Szerző: Hlács Ferenc

2016. július 21. 16:17

Ilyen jövőt képzel el Elon Musk

Közzétette a Tesla következő évekre vonatkozó mestertervét Elon Musk, a vállalat vezérigazgatója: napelemek mindenhol, Tesla busz és kamion, unalmukban utasokat furikázó önvezető személyautók jönnek.

Végre felvázolta a Tesla-mesterterv második szakaszát Elon Musk, a vállalat blogján. Musk a vállalat jövőjére vonatkozó elképzeléseit először nagyjából tíz évvel ezelőtt írta le, a négy pontból álló eredeti terv által kijelölt irányvonalon a cég az elmúlt években szépen haladt. Musk eredeti tervének első lépése nem meglepő módon egy kis darabszámban gyártott, drága autó piacra dobása volt, a következő lépcsőt pedig egy az így befolyt pénzekből fejlesztett, már nagyobb számban gyártott, valamivel olcsóbb autó jelentette, amelyet aztán egy még kedvezőbb árú jármű követ, még nagyobb darabszámmal. A Tesla Roadster, Model S, Model X és a már 400 ezer előrendelt járműhöz közelítő Model 3 ezt az utat járta be - az elképzelés utolsó pontját a napenergia biztosítása jelenti, ezt a SolarCity felvásárlásával pipálhatja ki a cég.

Bár a meghódításra váró mérföldkövek csak a mesterterv újabb szakaszainak leleplezésével rajzolódnak ki, Musk végső célja a vállalattal a kezdetek óta nem titok: a lehető leggyorsabban és legnagyobb mértékben átállni a megújuló energiaforrások használatára, és minimalizálni a fosszilis tüzelőanyagoktól való függést - mind a közlekedésben, mind a háztartásokban.

Napelemet és akkut minden háztartásba

A terv következő része is ebbe az irányba mutat, a fenntartható jövő építését Musk egy, a tetőre szerelhető napelemet és az akkumulátort kombináló termékkel kezdené, amellyel a magánszemélyek háztartásai is függetlenedhetnek, vagy legalábbis részben tehermentesíthetik az elektromos hálózatokat. Ezt a célt a nemrég beolvasztott SolarCity által forgalmazott napelemek, illetve a Tesla Powerwall akkumulátorának párosa szolgálja majd - Musk blogposztjában expliciten le is írja, hogy eljött az idő a két termék összekapcsolására.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Talán még ambiciózusabb a második új kitűzés, amely a Tesla tevékenységét a cég jelenlegi autóin túl a szárazföldi közlekedés minden fő formájára kiterjesztené. Ennek megfelelően a cégnél egy platós terepjáró piacra dobása is tervben van, sőt a konzumer járművek mellett kamionokat, illetve a városi tömegközlekedést célzó buszokat is gyárt majd a cég. Járműveit a vállalat továbbá a következő években teljesen önvezetővé tenné, a buszokhoz például már nem is sofőröket, hanem flottamenedzsereket képzel el, akik távolról felügyelnék a városban cirkáló járműveket. A cég továbbá a gyártási folyamatokat is megreformálná, saját tervezésű, fejlett, automatizált gyártósorokkal - ahogy Musk fogalmaz, hamarosan a gyár maga is fejlesztendő, menedzselendő termékké válik.

Nem lesz kihasználatlan autó

A mesterterv harmadik lépésében a kulcsszó az autonómia, a teljes mértékben önvezető technológiák nem csak a buszokban-kamionokban találnak majd otthonra, de a személyautókban is. Ehhez persze komoly tapasztalatra lesz szükség a területen, Musk nagyjából hatmilliárd, a Tesla Autopilot funkciójával levezetett mérföldről beszél - jelenleg a rendszer 3 millió mérföldet tudhat maga mögött.

Ha a harmadik szakasz megvalósul, jöhet az eddigi mesterterv záróakkordja, azaz a megosztás: mikor a felelős hatóságok is rábólintottak a teljesen önvezető Teslákra, azokat a tulajdonosok lényegében bárhonnan magukhoz hívhatják, út közben pedig olvashatnak, játszhatnak vagy akár alhatnak is benne - ha pedig épp nem használják, akár dolgozni is elküldhetik az autót. A megosztott Tesla-flottához a tulaj a járműhöz tartozó mobilalkalmazásból egy gombnyomással csatlakozhat, így amíg nem használja a járművét, munkahelyén tartózkodik vagy akár nyaral, az autó önállóan a városban cirkálva, Uber-módra utasokat szállíthat. Ezzel pedig a fenntartási, illetve potenciális lízingköltségeket is visszatermelheti, sőt profitot is hozhat. Ahogy Musk is rámutat, a legtöbb autót tulajdonosaik csak a nap 5-10 százalékában használják, így bőven lenne kapacitás az autókat "mellékállásba" küldeni.

Ezzel a Tesla néhány éven belül a hosszabb távon ugyancsak önvezető autókban gondolkodó Uber komoly riválisa lehet, főként, hogy Musk szerint azokban a városokban, ahol a Tesla-tulajok szabadidőben cirkáló autói az utazókeresletet nem tudják kielégíteni, a vállalat saját flottát működtet majd.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról