HWSW

Stadia: itt a Google játékstreaming szolgáltatása

Dedikált kontrollerrel, PC-s, tévés vagy akár telefonos játékstreaminggel - és egy saját játékfejlesztő stúdióval készült a Google a GDC-re.

A Google is belép a játékstreaming-piacra: ahogy arra számítani lehetett, a keresőóriás az idei GDC-n leleplezte saját játékstreaming szolgáltatását. Az ősszel még béta címkével Project Stream néven emlegetett [1]termék élesben már Stadiaként rajtol, ahhoz továbbá a Google saját kontrollert is piacra dob.

A koncepció már több hasonló szolgáltatásból ismerős lehet, mint az egykori úttörő Onlive, vagy épp a PlayStation Now - a Google saját, izmos hardverrel megpakolt szerverein futtatja a játékokat, azok képét pedig a játékosok asztali vagy épp mobilos klienseire streameli, jelen esetben ez maga a Chrome böngésző. A megoldással szinte tetszőleges hardverről játszhatók a legfrissebb, erőforrásigényes címek is, legyen szó irodai PC-ről, vagy akár okostelefonról, netán táblagépről.

stadia01

A szűk keresztmetszetet, ahogy hasonló megoldásoknál, itt is az internetkapcsolat jelenti, hiszen a gyors reakciókat kívánó játékok csak alacsony késleltetés mellett élvezhetők, főleg ha komptetitív címekről van szó. Miután a Google világszerte számos adatközponttal rendelkezik, a szolgáltatásnál igyekszik mindig a felhasználókhoz legközelebb lévőt használni, a késleltetés minimalizálására - a Google szerint a Stadia ehhez mintegy 7500 végponti node-ból válogathat. Minimális követelményeket az online kapcsolatra vonatkozóan a cég egyelőre nem közölt, ősszel ugyanakkor béta kapcsán csak a sávszélességnél húzott meg alsó határt, a játékhoz legalább másodpercenként 25 megabites kapcsolatra van szükség.

Dedikált kontroller

De a Stadiával a Google célja nem csak az, hogy a gyengébb hardverekre is elvigye az élvonalbeli címeket, a platformmal a vállalat a játékosokat és a YouTubereket is igyekszik jobban összeboronálni. A tartalomkészítőknek lehetőségük lesz a Stadiáról közvetlen élő streameket indítani YouTube-on, a közönség akár be is kapcsolódhat majd velük a játékba.

A Stadia elérhető asztali Chrome böngészőben, ami a Windows mellett a macOS-es és linuxos játékot is lehetővé teszi, továbbá okostévén, okostelefonon és tableten is - a különböző eszközök között pedig lehetőség van igény szerint menet közben is váltani. A platform a billentyűzet-egér kombók (illetve a mobileszközök érintőkijelzői) mellett az USB-n csatlakoztatott kontrollereket is kezeli - a Bluetooth-os eszközökről itt le kell mondani.

stadia02

A Google ezek helyett egy saját, Wi-Fi-s vezeték nélküli vezérlőt is piacra dob Stadia Controller néven, amely nem az adott klienseszközhöz vagy a böngészőhöz, hanem Wi-Fi-n keresztül egyenesen a Stadia szolgáltatáshoz csatlakozik majd. A vezérlő szabványos gombelrendezést hoz, lényegében ugyanezt a felállást láthatjuk egy PlayStation 4 kontrolleren is, fontos különbség azonban, hogy a játékmenet YouTube-os megosztása dedikált gombot kap, illetve egy Google Assistant gomb is jut a vezérlőre, amellyel a beépített mikrofonon keresztül adhatunk hangutasításokat a cég virtuális asszisztensének. Utóbbit a játékfejlesztőknek lehetőségük van saját címeikbe is integrálni a különböző funkciók ellátásához, például ha a játékosnak segítségre van szüksége.

Jön a 8K gaming?

A 4K felbontás támogatása 60 FPS mellett már a rajtkor adott lesz, a Google azonban azt ígéri, a későbbiekben ezt egészen 8K/120FPSig (!) tornázza majd fel. A Google szerint a szolgáltatás a háttérben AMD hardverekre támaszkodik, a játékokat a chipgyártó Radeon Pro GPU-i hajtják, továbbá a keresőóriás a vállalat egyik legjelentősebb partnere a következő generációs CPU-k és GPU-k terén is. Maga a platform instance-alapon skálázódik, így minden játékmenethez az ahhoz szükséges erőforrásokat tudja allokálni - egy-egy játékos kiszolgálására egyébként a HBM2 memóriával szerelt, 56 CU-s, 10,7 teraflops teljesítményű egyedi (Vega) GPU-kuat használ, illetve egy ugyancsak egyedi, 2,7 gigahertzes alapórajelű processzort, AVX2 támogatással. Az AnandTech szerint [2]az egyedi chipek egyébként jó eséllyel az AMD jelenleg csőben lévő hardvereinek korai verziói, jelen esetben valószínűleg Zen 2 alapú CPU-król és Radeon Instinctre építő GPU-król van szó.

stadia03

xA szolgáltatásnál persze a megfelelő háttérrendszer mellett az is kulcsfontosságú lesz, hogy milyen címeket kínál - hiába az élvonalbeli infrastruktúra, a megfelelő tartalom nélkül. Az őszi béta során a vállalat az Assasin's Creed Odyssey-t tette elérhetővé, ez valószínűleg az éles repertoárban is ott lesz, a GDC-n pedig a cég még egy címet felvillantott, méghozzá a Doom Eternalt, ez utóbbi is jelen lesz az indulópakkban.

A Stadia természetesen a multiplayer játékmódokat is támogatja, mind a Stadián belül, mind pedig más platformokra átnyúlva - ehhez ugyanakkor a fejlesztőnek is gondoskodnia kell a megfelelő támogatásról. Érdekesség, hogy a vállalat a hagyományosan elhanyagolt, osztott képernyős multiplayer támogatását is visszahozná. Ennek kapcsán a problémát hagyományosan az jelenti, hogy a hardvernek egyszerre két játékos környezetét kell renderelnie, ami sok plusz erőforrást igényel - a Stadia ugyanakkor egyszerűen külön instance-okba rendezi a két kijelzőfelet.

A keresőóriás elköteleződését a játékos szegmens mellett még inkább nyomatékosítja, hogy a cég Stadia Games and Entertainment név alatt saját stúdiót is indít, Jade Raymond vezetésével. Az új studiótól a vállalat egy sor exkluzív címet is ígér Stadiára, illetve az a külső fejlesztőkkel is együttműködik majd, hogy azok elérhetővé tehessék címeiket a platformon. A Stadia rajtja kapcsán a keresőóriás pontos dátumot egyelőre nem közölt, mindössze annyit, hogy az még idén elérhető lesz, az Egyesült Államokban, Nagy-Britanniában és Európa nagy részén - egyelőre a szolgáltatás árazása sem ismert.

A cikkben hivatkozott linkek:
[1] https://www.hwsw.hu/hirek/59456/google-chrome-project-stream-jatekstreaming.html
[2] https://www.anandtech.com/show/14105/google-announces-stadia-a-game-streaming-service
A cikk adatai:
//www.hwsw.hu/hirek/60127/google-jatekstreaming-stadia-chrome-jatek.html
Író: Hlács Ferenc (feradyr@gmail.com)
Dátum: 2019. március 20. 11:33
Rovat: digitális otthon