:

Szerző: Hlács Ferenc

2020. március 3. 13:40

Csak az Apple és a Xiaomi hízott az okostelefon-piacon a tavalyi Q4-ben

A szegmens az ünnepi időszak ellenére visszaesést produkált 2019 utolsó három hónapjában

Visszaesést mutatott az okostelefon-piac a tavalyi zárónegyedévben a Gartner frissen kiadott jelentése szerint, az időszakban a gyártók közül csak az Apple és a Xiaomi tudott növekedést produkálni. A 2019-es Q4-ben összesen valamivel több mint 406 millió készülék talált gazdára, ami vékony, 0,4 százalékos éves szintű csökkenést jelent a szegmensben. Az elemzők szerint a 2019-es év egy hajszálnyival így is felülmúlta a várakozásokat, az évben egyébként összesen valamivel több mint 1,5 milliárd telefont adtak el a gyártók, 0,12 százalékkal kevesebbet mint 2018-ban. A legtöbb eszköz, mintegy 390,8 millió telefon Kínában talált gazdára, a második helyet pedig India vette át az Egyesült Államoktól, 151,9 millió eladással.

TOVÁBBRA IS A SAMSUNG VEZET

A Samsung a tavalyi negyedik negyedévben is meg tudta őrizni vezető pozícióját, a 2018 Q4-hez képest változatlan, 17,3 százalékos piaci részesedés mellett. Ehhez ugyanakkor 0,5 százalékos visszaesés párosult darabszámban, ami összesen 70,4 millió eladott okostelefont jelent.

A második helyet a Q4-ben már nem tudta megtartani a Huawei, az ezüstérem akárcsak egy évvel korábban, most is az Apple-nél landolt. A gyenge időszakban a cupertinói óriás egészen korrekt növekedést tudott az árral szemben összehozni, mintegy 69,5 millió eladott eszköze több mint 7 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbi eredményeket, ezzel 15,8-ról 17,1-re hizlalta a vállalat piaci részesedését. A kutatók szerint az előrelépés főleg a korábbi iPhone generációk árának mérséklődésének köszönhető, ami Kínában is különösen nagy keresletet korbácsolt fel az eszközök iránt. Idén az 5G-s iPhone-ok rajtjával szerezhet a gyártó újabb lendületet.

gartnersph2019q4
forrás: Gartner

A harmadik helyen a Huawei áll, a viszontagságos évet a cég csökkenéssel zárta, eladásai 3,6 százalékos mérséklődéssel 58,3 milliónál álltak meg, piacrésze pedig 14,8-ról 14,3 százalékra esett vissza. A vállalatnak a Google ökoszisztémából való száműzetése után az ünnepi szezon sem tudott növekedést hozni, noha a korábbi negyedévekben helyzetéhez képest kifejezetten jól szerepelt.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A negyedik szintén egy kínai szereplő, a Xiaomi lett, amely kifejezetten jól muzsikált, 16,5 százalékkal tudta növelni eladásait a megelőző év hasonló időszakához képest. A 32,4 millió eladott készülék a cég piacrészét 6,8-ról kereken 8 százalékra tolta fel. Ezzel a cég megelőzte az eddig a negyedik helyet elfoglaló Oppót, amely így az ötödik pozícióba szorult vissza, a maga 30,4 millió eladott eszközével, amely 7,7-ről 7,5-re faragta a cég piacrészét.

HELYCSERE A DOBOGÓN

A teljes 2019-es évet nézve kissé átalakul a mezőny, noha azt még így is a Samsung vezeti, a megelőző évi eredménynél egy hajszállal több, 296,2 millió eladott telefonnal. Ez 0,2 százalékpontos piacrész-növekedést hozott a gyártónak amely így az évben a szegmens 19,2 százalékát uralta - céget főként a középkategóriás eszközök hajtották.

gartnersph2019

Az egész éves listán már a Huaweit illeti az ezüstérem, 240,6 millió eladott készüléke messze a legnagyobb, közel 18,6 százalékos növekedést jelenti a piacon. Ezzel piaci részesedése a 2018-as 13 százalékról 15,6-ra kúszott fel. Az Egyesült Államok elnöki rendelete persze továbbra is rendkívül fájdalmasan érinti a céget, amelynek idei modelljei már a Google Play Store és kapcsolódó szolgáltatások nélkül kerülnek piacra - a vállalat gőzerővel építi saját ökoszisztémáját, amire nem lesz egyszerű feladat átcsábítania a felhasználókat.

A bronzot az Apple kapja, közel 193,5 millió eladással a 2019-es év során. Ez 7,4 százalékos visszaesés a megelőző évhez képest - a csökkenés a piacrészen is érződött, az 13,4-ről 12,6 százalékra olvadt. Ezzel szemben a negyedik helyen álló Xiaomi éves szinten is gyarapodni tudott, 126 millió eladott okostelefonja majdnem 3 százalékkal több, mint a cég 2018-as számai, piacrésze pedig 7,9-ről 8,2 százalékra nőtt. A jó teljesítményben egyebek mellett a cég egyre tempósabb nemzetközi terjeszkedése is fontos szerepet játszott. A Top 5-öt itt is az Oppo zárja, 118,7 millió eladással, ami egy hajszállal kevesebb mint a 2018-ban produkált eredmény, ugyanakkor a kisebb gyártók piacvesztésének hála a gyártó egy kicsit így is növelni tudta piacrészét, 7,6-ról 7,7 százalékra.

A piac szereplőire idén sem vár könnyű év, a koronavírus-járvány Kínában az elemzők szerint a gyártás mellett a vásárlókedvre is negatív hatással lesz, a nemzetközi piacon ugyanakkor nem számítanak hasonló visszaesésre - kérdés, hogy a járvány miatt kieső gyártókapacitással kielégíthetők lesznek-e a piaci igények az időszakban.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának negyedik, december 12-i állomásán.

a címlapról