Szerző: Habók Lilla

2018. október 10. 16:17

A Google járt a legjobban a GDPR-ral?

A legtöbb AdTech vállalat hirdetései sokkal kevesebb felhasználót érnek el a GDPR alkalmazásba lépése óta. Kivéve a Google-t, amelynek még növelnie is sikerült a piaci részesedését az elmúlt hónapokban.

A hirdetési piac és a weboldalakon elhelyezett analitikai követők mennyiségének és elérésének változását vizsgálta a GDPR május 25-i alkalmazásba lépésének hatására az internetes elemzések készítésével foglalkozó WhoTracks.me, illetve a közös kezdeményezést alkotó Cliqz és a Ghostery fejlesztőcégek. A vizsgálat középpontjában a felhasználók címkézését végző trackerek voltak, amelyek feltárják a weboldalak látogatóinak szokásait, hogy utána a cégek minél relevánsabb reklámokat tudjanak ajánlani számukra, és ezáltal még nagyobb bevételt generáljanak. A címkézést végző analitikai követők vizsgálata során a kutatók a GDPR alkalmazásba lépése előtti és utáni, vagyis az április és a július közötti időszakot vették figyelembe WhoTracks.me kétezer domaint monitorozó adatbázisa alapján.

A kutatás legmeglepőbb eredménye, hogy tulajdonképpen a Google járt a legjobban a GDPR bevezetésével, mivel csak az eddig is az online hirdetési piac élén álló vállalatnak sikerült növelnie a piaci részesedését, nagyjából 1 százalékkal. Ehhez képest viszont minden más, hirdetésekkel foglalkozó beszállító vállalat vesztett az eléréséből. Főleg a kisebb reklámkövető megoldásokat érintette negatívan a GDPR, a ranglista 50. helyénél távolabb szereplő cégek nagyjából 18-32 százalékos elérés-csökkenést könyvelhettek el, de a legnagyobb 50 cég is átlagosan 20 százalékot vesztett az elérésből. A Google mellett egyedül még a Facebook jelent kivételt, amely 6,7 százalékkal kevesebb látogatóhoz jut el a hirdetéseken keresztül, tehát szintén kevesebbet vesztett a GDPR miatt a kisebb szereplőknél.

gdpr_eu_adtech

A szakértők néhány magyarázatot is összegyűjtöttek, hogy mi okozhatja ezt a hatalmas különbséget a nagyobb és a kisebb szereplők elérésváltozása között. Az első kézenfekvő magyarázat, hogy a nagyobb hirdetéstechnológiai vállalatok sokkal több pénzt tudtak befektetni a GDPR-megfelelésbe. Másrészt viszont a Google ki is használja a piaci erőfölényét, és az IAB Europe reklámszövetségnek adott nyilatkozata szerint a saját (bétában lévő) Funding Choices megfelelőség-támogató eszköze csak 12 hirdetéstechnológiai beszállító analitikai követőinek elhelyezését engedi meg az oldalakon, és ezzel gyakorlatilag limitálja a többi cég elérését.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Másrészt pedig a weboldalak tulajdonosai maguk is inkább a nagyobb beszállítókat választják a kisebbekkel szemben, amelyeknek biztosabbak a megfelelőségében. A felsorolt szempontok pedig direkt és indirekt módon egyaránt a Google terjedésének növekedéséhez vezetnek, mint ahogy az adatok is mutatják, és így a GDPR csak a Google piaci pozíciójának erősítéséhez járult hozzá jelen állás szerint.

Még néhány további érdekes adatot is bemutat a Cliqz elemzése a weboldalakon elhelyezett trackerek számának változásáról. Az adatok szerint Európában a GDPR óta 3,4 százalékkal csökkent az egy oldalra jutó analitikai követők száma, míg az Egyesült Államokban közben 8,3 százalékkal nőtt az arányuk. Az analitikai követők számának csökkenése az EU-n belül majdnem minden kategóriában jellemző, egyedül a bankok jelentik a kivételt, mivel itt 7,5 százalékkal nőtt a követők száma április és július közötti időszakban.

Metodológia

A jelentést a WhoTracks.me készítette, amely a webböngészőt fejlesztő Cliqz és a hirdetésblokkolót készítő Ghostery közös kezdeményezésére indult. A szervezet elsősorban a követési technológiákat, a piaci megoszlást és az adatmegosztást vizsgálja a weben, például havi szintű tracker statisztikai adatok közlésével. Ebben a kutatásban az EU állampolgárai által legtöbbet látogatott 2 ezer domainen elemezte a hirdetési követők megjelenését az elmúlt néhány hónapban. Ez idő alatt összesen 300 millió oldalbetöltődés történt a vizsgált nagyjából félmillió weboldalon, úgyhogy ezek alapján készült a kimutatás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról

AKROBATA

5

Elrajtolt az Adobe AI asszisztense

2024. április 17. 12:40

Előfizetéses modellben használható az AI Assistant, ami a cég PDF-szerkesztőjébe és olvasójába épül be.