Ördögi körbe zár a tartalmat moderáló AI
Nincs könnyű dolga annak a magánszemélynek, aki bármilyen jogorvoslattal kíván élni a legnagyobb online platformok működése során elszenvedett sérelme miatt, de legalábbis nagyon úgy tűnik, hogy a platformüzemeltetők által használt mesterséges intelligenciától egyre kevésbé lehet segítséget remélni egy ilyen helyzetben.
Havi szinten több millió korlátozó döntést hoznak bizonyos, a szabályzatnak nem megfelelő tartalmak kapcsán a legnagyobb online óriásplatformok, miközben a mögöttes okokról szinte semmilyen tájékoztatást nem kapnak a felhasználók - hívja fel a figyelmet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) egy nemrég készült kutatásra, mely átfogóan vizsgálja a banning, illetve shadow banning jelenséget.
Bár az érintetteknek ugyan lehetőségük van kifogással élni a platformok egyes döntéseivel szemben (már a egyáltalán észreveszik azokat), a panaszokat ma már az eljárások nagy száma miatt szintén mesterséges intelligencia bírálja el, amitől a kutatás szerzője, Ződi Zsolt szerint nehezen várható el, hogy felülbírálja az eredeti döntést - ezzel pedig a tartalmak és a felfüggesztett fiókok helyreállítása ma már egyre ritkább.
A tanulmány vizsgálta az érintett platformszolgáltatók magyar felhasználókkal szembeni korlátozó gyakorlatát is. Ugyan az óriásplatformok nem közölnek országokra lebontott adatokat a moderálási gyakorlatukról, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem reprezentatív kérdőíves felmérése szerint azonban a
2024-ben megkérdezett magyar lakosság csaknem 15 százaléka – a teljes népességre vetítve nagyjából félmillió ember – tapasztalta már, hogy a szolgáltató törölte vagy korlátozta valamilyen tartalmát, esetleg tiltotta a fiókját – ez ötszázalékos emelkedést jelent a korábbi évek eredményeihez képest.
A lengyelek az új németek A lengyel informatikát már nyugati mércével kell nézni, mi is így tettünk az 52. kraftie adásban.
Az érintett felhasználók felét ráadásul már többször is elérte korlátozó intézkedés, negyedüknek pedig volt, hogy a fiókját is felfüggesztette a szolgáltató. Harmaduk kifejezetten kérte már korlátozó intézkedés feloldását, de 2024-ben a korlátozott tartalmak csupán egytizedét állította helyre a platform.
A 2020-ban publikált felmérésben ez az arány jóval nagyobb volt, a szolgáltató ekkor még a felfüggesztett tartalmak mintegy egyötödét helyreállította. Ennek oka elsősorban az lehet, hogy a platformszolgáltatók már a panaszok kezelését is egyre inkább mesterséges intelligenciákra bízzák - vonja le a következtetést a kutatás.