Szerző: Gálffy Csaba

2018. február 1. 19:23

Microsoft: Office és Azure a húzótermék

Közzétette negyedéves eredményeit a Microsoft, az egyre hatalmasabbra növő szoftverház különböző szegmensei pedig nagyon különbözően teljesítenek. Lássuk ki nyert ma!

Lendületes negyedévet zárt a Microsoft, szűrhetjük le a cég frissen közzétett adataiból. Az utolsó naptári negyedévben a cég 28,9 milliárd dolláros bevételt könyvelt el, ami egészséges, 12 százalékos növekedés az egy évvel ezelőtti adathoz képest (az árfolyamhatás kiszűrésével: 11 százalék). Ennél is sokatmondóbb, hogy a nyereség 20 százalékkal 7,5 milliárd dollárra ugrott  - volna. Mert az amerikai adóreform egyszeri hatásának betudhatóan a cég benyelt egy látványos, 13,8 milliárd dolláros tételt, ami így a szabványos könyvelés szerint 6,3 milliárdos mínuszba küldte a céget. Ezzel persze a Microsoft nincs egyedül, gyakorlatilag minden amerikai céget meredek veszteségbe tolt, hogy most egyben fizeti meg az előző években be nem fizetett adót.

Office!

A Productivity and Business Processes szegmens nagyot ugrott, a 24 százalékos növekedéssel már eléri a 9 milliárd dolláros forgalmat - ami magasabb a vártnál. A növekedést leginkább a LinkedIn hajtotta, amely egymagában 15 százalékpontot adott a szegmens növekedéséhez. Ennél is sokatmondóbb, hogy a részleg (ahogy szokásos) nyomtatja a készpénzt, ezúttal 3,34 milliárdos üzemi eredményt mutatott fel.

msft1

A kereskedelmi (céges) Office-bevétel 10 százalékkal nőtt, ebből az Office 365-ös előfizetések bevétele 41 százalékos növekedéssel tűntek ki. Ráadásul nem csak az előfizetések száma nőtt, az ARPU (az egy előfizetésre jutó bevétel) is szépen emelkedik, ahogy a cégek meglátják a fantáziát a drágább E3-as és E5-ös előfizetésekben. A konzumer Office-nál is egészséges, 11 százalékos a bevételnövekedés, ahogy az előfizetések száma lassan, de folyamatosan emelkedik - jelenleg 29,2 milliónál tart. Ez a teljes Office telepített bázisnak továbbra is csak töredéke, így ebben még hatalmas potenciál van a Microsoft számára.

A LinkedIn a vártnál lényegesen jobban teljesített, már 1,3 milliád dolláros forgalmat generál, a Microsoft szerint az értékesítés minden szolgáltatásnál nagyon sikeresnek bizonyult, mind az előfizetők gyűjtése, mind az előfizetések megújítása, mind az upsell hatékony.

A Dynamics 365 előfizetések összebevételét továbbra sem ismerjük, de ahogy minden negyedévben, most is lendületesen nőtt ez az érték: a Salesforce (és SAP és Oracle) kihívó üzleti programcsomag felhős kiadásának bevétele 68 százalékkal emelkedett.

Felhő és szerver

Az Intelligent Cloud szegmens igazi igásló, húzza is rendesen a Microsoft pénzügyeit. A szegmens 7,8 milliárdos bevételt generált, a 15 százalékos növekedés pedig jobb lett a vártnál, köszönhetően a hibrid felhős megoldások jó teljesítményének. Az üzemi eredmény itt 2,83 milliárd, ez negyedével nagyobb az egy évvel ezelőtti eredménynél.

Az Azure továbbra is hihetetlen menetelést folytat, a rendszer bevételei duplázódtak 2016 végéhez képest - ez annak fényében komoly fegyvertény, hogy már tavaly sem jelképes összegről beszéltünk. A Microsoft-kliensek viszont szépen ráharaptak a megoldásra, úgy tűnik továbbra is rohamosan nőni tud ez a szegmens.

msft2

A klasszikus szerveres licencek viszont nem vettek lendületet, a növekedés szerény 4 százalékos. Ez részben magyarázható azzal, hogy a cég értékesítői hálózata egyként állt rá az Azure-re, a hagyományos termékek mögött így kevesebb ösztönző maradt.

More Personal Computing

Az egyetlen igazi kellemetlen meglepetést ez a szegmens hozta, itt a 12,2 milliárdos bevétel mindössze 2 százalékos növekedést jelent - érdemeben tehát nem tett hozzá a cég eredményeihez. Ráadásul a megtermelt üzemi eredmény is esett, a három nagy szegmens közül már ez teszi hozzá a legkevesebbet a profithoz, ebben a negyedévben 2,51 milliárd dollárt (2 százalékos esés). Ide egyébként nagyon változatos termékkategóriákat sorolt a cég (eléggé megkérdőjelezhető módon) ide tartozik a kereskedelmi és OEM Windows-licencelés, a Surface család, az Xboxok (hardverek és játékok), az online szolgáltatások, illetve (ha emlékezetem nem csal) az androidos gyártóktól a telefonok után befolyó szabadalmi licencek sok százmilliós tétele is itt rejtezik.

msft3

Lássuk melyik termékcsalád hogyan dolgozott! Egyértelműen a legjobb a Windows OEM Pro licencek viszik a prímet, a számítógépekre előtelepített céges licencek eladása 11 százalékkal nőtt. Ezzel párhuzamosan a nem-Pro, vagyis konzumer licenceké viszont 5 százalékkal esett, a teljes PC-piac mozgását lekövetve.

Aggasztó a hardveres biznisz helyzete, a korábban gyorsan növekvő Surface megtorpant, alig tudta összehozni a 2016 év végi teljesítményt idén az 1,3 milliárdos bevétellel. Ráadásul ezt úgy sikerült elérni, hogy az értékesített eszközök száma (valamennyivel) csökkent, azonban a drágább termékek miatt nőtt az átlagos eladási ár. Ez komoly csalódás és azt jelenti, hogy az év közepén megjelent Surface Laptop bizony nem hozta lázba karácsony táján a vásárlókat - a várakozásokkal ellentétben.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az Xbox-üzletágat viszont szépen lendületbe hozta az új konzol, a teljesítményben jelentős ugrást hozó Xbox One X rajtja, amelynek hátán 8 százalékkal nőtt a részleg bevétele. A szolgáltatások és szoftverek viszont csak szerény 4 százalékot nőttek, ami komoly fejvakarásra késztetheti a Microsoft döntéshozóit, a tavalyi év ütős AAA-játékainak hatását idén alig sikerült beérni.

Telefonok? Azok nincsenek.

PC? A Microsoft meglenne nélküle.

A negyedéves adatokból is egyértelműen kirajzolódik: a Microsoft a Windows fejlesztőjéből mára az Office-szolgáltatások, az Azure és a szerveres technológiák fejlesztőjévé vált. A konzumer technológiák, a Windows és az Xbox is termel még profitot, ezek azonban nem növekednek és nem is túl ígéretes szegmensek. A jövőben is várható e trend folytatása, ahogy a cég a kliensoldali platformok felől a felhős platform (Azure) és a dokumentumkezelés (Office) felé fordul. Legalábbis ami a zöldhasúakat illeti.

a címlapról