:

Szerző: Dömös Zsuzsanna

2024. február 23. 09:42

Újabb bírság repült az Avastnak fogyasztói adatok értékesítéséért

A felhasználók tudta és beleegyezése nélkül gyűjtötte és adta el adataikat az elvileg internetes nyomkövetés ellen védelmet kínáló Avast. Tavaly Európában, most az Egyesült Államokban kopintott a hatóság a cég körmére.

16,5 millió dolláros (kb. 5,9 milliárd forint) bírság repült a Prágában székelő Avast kiberbiztonsági és antivírus cégnek, amiért az ügyfelek beleegyezése nélkül tárolta és értékesítette adataikat. A Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (FTC) egyben megtiltotta a cég számára a felhasználói adatok hirdetési célú értékesítését, törölnie kell a megszerzett összes webböngészési adatot, és értesíteni köteles az érintett ügyfeleket.

Az FTC panasza szerint 2014 és 2020 között a cég az Avast víruskereső szoftveren és böngészőbővítményen keresztül gyűjtötte be a felhasználók webes aktivitásával kapcsolatos adatokat, melyekből potenciálisan következtetések vonhatók le a felhasználó politikai szimpátiájával, szexuális irányultságával, érdeklődési köreivel kapcsolatban. Az információkat „határozatlan ideig” tárolta a szoftvercég, és az érintettek tudta nélkül értékesítette adataikat több mint 100 külső félnek, köztük tanácsadó cégeknek, reklámcégeknek, adatbrókereknek.

Bár az Avast állítása szerint a felhasználói adatok eladása előtt eltávolította az azonosító információkat, az FTC úgy találta, hogy „nem sikerült kellőképpen anonimizálnia a fogyasztók böngészési információit”. A bizottság szerint az Avast továbbá megtévesztette a felhasználóit azzal az ígérettel, hogy szoftvere segít megszüntetni a nyomon követést az interneten, miközben valójában maga végezte a követést. Lina Khan, az FTC elnöke szerint az Avast magatartása nemcsak megtévesztő, hanem tisztességtelen gyakorlat is, és a böngészési adatok fokozott védelmet igényelnek.

avast

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk!

3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Dobpergés: AI engineering demo day-jel és képzéssel is érkezünk! 3 csapat, 3 demó, avagy hogyan is használjuk az AI-t? November 17-én érkezik a demo day, 19-én pedig ez első AI képzésünk.

Az uniós hatóságok tavaly koppintottak az Avast körmére, a cég áprilisban szintén 13,7 millió eurós büntetést kapott az európai felhasználók adatainak illegális feldolgozásáért, miután több ponton is megsértette az európai unió általános adatvédelmi rendeletét (GDPR). A problémát először a fogyasztói jogokkal foglalkozó FACUA civil szervezet jelezte a spanyol adatvédelmi hatóság felé még 2020-ban, miszerint az Avast engedély nélkül gyűjt és értékesít további feleknek privát böngészési adatokat. Ebbe beletartoztak a Google Térképen belüli keresések és GPS koordináták, a YouTube-on megtekintett videók listája, LinkedIn-profilok, akár Google-keresések, és olyan információk, amelyek lehetővé tették egy teljes böngészési munkamenet rekonstrukcióját.

Az Avast a felhasználók privát böngészési adatait a Jumpshot nevű leányvállalaton keresztül értékesítette, aminek ügyfelei közt szerepelt a Google, a Microsoft, a Yelp, a Home Depot, a Sephora, a Loreal és a McKinsey. A szolgáltatás az adatokat különböző termékek formájában értékesítette, amelyekkel azt ígérte, hogy teljesebb képet kaphatnak a vállalatok a teljes online felhasználói útról. 

Néhány nappal azután, hogy az Avast népszerű víruskereső szoftveréről kiderült, hogy böngészési adatokat gyűjt és értékesít a hirdetőknek, a cég bejelentette, hogy leállítja a leányvállalat működését. Ondrej Vlcek vezérigazgató egy blogbejegyzésben úgy fogalmazott, hogy az Avast „azonnali hatállyal” megszünteti Jumpshot leányvállalata adatgyűjtését és működését.

Az ageism, vagyis az életkorral kapcsolatos előítélet és diszkrimináció az IT-ban hatványozottan jelen van, akár már 35-40 évesen is bele lehet futni.

a címlapról