Szerző: Hlács Ferenc

2018. október 2. 14:28

Játékstreaming: a Google is letette a névjegyét

A Project Streammel a cég a Chrome böngészőbe hozná el az AAA játékcímeket. A béta először az Assasin's Creed Odyssey-jel lesz kipróbálható.

Újabb szereplővel bővülhet a játékstreaming-piac, a szegmensre ezúttal a Google vetett szemet, amely Project Stream névre hallgató kezdeményezésének tesztüzemét rövidesen el is indítja az Egyesült Államokban. A Google ilyen irányú ambícióiról egy ideje keringenek a pletykák, már júliusban is hallhattunk az akkor még Yeti kódnév alatt futó fejlesztésekről.

A pletykák most igaznak bizonyultak, a Project Stream tesztüzemével pedig végre tisztább képet kaphatunk, hogyan is képzeli el a Google a játékstreaminget. A nyáron kiszivárgott információmorzsák a szolgáltatás mellett saját hardverről is szóltak, amellyel a vállalat a nappalikban is elérhetővé tenné megoldását - erről egyelőre nincs hír, az viszont már tudható, hogy a játékstreaminghez a Google asztali Chrome böngészőjére támaszkodik majd.

 

03:49
 

Project Stream Official Gameplay Capture

Még több videó

A játékstreaming koncepciója korántsem új, annak egyik első úttörője, az OnLive már bő 8 évvel ezelőtt, 2010-ben rajthoz állt, végül azonban nem lett átütő siker, a cég alig két évvel a rajt után minden alkalmazottjának búcsút intett, végül pedig 2015-ben eladta szabadalmainak és szellemi tulajdonainak legnagyobb részét a Sonynak és ezzel meg is szűnt. Akkor a szolgáltatás számára a legnagyobb kihívást az jelentette, hogy stabil streamet biztosítson a játékokhoz, hiszen a megfelelő játékélményhez erős kapcsolatra és a lehető legkisebb késleltetésre van szükség - enélkül a pörgősebb címek nem is játszhatók. Hogy az OnLive bukásának dacára nem elvetélt elképzelésről van szó, az is jól mutatja, hogy a Sony nem csak lecsapott a cég szabadalmaira, de maga is elérhetővé tette játékstreaming szolgáltatását, a PlayStation Now-t, amely PC-n, illetve PlayStation 4 konzolon érhető el, és PlayStation 2, 3 és 4-es játékokat kínál.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x)

Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hány adag sültkrumplit bír el 25 Kubernetes klaszter? (x) Globálisan napi akár 2,5 millió rendeléssel is megbirkóznak az RDI Hungary által fejlesztett háttérrendszerek és mobilalkalmazások.

Hasonló projekten a rivális Microsoft is dolgozik: a Scarlett Cloud Box néven emlegetett kezdeményezésnél a cég ráadásul előnnyel indul, hiszen felhős háttérinfrastruktúráért nem kell a szomszédba mennie, saját, Azure felhőjére támaszkodhat. Utóbbi nagy előnye ráadásul, hogy világszerte már 54 régióval rendelkezik, a játékosokhoz való fizikai közelséggel pedig tovább csökkenthető a már említett, kritikus fontosságú késleltetés. A vállalat a pletykák szerint egy hibrid megoldáson dolgozik, amelyben a felhős konzol képes lesz bizonyos, a magasabb késleltetést kezelő műveletek végrehajtására, ezért a játékok nagyobb része a felhőben, a maradék pedig a felhasználónál helyben, a szerényebb képességű vason fog futni.

De a piacon nem csak a konzolgyártók, az Nvidia is szerencsét próbált: GeForce Now néven ismert szolgáltatása az Nvidia Shield Portable, Shield Tablet és Shield Console készülékekre már nagyjából három éve elérhető, béta verzióban pedig már a GeForce Now windowsos és macOS-es verziója is kipróbálható.

Bármilyen asztali Chrome-ról

A piac felosztása tehát már egy ideje folyamatban van, átütő sikernek azonban egyik paltform sem mondható - ide toppan most be a Google is saját megoldásával. Utóbbi, ahogy a Google a tesztüzemet bejelentő közleményében is kitér rá, kifejezetten a legnépszerűbb, nagy költségvetésű "AAA" címeket kínálja majd. A béta során is egy ilyen játékot próbálhatnak majd ki a tesztelők az Assasin's Creed Odyssey formájában - a teszt alatt előreláthatólag ez lesz az egyetlen elérhető cím a platformon. A szolgáltatásoknál gyakran szűk keresztmetszetet jelentő internetkapcsolat sávszélességének minimumát a Google másodpercenkénti 25 megabitnél húzza meg, a tesztet továbbá csak az Egyesült Államokra terjeszti ki.

Az ingyenes tesztüzemben október 5-én induló szolgáltatás használatához asztali Chrome böngészőre lesz szükség, ez viszont azt jelenti, hogy az kapásból szinte minden PC-s platformon elérhető lesz, legyen az Windows, macOS, Linux vagy akár ChromeOS. A játékhoz egy USB-s billentyűzet-egér párosra vagy vezetékes kontrollerre lesz szükség - vezeték nélküli perifériákat a szolgáltatás egyelőre nem támogat. Korábbi pletykák szerint egyébként a Google később Chromecasttal juttathatja el a streamelt címeket a nappalikba is.

acoill

Ami a Project Stream hátterét illeti, a Microsofthoz hasonlóan a Google is különösebb gond nélkül tud vele saját felhős infrastruktúrájára támaszkodni, nem kell külső szereplőtől függenie. A cégnek ráadásul az élő YouTube közvetítések kapcsán már az alacsony késleltetésű streaminggel is van tapasztalata - persze ez utóbbi még mindig jóval nagyobb csúszást visel el, mint mondjuk egy a reflexeket próbára tevő lövöldözős játék.

A siker ugyanakkor még a kinullázott késleltetéssel sem garantált, azon is rengeteg múlik majd, hogy a Google milyen játékfelhozatalt kínál majd a szolgáltatásban. Úgy tűnik azonban a cég már most komoly erőfeszítéseket tesz ezen a területen: a vállalathoz közel álló források nyáron arról számoltak be, a Google már az E3-on is bőszen találkozgatott játékfejlesztőkkel, nem csak egyenként próbálva azokat a Yeti köré csábítani, de akár teljes fejlesztőstúdiók bekebelezését is kilátásba helyezve, hogy kompetenciát toborozzon a projekthez. A cég továbbá idén januárban Phil Harrisont is szerződtette, aki korábban a Sony és a Microsoft konzolos divízióinak élén is dolgozott.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról