Szerző: Koi Tamás

2011. február 24. 08:29

Nem vágta földhöz a Magyar Telekomot a válságadó

Bevételarányosan nagyjából 27 milliárd forintnyi különadót kellett tavaly befizetnie az állam részére a Magyar Telekomnak, a cég azonban láthatóan nem rogyott meg úgy ettől a tehertől, mint sok más piaci szereplő - derül ki a ma közzétett üzleti jelentésből.

A bevételek 3,9 százalékos mérséklődéséről számolt be ma a Magyar Telekom a tavalyi év utolsó negyedévéről kiadott üzleti jelentésében. A távközlési cég vezetékes és mobil hangalapú kiskereskedelmi bevételei egyaránt csökkentek, amihez kapcsolódott az is, hogy a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevételek a 2009. negyedik negyedévben elért kimagasló eredményekhez képest szintén visszaestek. A vállalat ettől függetlenül mind a cég saját célkitűzéseinél, mind az előzetes elemzői várakozásoknál jobban teljesített 2010-ben.

A cég adózás, értékcsökkenés és kamatfizetés előtti eredménye (EBITDA) meredeken, 44,4 százalékkal, 26 milliárd forintra zuhant a 2009-es hasonló időszakhoz képest, köszönhetően az egyszeri, 27,7 milliárd forintos adóelőlegnek (telekom adó), melyet egyéb működési költségként számolt el a vállalat. A rendkívüli tételek és a telekom adó nélkül számolt EBITDA 1,6%-kal nőtt 2010. negyedik negyedévben a költségracionalizálási intézkedéseknek köszönhetően, melyek elsősorban a marketing, tanácsadói valamint anyag és fenntartási költségekre irányultak. Az így számolt EBITDA ráta a 2009. negyedik negyedévi 34,5%-ról 2010. negyedik negyedévben 36,5%-ra emelkedett.

A Magyar Telekom lakossági üzletágának vezetékes szolgáltatásokból származó bevételei 5,9%-kal 31,2 milliárd forintra mérséklődtek 2010. negyedik negyedévben a hangalapú bevételek csökkenése miatt. Ennek oka, hogy mobil helyettesítés valamint az IP-alapú szolgáltatások irányába történő migráció következtében tovább csökkent az ügyfélállomány, ami kedvezőtlen hatással volt az átlagos árszintre és a forgalomra egyaránt - magyarázzák a cégnél. Az árak csökkenése és a kedvezőbb díjszabású csomagokra történő migráció ellenére az internet bevételek 1%-kal nőttek, köszönhetően annak, hogy a szélessávú ügyfelek száma 11,3%-kal emelkedett, év végére megközelítve a 663 000-et. Erős maradt a TV ügyfélszám növekedése is, a 18,8%-os emelkedés eredményeként 8,7%-al nőttek a TV szolgáltatásokból származó bevételek. A szatellit TV valamint az IPTV szolgáltatások terjedésének köszönhetően a TV előfizetőink száma a negyedik negyedév végén megközelítette a 749 000-et.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A társaság mobil bevételei 2,0%-kal 49,5 milliárd forintra emelkedtek a negyedik negyedévben, jóllehet a hangalapú nagykereskedelmi bevételekre kedvezőtlenül hatott a mobil végződtetési díjak kétszeri, 2010. januártól és decembertől hatályos 16%-os csökkentése. A nem hangalapú bevételek 13,9%-os növekedést mutattak a mobil szélessávú előfizetések 49,8%-os növekedésének köszönhetően. Az év során a T-Mobile ügyfelei között jelentősen csökkent az inaktív ügyfelek aránya, a három mobil szolgáltató közül a legalacsonyabb, 4,9% volt az év végén.

Kevésbé teljesített jól a Magyar Telekom vállalati üzletága. A vezetékes bevételek 10,7%-kal 10,9 milliárd forintra csökkentek, amit azzal magyaráz a cég, hogy a vállalati ügyfelek és a kormányzati szektor visszafogta távközlési költéseit. Emellett 5,2%-kal 16,9 milliárd forintra csökkentek a mobil bevételek is, valamint a rendszerintegrációs és információtechnológiai szolgáltatásokból származó bevétel is (utóbbi 14,5 százalékkal, 14,9 milliárd forintra).

A cég első embere, Christopher Mattheisen a 2011-es kilátások kapcsán előrevetítette, hogy a Magyar Telekom idén 3-5%-os bevételcsökkenésre és - a rendkívüli tételek és a telekom adó nélkül - 4-6%-os EBITDA csökkenésre számít. A vállalat idén a kitűzött célok szerint 5%-kal csökkentené beruházásait.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról