eladott készülékek egyre nagyobb hányadát teszik ki a "white box" modellek, vagyis amelyek nem nagynevű gyártók (pl. Samsung, Apple, Amazon) modelljei, hanem a Távol-Keleten nagy tömegben készülő, eltérő országokban eltérő brand által piacra dobott készülékek. A tavalyi második negyedévben 24,6 millió ilyen "white box" tablet fogyott, most viszont több mint 36 millió, annak ellenére, hogy a nagy gyártók készülékei egyre jobb áron elérhetők - gondoljunk például az iPad minire, ami a legolcsóbb tablet az Apple kínálatában.

Az operációs rendszerek versenyében az Android egy ideje már vezet, a platform azonban látványosan növelni tudta részesedését, ami részben a "white box" modellek sikerének köszönhető. Tavaly ilyenkor 51 százalékos volt az Android piacrésze, most ez 67 százalékra emelkedett, ami már megközelíti az okostelefon-piaci részesedést. A tabletpiacon láthatóan rövidebb idő kellett az Androidnak a totális dominanciához mint a telefonpiacon.

Az iOS részesedése nagyot zuhant eközben, ami részben annak köszönhető, hogy 2012 második negyedévében volt új iPad, most viszont az Apple nem adott ki új modellt - igaz, időközben megjelent az iPad mini. Az iOS egy éve a piac 47 százalékát tartotta kézben, ez 2013 második negyedévére 28 százalékra esett. Az Android mellett a Windows volt az egyetlen rendszer, amely növelte piaci részesedését, igaz, mindössze 4,5 százalékra. A Strategy Analytics szerint a Surface RT árcsökkentése további növekedést hozhat a Windows számára, ugyanakkor az elemzőcég még mindig problémának látja a kevés alkalmazást a platformra. A BlackBerry eközben 0,2 százalékra esett vissza.

DisplaySearch: a kis kijelzős modellek a legkeresettebbek

Eközben egy másik elemző, a DisplaySearch is nyilvánosságra hozta a tabletpiacról szóló előrejelzését. A társaság szerint 2013-ban már jóval több tablet fogy, mint notebook PC, a különbség pedig a következő években egyre csak nőni fog, jövőre a tabletpiac közel duplája lesz a notebookokénak. 2017-ben már közel 600 millió tabletet adnak el a DisplaySearch szerint, míg a notebookeladások 176 millió darabnál megállnak.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A tabletpiac növekedésével párhuzamosan a piac differenciálódik, a gyártók egyre többféle kijelzőméretű, teljesítményű és kivitelű modellt kínálnak a különböző igényű vevők számára. Míg az iPad megszületése után a 10" kijelzővel rendelkező tabletek számítottak standardnek, idén már a 8,9 hüvelyknél kisebb modellek adják a piac 59 százalékát. A DisplaySearch szerint egy tablet gyártási költségeinek közel harmadát adja a kijelző, így a kisebb méret alacsonyabb árat is jelent. A fejlődő piacokon pedig pont ezek a modellek a leginkább keresettek, és a gyártók is igyekeznek kielégíteni ezt az igényt.

A piackutató szerint az alacsony PC-penetrációval rendelkező fejlődő országokban a tabletek a PC-k közvetlen ellenfelei. Mivel ezek az eszközök jellemzően olcsóbbak a notebookoknál, hosszabb az akkumulátoros üzemidejük és sok helyzetben kényelmesebben használhatók, átveszik az elsődleges számítógép szerepét és a PC-eladásokat kannibalizálják.

a címlapról

VISION

0

Olcsóbb Vision Pro-ra fekszik rá az Apple

2024. június 19. 13:00

A második generációs eszköz fejlesztése helyett egy alacsonyabb árkategóriára lövő hardverre összpontosít az almás cég, ami 2025-ben jelenhet meg.