Szerző: Voith Hunor

2015. szeptember 1. 14:30

Szoros együttműködést jelentett be az Apple és a Cisco

Tim Cook folytatja az Apple újrapozícionálását, az IBM után most újabb komoly szövetségest szerzett. A Cisco nagy lendületet adhat a cupertinó cég vállalati törekvéseinek.

Az IBM-mel kötött együttműködési megállapodás után egy évvel az Apple most a vállalati IT-piac egy újabb nagyon fontos szereplőjével, a Ciscóval fűzte szorosabbra kapcsolatát. A bejelentés teljesen váratlan volt – annyira, hogy a Cisco magyar képviselete rendhagyó módon ma hajnalban csak az eredeti angol nyelvű bejelentések hivatkozását küldte el, és további háttérinformációkért is az amerikai sajtókapcsolati munkatárshoz irányított. Amíg viszont a hangzatos állítások mögött álló, jelenleg teljes mértékben hiányzó műszaki információkra kell várnunk, a dolog üzleti vetületével érdemes önmagában is foglalkozni.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

A Cisco közleménye szerint a két vállalat mérnöki és értékesítési területen is együtt fog dolgozni a jövőben. A nemrég remek negyedévet záró és vezérigazgatót váltó Cisco "optimalizálni fogja hálózatait", hogy azok az iOS-es eszközökkel "hatékonyabban és megbízhatóbban" működjenek együtt. A cég továbbá egyedi, iOS-optimalizált WebEx, Spark és Telepresence "élményekkel" is készül, és a közös mérnökcsapat a Cisco asztali telefonjai és az iPhone-ok közti váltás "zökkenőmentes élményét" is szeretné megvalósítani.

Sajnos - ahogy fentebb említettük - ezekről egyelőre jelenleg nincs több információ, pedig jó lenne tudni, vajon a hálózati optimalizálás alatt mit ért a Cisco, és a jövőben ez mekkora előnyt jelenthet az Apple-nek a ciscós hálózatokat üzemeltető vállalatoknál az androidos és windowsos gyártókkal, vagy akár a BlackBerryvel szemben.

Újra az IBM-es forgatókönyv szerint

A partnerség jelentősen megtolhatja az Apple szekerét a vállalati szektorban, ahol az alapvetően konzumer fókuszú cég még mindig kis hal, ami a cégalapító "érdeme". Steve Jobs sosem volt oda a vállalati szegmensért, nézetét egy konferencián ki is fejtette: "Van valami, amit szeretek a konzumer piacban, és amiért mindig is utáltam a vállalati piacot. A fogyasztói piacon minden ember a saját nevében szavaz. Ha elegen szavaznak igennek, másnap reggel is mehetünk dolgozni. A vállalati szektorban nem így van, az emberek nem választhatják meg, mit használnak."

Ez a hozzáállás egészen Jobs haláláig meghatározta az Apple fókuszát. Tim Cook azonban az Apple előtt az IBM-nél nevelkedett, és Jobs pont azért csábította át, hogy nagyvállalati tapasztalatát és szemléletét kamatoztatva gatyába rázza az ellátási láncot és a cég napi működési folyamatait. Cookból a róla szóló beszámolók szerint hiányzik a nagyvállalati szegmens iránti ellenszenv – ő inkább lehetséges új ügyfeleket lát, melyekre az Apple egy nagyon szükséges új üzleti lábat építhet. Miközben az üzleti elemzők és a befektetők egy következő piacfelforgató termékre várnak, a cég láthatóan máshogy is igyekszik csökkenteni iPhone-függőségét és a vállalatinál sokkal volatilisabb konzumerpiaci kitettségét.

John Chambers és Tim Cook

Ez persze rengeteg munkával fog járni, hiszen az Apple termékei nem a vállalati ügyfeleknek fontos személyre szabhatóságukról híresek, és terméktámogatási rendszere sem erre a szegmensre lett kitalálva. A cégnek azonban számos ütőkártyája is van, melyeket okosan használva és a kezdeményezéshez megfelelő partnereket választva tényezővé válhat a vállalati piacon. A vertikális integrációt és az operációs rendszer zártságát a mobilpiacon előnnyé fordíthatja – részesedése prémium gyártó volta ellenére a globális mobileszköz-piacon kiemelkedő, viszont az Androiddal ellentétben nélkülözi annak legnagyobb gyengeségét, a gyártói és ezáltal biztonsági, terméktámogatási fragmentációt.

Ha az Apple rá tudja venni az olyan nagy, vállalati beszállítókat a szoros üzleti együttműködésre, melyeknek nincs értékelhető mobilpiaci jelenléte, a megállapodások hátán nagy növekedésre számíthat a vállalati szektorban. Azok pedig szintén profitálhatnak a közös munkából, és a világ egyik legnépszerűbb mobilplatformjának lendületét kihasználva terjeszthetik felhős üzleti szolgáltatásaikat (adatelemzés, kommunikáció, kollaboráció, mobileszköz-menedzsment stb.)

Az Android hátrányát ezen a téren jól mutatja, hogy a Cisco kollaborációs technológiákért felelős alelnöke a Re/code-nak külön kihangsúlyozta: a cég ilyen együttműködésre mással nem fog lépni. "Továbbra is dolgozunk majd más platformokkal, de ha ezt Androidon is szeretnénk megvalósítani, fel kéne tennünk a kérdés, hogy melyik Androidra? Annyira fragmentált az a platform, hogy nincs tiszta belépési pont" - mondta Rowan Trollope.

Fontos lépés

A két vállalat közötti egyeztetés a megállapodásról a legfelsőbb szinten, többnyire Tim Cook és John Chambers között zajlott. Ráadásul az Apple vezérigazgatója személyesen is megjelent azon a Las Vegas-i konferencián, amin a Cisco mintegy húszezer értékesítője előtt az együttműködést bejelentették. Ez a tavalyi IBM-es összefonódás után újabb egyértelmű üzenet a vállalati szektor felé, melyben az Apple igyekszik lehetséges partnerként újrapozicionálni magát, és ezt a nyilvánosság előtt is felvállalja.

a címlapról