:

Szerző: Gálffy Csaba

2013. január 21. 14:29

A Google már fizet a francia internetszolgáltatónak

Egy éve megszületett az Orange és a Google közötti megegyezés arról, hogy a keresőóriás is fizet a szolgáltató hálózatába küldött adatforgalomért. A titkos megegyezésről most az Orange elnök-vezérigazgatója lebbentette fel a fátylat.

Rávette a Google-t a felhasználók adatforgalmának kifizetésére az Orange - jelentette be büszkén a telekommunikációs cég elnök-vezérigazgatója, Stephane Richard egy francia nyelvű tévéinterjúban az AFP szerint. Richard szerint a Google felől érkező adatforgalom az Orange hálózatán a teljes forgalom mintegy felét teszi ki, beleértve a kereső és a YouTube, illetve az egyéb Google-szolgáltatások által generált forgalmat is, ez a tény szolgáltatott alapot az Orange díjkövetelésének.

Az Orange anyavállalata, a France Telecom Afrikában abszolút domináns szolgáltatónak számít,  extrém piaci súlyánál fogva sikerült elérnie, hogy a Google fizessen az Orange hálózatába küldött adatmennyiség után. Ugyan az egyezmény részleteiről, arról, hogy a Google mennyit fizet és az Orange ezért mit ad cserébe, nincsenek információk, a mobilszolgáltató azzal fenyegethette meg a Google-t, hogy szolgáltatásait csak korlátozott sávszélességgel fogja a hálózatára engedni, ami romló felhasználói élményt és piacvesztést jelentett volna a Google számára. Az afrikai piac többek között azért is roppant érdekes, mert gyakorlatilag teljesen átugrotta a PC-korszakot, a felhasználók elsöprő többségének első személyes számítástechnikai élménye az okostelefon, a Google pedig érthető módon nagyon szeretné, ha ez egy androidos eszköz lenne, Google-szolgáltatásokkal.

Megforduló logika

A Google és az Orange megegyezése rendkívül veszélyes precedenst teremthet az internetszolgáltatók számára. Az eddig uralkodó internetes paradigma szerint a szolgáltatásért kizárólag a végfelhasználó fizet, ezért cserébe a szolgáltató infrastruktúrát biztosít a weboldalak és -szolgáltatások eléréséhez. Ebben a paradigmában nem a webes szolgáltatás "küldi" a tartalmat át a hálózaton, hanem a felhasználó kéri azt tetszése szerint - ezért fizet. Ezzel ellentétben a televíziós paradigmában mind a műsorszolgáltató, mind a végfelhasználó fizet az infrastruktúra használatáért. A csatornák azért fizetnek, hogy a hirdetőik minél szélesebb nézői bázist elérhessenek, a nézők pedig a csatornák eléréséért hajlandóak havidíjat fizetni.

Stéphane Richard, aki megfejte a Google-t (forrás)

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét!

A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

Nyerd meg az 5 darab, 1000 eurós Craft konferenciajegy egyikét! A kétnapos, nemzetközi fejlesztői konferencia apropójából a HWSW kraftie nyereményjátékot indít.

A netsemlegesség elvét követve a legtöbb internetszolgáltató ma nem tesz különbséget az adatforgalom külső forrásai szerint. Ez alól akadnak kivételek, például a Facebook Zero szolgáltatás, amely keretében egyes szolgáltatók nem számítanak fel adatforgalmat a Facebook-elérés után, a francia Free által a YouTube ellen kivetett korlátozás, vagy a Telia Skype-díjcsomagja, ezek azonban inkább kivételnek számítanak, mint szabálynak.

Amennyiben az Orange-Google megállapodás valódi precedenssé válik, a szolgáltatók fokozatosan bevezethetik a többrétegű hozzáférést saját hálózataikhoz (és felhasználóikhoz), ami a szerződők számára elsőbbségi kapcsolatot biztosít, a kívül maradók pedig egyre korlátozottabb kapcsolatot nyújthatnak saját felhasználóik számára. A Google egészen idáig aktívan küzdött ez ellen a fejlődési irány ellen, részben a keresőóriás lobbitevékenységének hatására született meg az Egyesült Államokban a hálózati semlegességet garantáló szabályozás. Európában a küzdelem jelenleg is folyik, az EU-s hatóságok egyelőre óvatosan nyúlnak a témához, a kirajzolódó álláspont szerint a mobilhálózatok szabályozatlanok (tehát szigorú netsemlegesség nélküliek) maradnak, a vezetékes szolgáltatások pedig szabályozást kapnak.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 22:14

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.