Gőzerővel fejleszti a Sirit az Apple
Gyorsított tempóban bővíti a kontextuális információkkal, természetes nyelvi kereséssel, gépi tanulással és mesterséges intelligenciával foglalkozó csapatait az Apple. A versenybe már minden nagy techcég benevezett, a tehetségek elszipkázása javában zajlik.
A Reuters értesülései szerint az Apple hatalmas létszámbővítésbe kezdett a mesterséges intelligenciával és a gépi tanulással foglalkozó csapatoknál. Erre utal, hogy a vállalat a terület doktori programjainak végzőseit tömegével veszi fel és rengeteg ide kapcsolódó álláshirdetést is közzétett különböző oldalakon. A Reuters adatai alapján legalább 86 új pozíciót hirdetett meg a vállalat, az egyetemi körökből elcsábított kutatók nélkül.
A cél: versenyképes kihívót fejleszteni a Google ellenében a kontextuális keresés területén. Úgy tűnik az okostelefonos rendszerek és szolgáltatások fejlődésében mindkét cég a "kéretlen keresések" területén látja a következő áttörést, vagyis az eszközök képesek (vagy képesek lesznek) releváns információkat explicit keresés nélkül is megjeleníteni. A Google 2012 óta kísérletezik ezzel a Now kapcsán, az Apple pedig a Siri funkcionalitását bővíti szintén évek óta - egyelőre azonban mindkét technológia inkább ígéret, mint valóság.
Kontextuális kereső - az új verseny
A versenybe persze nem csak a Google és az Apple nevezett, a Microsoft Cortana technológiája mellett az Amazon Alexa is pontosan itt szeretne babérokat szerezni, de a Facebook M is részben ilyen gépi tanulásos technológiára épül majd. Ha pedig mind az öt nagy techcég szükségét érzi, hogy képviseltesse magát, akkor jó okkal feltételezhetjük, hogy ez a terület gyorsan nagyon fontos lesz.
Az Apple nagy alkalmazottétvágya arra utalhat, hogy a cég lemaradást érez ezen a téren (például a mesterséges intelligenciához kötődő alapkutatásoknál), amit a létszámbővítés hivatott orvosolni. Azt egyelőre nem tudni, hogy a kutatási eredmények az okostelefonos használatra korlátozódnak-e, vagy a vállalat egyéb projektjeiben, például az önvezető autó fejlesztésél is felhasználja majd azokat. Ez utóbbi az iparági pletykák szerint gyors ütemben fejlődő projekt, a cég többszáz fős csapata dolgozik az autó fejlesztésén.
Hol a kontextusfüggő jövő?
Annak ellenére, hogy a cégek már évek óta ígérgetik a kontextusfüggő kánaánt, egyelőre még gyerekcipőben járnak ezek a technológiák. A Google például a rendelkezésére álló irdatlan mennyiségű felhasználói adatból sem képes egy valóban hasznos digitális asszisztenst létrehozni, a közelmúltban pedig az átszervezések hatására a Now-t létrehozó úttörők el is hagyták a vállalatot. A Now és a hasonló megoldások pedig nagyon fontos területet jelentenek, a lokáció, a napszak, a keresési előzmények, a naptárbejegyzések, a levelezés és számtalan más adatpont összegzéséből azonban továbbra sem áll össze egy konzisztens szolgáltatás.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Még az ideális terepnek számító Egyesült Államokban sem jutnak túl ezek a rendszerek a triviális információk felszínre hozásánál - ami rendkívüli helyzetben (egy útlezárástól a hurrikánszezonig) hasznos, a mindennapi életben azonban vajmi keveset ad az okostelefon használhatóságához.
A Siri esetében pedig egy, a cég által vállalt egyedi korlátozás is felmerül: az Apple állítása szerint az online szolgáltatás úgy képes működni, hogy a felhasználó adatai sosem hagyják el az adott készüléket. A kontextuális információkat tehát egy, a készüléken futó algoritmus dobja fel, ez pedig szükségszerűen "butább", mint egy olyan kereső, amely a cég adatközpontjában minden adatot össze tud fésülni, és az egyes felhasználók között is korrelációkat keres. Az Apple a konzervatív megközelítést a felhasználók adatainak védelmével indokolja, ezt pedig nemrég kommunikációjának egyik központi elemévé is emelte, megkülönböztetve magát a Google hasonló megoldásával szemben.