Szerző: Hlács Ferenc

2016. augusztus 17. 13:50

Öt éven belül jönnek a kormánykerék nélküli Fordok

Önvezető fuvarkocsikat dobna piacra a Ford, már 2021-ben. A vállalat önvezető autókat fejlesztő csapatának megduplázásával és négy, a területen jelentős tapasztalatokkal rendelkező partnercéggel igyekszik tartani a szűk határidőt.

Az elmúlt hetekben számos autógyártótól hallhattunk merész ígéreteket az önvezető modellek kapcsán, a Ford azonban gyorsan fölé licitált a riválisoknak: a vállalat bejelentette, öt éven belül piacra dobja az első önvezető járművét. A gyártó nem valamilyen félig autonóm, későbbi frissítésekkel önvezetővé alakított autóban gondolkodik: a tervek szerint már 2021-ben sorozatgyártásba kerülő autóból a cég teljes mértékben eltávolítja az alapvető kezelőszerveket, abban nem lesz sem kormánykerék, sem pedig gáz- vagy fékpedál. A jármű így a vállalat szerint megfelel majd a SAE (Society of Automotive Engineers - Autóipari Mérnökök Szövetsége) által meghatározott 4. szint előírásainak, azaz egyáltalán nem lesz benne lehetőség manuális vezérlésre.

A Ford önvezető autókra vonatkozó terveinek egyik kulcseleme, hogy a járműveket nem magáncélra, hanem kifejezetten "mobilitási szolgáltatások céljára" forgalmazza majd, azaz az önjáró Fordok lényegében dedikált fuvarozóautók lesznek, legyen szó telekocsis vagy taxis felhasználásról. Az elképzelés a Teslától lehet ismerős, Elon Musk a cég vezérigazgatója néhány hete a következő évtizedre vonatkozó mestertervében beszélt a teljesen önálló autókról, igaz azokat a vállalt magánembereknek is árusítaná, akik maguk is kereshetnének pénzt azzal, hogy az üres időszakokban dolgozni küldik járműveiket.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x)

Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x) Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Raj Nair, a Ford termékfejlesztésért felelős ügyvezető alelnöke szerint a cég már több mint tíz éve fejleszt és tesztel önvezető járműveket, idén pedig még jobban rákapcsol és jelentősen bővíti a kísérleti Ford Fusion Hybrid modellek számát, amelyekből így már harminc futja majd a tesztutakat Kalifornia, Arizona és Michigan közútjain. Az élesben is biztonságosan bevethető autonóm Ford-modell kifejlesztéséhez, illetve a 2021-re kijelölt határidő megtartásához a gyártó négy partnerrel lépett együttműködésre, sőt egyiküket a gépi látással és tanulással foglalkozó SAIPS-t rögtön fel is vásárolta. Utóbbi cég eredményei egyébként már a Ford eddigi fejlesztéseiben is komoly szerepet játszottak.

Az ugyancsak gépi látással foglalkozó Nirenberg Neuroscience LLC-vel az autógyártó exkluzív licencmegállapodást kötött, míg a kaliforniai Civil Mapsszel egy befektetés keretében fűzte szorosabbra kapcsolatát. A Civil Maps kifejezetten a háromdimenziós, nagy felbontású térképalkotási technológiákra specializálódott, melyek az önvezető autók tájékozódásában kiemelt szerepet játszanak. Végül a LIDAR-guru Velodyne sem maradhatott ki a sorból, amelynek szenzorai többek között a Google első kísérleti önvezető autóiban is ott voltak. A partnerséget a Ford itt is befektetéssel pecsételte meg.

A tempó felpörgetése érdekében az autógyártó Szilícium-völgyben lévő központját jelentősen bővíti, és az önvezető autókat fejlesztő csapat számát is duplázza. Az iparági verseny tehát egyre gyorsul, az önvezető autók fejlesztésében már a Teslától, az Auditól és a BMW-től is hallhattunk komoly ígéreteket. Ha a cégeknek sikerül tartani az ambiciózus tempót, a sofőr nélküli járművek néhány éven belül feltűnhetnek az utakon.

A nyári leállás után, október 5-én és 7-én az Amazon felhőszolgáltatása és a microservicek témája köré épülő meetupokkal indul újra a HWSW free! meetup-sorozat.

a címlapról