Jó évük volt, de nehéz évük lesz a magyarországi webshopoknak
Magyarország e-kereskedelmi piacának forgalma bővült a legnagyobb mértékben Észtország után Európában. A növekedés mintegy 29%-ot tett ki és ezzel a hazai piac meghaladta a 1200 milliárd forintos szintet. – derült ki a Future Trade Budapest konferencián.
Rendkívül dinamikusan fejlődött tavaly a magyarországi e-kereskedelmi szektor, derül ki egy újabb szakértői elemzésből, mely a Future Trade konferencián hangzott el a napokban. Hazánkban jelenleg az online vásárlók penetrációja 74% körül van, ezzel az öreg kontinens középmezőnyébe tartozunk, olyan piacokat megelőzve, mint Lengyelország, Horvátország, Spanyolország, Görögország vagy éppen a szomszédos Ausztria. Lakosságarányosan Hollandiában, Dániában, Norvégiában és Svédországban vásárolnak a legtöbben online.
Ma Magyarországon mintegy 37 ezer weboldalon lehet valamilyen terméket vagy szolgáltatást vásárolni, és körülbelül 15 ezer webshop működik. A tavalyi évben 1203 milliárd forint volt az e-piac bruttó forgalma, amely a teljes kereskedelmen belül (13 732 Mrd) 10,4%-os részesedést jelent. 2021-ban aktívan 3,7 millió magyar fogyasztó vásárolt online, mintegy 18,6 alkalommal, egész évre vetítve bruttó 324 ezer forint értékben.
Rust? Kubernetes? FinOps? Melyiket válasszam? Egy jó karrierdöntéshez sok apróság szükséges. Egy alapos hazai technológiai körkép azoban még hiányzott. Végre van ilyen, és a 21. kraftie adásban kidumáltuk.
Tulajdonképpen az online vásárlások darabszáma 20%-kal nőtt a kiugró 2020-as évhez képest – tudhatták meg a résztvevők Madar Norbert előadásából. Hazánkban a legnagyobb forgalmat bonyolító webáruházak az eMAG, az Alza.hu és a MediaMarkt voltak, a magyar tulajdonú vállalkozások közül az Euronics a legsikeresebb online kereskedő, amely a hetedik helyen áll a forgalmi rangsorban. A magyar gyökerekkel rendelkező szereplők e-commerce toplistáján az Euronicsot az Aqua, az iPON és a Libri-Bookline követi - idézte Madar a GKID május elején ismertetett statisztikáit.
A tavalyi év legfontosabb trendjei közé sorolható, a csomagautomata-boom, melynek keretében 380 darabról 1300 darabra nőtt a különböző csomagautomaták száma az országban. Szintén fontos változás, hogy jelentősen visszaszorult a készpénzes forgalom az e-kereskedelemben, mára csupán 26,4%-ot tesz ki a futárnál vagy bolti átvételnél történő nem elektronikus fizetés a teljes forgalmon belül. Azonban még mindig érezhető egy minimális bizalmatlanság az online fizetések kapcsán, ezt mutatja, hogy az utánvét még mindig igen népszerű a fogyasztók körében, az összes vásárlás 63%-át még mindig utólag fizetik ki.
Érdemes hozzátenni, hogy a tavalyi növekedési ütem után komoly kihívások várhatnak a hazai e-kereskedelmi szektorra idén, elsősorban mivel a járványveszély visszaszorulásával újra visszatérnek a nagyobb tömegek a bolti vásárláshoz, ráadásul az orosz-ukrán konfliktus még a pandémiához képest is lényegesen kedvezőtlenebb makrogazdasági környezetet teremthet hosszabb távon.
A fenti folyamatnak már látszódnak is a jelei, a KSH frissen közzétett kiskereskedelmi gyorstájékoztatója szerint a 2022. márciusi kiskereskedelmi forgalom Magyarországon 16,2%-kal haladta meg a tavaly márciusit, miközben a csomagküldő és internetes kiskereskedelem volumene 7,3%-kal csökkent.
Ráadásul a piaci szereplőknek május végétől új, elsősorban az árfeltüntetéssel és akciókkal, valamint vásárlói értékelésekkel kapcsolatos szigorúbb jogszabályoknak is meg kell majd felelniük, melyek jelentős szemléletváltást eredményezhetnek mind a webshop-üzemeltetők, mind a vásárlók körében.