Szerző: Asztalos Olivér

2018. december 5. 09:30

Megnyitja a PhysX forráskódját az Nvidia

Az Nvidia fizikai motorját mostantól (szinte) bárki kedvére implementálhatja és módosíthatja.

A jövőben nyílt forráskódú lesz az Nvidia fizikai motorja, a PhysX. A BSD 3-Clause licenc értelmében a szoftvert mostantól (szinte) bárki ingyenesen alkalmazhatja, illetve kedvére módosíthatja, annak jövőbeni fő fejlesztési irányát ugyanakkor továbbra is az Nvidia szabhatja meg. Ennek megfelelően a tervezőcég nem is engedi el fejlesztése kezét, sőt, pár hét múlva (december 20-án) érkezik a részben már robotikára fókuszáló PhysX v4.0, mellyel az ígéret szerint még valósághűbb szimulált környezetet lehet létrehozni. A chiptervező alapvező üzletpolitikájának némileg ellentmondó lépés mögött vélhetően a PhysX-re mutatott alacsony érdeklődés áll, az elmúlt két évben csak kevesebb mint fél tucat játékba került be a motor.

Csavar a történetben, hogy az Nvidia "csak" az Apple iOS és MacOS, a Google Android, a Linux, illetve a Windows operációs rendszerek esetében vált BSD 3 licencre, a népszerűbb konzolok, vagyis a Microsoft XBox One, a Sony Playstation 4, illetve az Nvidia Tegra processzorára épülő Nintendo Switch esetében marad ez eddigi EULA. Az AMD-s lapkákra építő Xboxos ökoszisztéma vélhetően nem hullajt majd könnycseppeket az Nvidia megkötése miatt. A Microsoft rendelkezik saját fizikai motorral, a redmondiak három éve vásárolták meg a fejlesztők körében kedvelt Havokot. Ez utóbbira több PlayStation cím is épít, akárcsak a Bulletre, mely a Havokkal ellentétben egy nyílt forráskódú motor.

02:32
 

Introducing PhysX SDK 4.0

Még több videó

Az elmúlt évek megjelenéseit tekintve a Bullet és Havok lekörözte a PhysX-et. Főleg előbbit alkalmazva jöttek ki nagy és sikeres címek, melyek között ott van a DiRT sorozat, az Asphalt 9: Legends, a Rocket League, vagy éppen a Grand Theft Auto V. Mindeközben az Nvidia fejlesztésével alig jelent meg új játék, az idei évben egyetlen PhysX-es cím sem látott napvilágot, tavaly pedig mindössze két megjelenés volt, az Everspace és az X-Morph: Defense. Ezzel szemben két évvel ezelőtt még hét, illetve ezt megelőzően is ugyanennyi játékba került be az Nvidia fizikai motorja, tehát a csökkenő tendencia szabad szemmel is jól kivehető. A szoftver megnyitásával ez változhat, és bár a konkurensek (AMD, Intel) GPU-i nem kapnak automatikusan PhysX támogatást, a sokmagos processzoroknak hála CPU-val is számoltathatóak egyes effektek, a Project CARS és a X-Morph: Defense esetében is ilyen implementációt alkalmaztak a fejlesztők.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az Nvidia még tíz éve, 2008 elején vásárolta fel a PhysX alapköveit megalkotó Ageiát. Utóbbi céget 2002-ben alapították a cég PhysX chipjére épülő dedikált fizikai gyorsítókártyák pedig három évvel később, 2005 végén kerültek a boltokba. A közönség azonban nem voltak elragadtatva a PhysX által nyújtott élménytől, a fizikai motort ugyanis csak kevés játék alkalmazta, ráadásul a valósághűbb fizikai modellezésért alacsonyabb megjelenítési sebességgel is fizetni kellett. Az akvizíciót követően az Nvidia saját GPU-ira, majd később CPU-ra írta át a PhysX-et.

a címlapról