Szerző: Dömös Zsuzsanna

2022. szeptember 6. 10:53

Lendületet kaptak az Apple keresési hirdetései

Lendületesen ütögeti le az Apple a Facebook és a Google bebetonozott duopóliumát az online hirdetési piacon, miután az App Tracking Transparency (ATT) bevezetésével előnyt szerzett magának saját platformján, ráadásul a cég itt nem áll meg, még komolyabb tervei vannak a jövőben a digitális reklámpiacon.

A külsős fejlesztők és partnerek hirdetési bevételeibe súlyosan beleharapott a tavaly az iOS 14.5-tel bevezetett, hivatalosan adatvédelmi célokat szolgáló követőkód-tiltás, ám ezzel együtt az Apple lendületre kapott a mobilalkalmazások hirdetési piacán. Az InMobi által birtokolt Appsummer által közzétett friss jelentés több mint száz különböző fogyasztói alkalmazásokat fejlesztő cég online hirdetési költségvetéseit elemezte a 2021 és 2022 második negyedévei közti időszakban, egyszerre vizsgálva a hirdetői elfogadottság és a költési részarányok (Share-Of-Wallet) alakulását.

A fejlesztőknek viszonylag régóta van rá lehetőségük, hogy az App Store alkalmazás-piactéren saját alkalmazásaikat promózzák a keresési találatoknál. A jelentés szerint egy év alatt az Apple Search Ads (ASA) adaptációs aránya négy százalékpontot erősödött az egy évvel korábbi időszakban mért 94,8 százalékhoz képest, míg a Facebook 3 százalékponttal 82,8%-ra esett vissza. A Google esetében 2 százalékos csökkenés volt megfigyelhető (94,8%).

media_chann_adapt

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Shumel Lais, az Appsumer vezérigazgatója szerint az almás cég erősödésének hajtóereje az is, hogy megnőtt azon alkalmazásfejlesztők száma, akik hajlandóak komolyabb összegekkel megtámogatni a programjaik reklámozását több csatornán keresztül. A legnagyobb hirdetők 1,4 csatornával bővültek éves szinten átlagosan 10,7-re, míg a legkisebb hirdetők 1,1 csatornával, átlagosan 2,5-re csökkentek. A legtöbbet költők valószínűleg azért növelték a csatornákat, hogy kiegyensúlyozzák az egyes csatornákon tapasztalt visszaesést. A kisebb hirdetőknek azonban kevesebb az erőforrásuk mint kreativitás, mint optimalizálás terén, emiatt nehézségekbe ütköztek a csatornák méretezésével és diverzifikálásával. A hirdetők számára ezek a trendek azt sugallják, hogy változtatásokra lesz szükség a médiamixben ahhoz, hogy az iparág alkalmazkodni tudjon az ATT utáni világhoz.

Az alkalmazásfejlesztők online hirdetésekre fordított költéseiből természetesen azért továbbra is a Google hasítja ki a legnagyobb szeletet (34%), amit követ a Facebook (28%), majd az Apple (15%). A TikTok viszont megelőzte a Snapet, igaz a két cég esetében mindössze 3 százalékról, illetve 2 százalékról lehet beszélni. A kínai rövidvideós cég adaptációs aránya is 7 százalékpontot esett a második negyedévben, ami azzal is magyarázható, hogy a hirdetők még mindig csak próbálgatják, milyen hirdetések működhetnek jól a szolgáltatás felületén. 

apple_wallet

A Facebook eredményei ennek ellenére nem nevezhetők rossznak, sőt: a kondérból való 28 százalékos merítés 4 százalékos növekedést jelent, ami főleg annak fényében jó, hogy júliusban a Meta a vártnál nagyobb bevételcsökkenésről számolt be a második negyedévben, és azt mondta, hogy a harmadik negyedévben az eladások ismét csökkennek az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A jelentés kiemeli, hogy az Apple Search Adsben rejlő lehetőségeket az App Store-ban végzett keresési mennyiség is korlátozza, így a költségek gyorsan fenntarthatatlanná válhatnak, ha egyre több hirdető özönlik fel a platformra. Érdemes azonban figyelemmel kísérni azokat a pletykákat, amelyek szerint az Apple hamarosan piacra dobhatja saját keresletoldali platformját (DSPI, amely több készletet biztosítana a célzáshoz és méréshez.

Bekeményít az alma


Nemrég a Bloomberg rendszerint jól értesült újságírója, Mark Gurman arról írt egy bejegyzésében, hogy a jövőben egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a hirdetések a túlságosan látható, rendszerszintű hirdetéseket eddig csak elvétve alkalmazó iOS-ben. A cég a legfrissebb pletykák szerint most a saját fejlesztésű Térképek appban teszteli a keresési tevékenységen alapuló hirdetéseket, így bármilyen üzlettulajdonos fizethetne a jövőben az Apple-nek azért, hogy egy találati listán előrébb kerüljön az alkalmazásban.

Az Apple ezen a ponton a tervek szerint nem állna meg, így a Podcasts és a Books applikációban is megjelenhetnek majd a hirdetések, szintén keresési kulcsszavak alapján, a fentebb említett módon feltüntetve a találati listában. Nem kizárt emellett, hogy más versenytársakhoz hasonlóan az Apple is bevezet egy reklámtámogatott streaming-csomagot az Apple TV+ kínálatába.

A vállalat új hirdetési stratégiája elsősorban a divízió vezetőjéhez, Todd Teresihez kötődik, aki a jelenleg mintegy négymilliárd dolláros éves bevételt hozó üzletágat jelentősen felpörgetné, kétszámjegyűvé emelve ezt az összeget. Friss hír az is az elmúlt napokból, hogy az Apple tervei közt szerepel a digitális hirdetési üzletág dolgozói állományának megduplázása, a technológiai óriás karrieroldala szerint a hirdetési platformokkal foglalkozó csapat 211 embert szeretne felvenni szerte a világon, növelve ezzel a jelenleg alkalmazott 250 főt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról