Szerző: Hlács Ferenc

2020. április 29. 11:05

Vihar előtti csend az Alphabet idei első negyedéve

Egészséges növekedésről számolt be a Google-anyacég, márciusban azonban már érezte a koronavírus járvány miatti visszaesést - a következő hónapok kilátásai pedig még borúsabbak.

Közzétette idei első negyedéves pénzügyi eredményeit a Google anyacégeként is működő Alphabet: bár a globális koronavírus járvány a cég kulcsszegmensének számító online hirdetési piacot is megviseli, a Q1-ben a Google így is jól tudott teljesíteni - a cég öröme azonban nem lehet felhőtlen, hiszen a járvány negatív hatásainak zöme várhatóan majd csak a következő negyedévekben bontakozik ki, amelyek kilátásai korántsem olyan fényesek, mint a március 31-gyel lezárult időszak esetében.

A REKLÁMOK HASÍTANAK - EGYELŐRE

A cégóriás összesen mintegy 41,2 milliárd dolláros bevételről számolt be az idei Q1-ben, ez 13 százalékkal több a tavalyi év hasonló időszakában jelentett összegnél. Ehhez több mint 6,8 milliárd dolláros profit párosul, ami vékony, 2,7 százalékos éves növekedést jelent. A bevétel oroszlánrészét szokás szerint a reklámok hozták, a Google hirdetési üzletága összesen közel 33,8 milliárd dollárt termelt - csaknem 10,4 százalékkal többet, mint 2019 első negyedében. A vállalat a közelmúltban a YouTube hirdetéseiből származó bevételre is elkezdett kitérni negyedéves jelentéseiben: a fenti összegből a videómegosztó felületén futó reklámok 4,04 milliárd dollárért feleltek, vagyis mintegy 33 százalékos éves szintű növekedést produkáltak.

googill_(1)

A hirdetések forgalma ugyanakkor főleg az év első két hónapjában volt erős, ahogy azt a cég vezérigazgatója, Sundar Pichai is elmondta, márciusban a vállalat már számottevő visszaesést tapasztalt a bevételekben. A cég a következő időszakban is gyengülésre számít. Ezzel együtt Ruth Porat, a vállalat pénzügyi vezetője szerint a járvány miatt otthon maradó felhasználóknak hála nőtt a Google termékeinek használata, noha ez főleg az olyan, távmunkát segítő megoldásoknak köszönhető, mint a G Suite, vagy a videokonferenciákhoz használt Meet, amely mára napi 3 millió felhasználóval növekszik.

PÖRÖG A FELHŐ

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

A felhős divízió, azaz a Google Cloud látványos ugráson van túl: az idei Q1-ben 2,78 milliárd dollár bevételt hozott az Aphabetnek, ez több mint 52 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményt. A "Google egyéb" néven emlegetett szegmens is rendkívül tempósan hízik, az első negyedévben több mint 4,4 milliárd dollárt bevételt hozott a cégnek, 22,5 százalékkal múlva felül az egy évvel korábbi számokat. A Google ebbe a csoportba sorolja többek között a YouTube hirdetéseken felüli bevételeit, illetve a hardvereladásokból befolyó összegeket is, a Pixel telefonoktól a Chromebookokon át az okosotthon-kiegészítőkig.

A cég "moonshot" kezdeményezéseit is tömörítő "Other Bets" kategória bevételei 21 százalékkal alulmúlták az egy évvel korábbi számokat, így 135 millió dollárnál álltak meg - ehhez pedig számottevő, 1,1 milliárd dolláros üzemi veszteség párosul. Miután azonban jelentős részben kísérleti projektekről van szó, ez nem jelent váratlan kiesést a cégnek. Ide tartoznak többek között a Loon internetszóló ballonok, és a Wing csomagszállító drónok is, akárcsak a vállalat önvezető autós divíziója, a Waymo. A projektek önálló számait ugyanakkor a Google továbbra sem közölte.

A második negyedévben a vállalat lassulásra számít, ezt Porat is megerősítette, aki szerint nehéz időszak vár a Google hirdetési üzletágára. Erre a Google is igyekszik időben felkészülni marketingköltéseinek visszanyesésével, illetve az új alkalmazottak felvételének lassításával, vagy időszakos befagyasztásával.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról