Szerző: Habók Lilla

2017. szeptember 15. 09:30

Milyen tartalommal nem kereshető pénz a Facebookon?

Nemsokára elterjed a Facebook Watch videós platformja, ahol a tartalomkészítők a hirdetési bevételből 55 százalékot kaphatnak. Részben emiatt a vállalat elkezdte szabályozni, hogy miért nem jár majd bevétel - az Instant Articles oldalakon sem.

Elkezdte egyértelműbbé tenni a Facebook, hogy a tartalomkészítők és a kiadók milyen témájú cikkekkel vagy videókkal nem kereshetnek pénzt a közösségi oldalon a cégek által közzétett Branded Content formában, az Instant Articles oldalakon és az élővideóknál közbeékelődő Ad Break videós hirdetésekkel - áll a cég médiablogján. A bejegyzés szerint már több mint 5 millió hirdető található a Facebookon, akik "biztosnak szeretnék érezni magukat annak irányításában, hogy hol jelennek meg a tartalmaik". Tehát az új monetizációs elvárásokkal a vállalat elsősorban a cégeknek kedvez. Emellett az Audience Network a kiadók saját oldalán és alkalmazásain megjelenő hirdetéseket külön is szabályozza.

Az új monetizációs elvekre a Facebooknak azért is lehetett szüksége, mert a hamarosan megjelenő - az amerikai nézők számára már elérhető - Watch videós oldalon a készítők 55 százalékot kaphatnak a tartalmaikkal elért reklámbevételből, jegyzi meg a TechCrunch. Ez azt is befolyásolhatja, hogy többségében milyen jellegű tartalmak fognak megjelenni a videós csatornákon - mivel a bevételtől a készítők nem szeretnének elesni. A hirdetők pedig a jövőben még nagyobb befolyást kapnak, hogy megtekintsék kik látták a kampányaikat, és milyen tartalmak mellett jelent meg a hirdetésük.

Az Audience Network megjelenési formái a Facebookon kívüli oldalakon

Ahhoz hogy egy facebookos tartalomgyártó pénzt kapjon munkájáért a vállalattól, el kell fogadnia a közösségi irányelveket, a fizetési feltételeket és az oldalakra vonatkozó előírásokat. Ugyanis a jogosultság szerzéséhez az is hozzátartozik, hogy legalább egy hónapja működő Facebook oldallal kell rendelkezni a tartalom feltöltőjének, amellyel bizonyítja, hogy valós személy. Továbbá például az Ad Break hirdetések közzétételéhez meghatározott követőszámmal is kell rendelkezni, és "ez idővel kiterjedhet más funkciókra is" - teszi hozzá a közlemény.

Ha viszont a felhasználók megszegik bármelyik szabályt vagy akár a hirdetők nem tartják érdemesnek a saját reklámjuk megjelenítésére, akkor a vállalat eltávolítja a felületről a hirdetést, és ezt jelzi a tartalom készítőjének is. Ettől függetlenül a tartalom fennmaradhat, ha az egyébként nem sérti a közösségi irányelveket, csak a pénzkereseti lehetőség szűnik meg. Abban az esetben viszont, ha valaki folyamatosan megszegi a monetizációs szabályzatot vagy álhíreket terjeszt, akkor akár tartósan is eleshet a pénzbevételtől.

Nyílt erőszakért és "felnőtt tartalmakért" sem jár pénz

Konkrétan a nem monetizálható tartalmak közé tartozik a gyerekek helytelen viselkedésének megjelenítése, akár erőszakos, szexuális aktusokban, vagy például dohányzás, alkoholfogyasztás közben. Nem lehet bemutatni a valós világ tragédiáira fókuszáló jelenetet, beleértve a halált, áldozatokat, fizikai sérüléseket, még az elővigyázatosság növelése vagy oktatás céljából sem. Az "explicit tartalmak" sem használhatóak, úgy mint a vér, nyitott sebek, testfolyadékok, műtéti beavatkozások és olyan orvosi eljárások, amelyek valamilyen módon sokkolhatják vagy megijeszthetik a nézőt.

Továbbá ebbe a körbe tartoznak a szélsőséges és uszító tartalmak is valamilyen csoport ellen, illetve ezeknek a híreknek a bemutatása és a terrorizmusellenes ábrázolások. Ezenkívül emberek vagy állatok ütlegelésének vagy küzdelmének megjelenítése sem lehetséges, grafikusan túl kifejező játékokon keresztül sem.

Állati erőszak bemutatásával sem lehet pénzt keresni Watch-on

Szoftvertesztelés: ütött az óra

A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Szoftvertesztelés: ütött az óra A tesztelői szakmát rengeteg friss hatás éri, kifejezetten nehezített pálya ez mostanság.

Nem részesülhetnek bevételben továbbá a felnőtt tartalmak, akár nyílt meztelenségről vagy szexuális provokációról van szó. Nem szabad tiltott tevékenységeket, illegális termékek vagy szolgáltatások használatát sem feltüntetni, de a szabályozás külön kitér arra, hogy a dohányzást, alkohol- vagy drogfogyasztást ábrázoló tartalmak sem juthatnak pénzhez. Végül pedig a nyelvhasználatot is keretek közé köti a Facebook, a becsmérelő, egyes csoportokat támadó vagy sértő kifejezések sem maradhatnak.

Egyelőre a szabályozás a videók kapcsán lépett mostantól életbe, de hamarosan kiterjed az Instant Articles oldalakra is. Október végéig a kiadók értesítést fognak kapni arról, hogy alkalmasak-e reklámok megjelenítésére és ezáltal pénzbevételre az Instant Articles oldalakon, a videók Ad Break reklámjain és a közösségi oldalon kívül megjelenő Audience Network hirdetéseken keresztül. Szintén a következő hónapokban a vállalat azt a jelentésformátumot is kidolgozza a hirdetőknek, amely mutatja a reklámok megjelenésének helyét - teszi hozzá a Facebook üzleti blogja. A frissített jelentés kapcsolatban áll a reklámeredmény auditálási folyamatokkal is, amelyek a tavaly kiderült "mérési bakihoz" hasonló problémákat szeretnék kiküszöbölni.

A lépésekkel talán a vállalatnak sikerül elkerülni, amit korábban a Google a YouTube csatornáin elvétett, hogy érthető magyarázat és előzetes figyelmeztetés nélkül kezdte eltávolítani a reklámokat, ezzel kiváltotta a tartalomkészítők és a rajongóik rosszallását. A tartalmi szabályozás azonban a Facebook esetében is felveti egyfajta cenzúra kérdését, mivel valószínűleg a tartalom előállítók inkább olyan videókat és cikkeket fognak készíteni az oldalra, amelyekkel pénzt is lehet keresni.

Csatlakozz partnerprogramunkhoz, mi pedig ajánlunk ügyfeleinknek, ezenkívül egyedi kedvezményeket is adunk webhosting csomagjainkra. Próbáld ki ingyenesen az Aruba Cloud-ot, most 40 ezer forint értékű vouchert adunk!

a címlapról