Szerző: Gálffy Csaba

2015. június 5. 11:35

Google: felejtsük el a Flash hirdetéseket

Bombát robbantott a Google, a Chrome közvetkező kiadása szelektíven játssza majd le a Flash-tartalmakat. Ezzel várhatóan a cég beviszi a végső döfést a Flash-alapú display hirdetéseknek, és az iparág egységesen átállhat HTML5-re. Az egyoldalú döntés azonban komoly versenyügyi aggályokat is felvet - a piacon a Google is hatalmas szereplő, a lépés pedig a versenytársak alól húzza ki a szőnyeget.

Nem játssza le azokat a Flash elemeket a Chrome, amelyek nem "központiak" egy weboldalon - jelentette be a bombahírt a Google tegnap este. A Chrome blogon közzétett bejegyzés szerint a lépést a cég azzal indokolja, hogy a webes Flash túlságosan energiapazarló, ezért a böngésző következő kiadásában alapértelmezetten letiltja ezek lejátszását asztali környezetben is. A bejegyzés szerint a Google és az Adobe, a Flash fejlesztője együttműködött a műszaki megvalósításban.

Hamarosan a piacvezető böngészőben

A bejelentés szerint az új Flash-kezelés már a Chrome 44-ben alapértelmezetté válik majd, ez várhatóan 5-6 hét múlva éri el a stabil állapotot és frissül a végfelhasználók gépein. A Chrome egyébként Magyarország piacvezető böngészője, a rankings.hu adatai szerint mintegy 36 százalékos részesedéssel vezet a Firefox 28 százalékával és az Internet Explorer 12 százalékával szemben.

A csavar a történetben, hogy a Google azt mondja, hogy a böngésző "intelligensen szünetelteti a Flash lejátszását". Ez arra utal, hogy a böngésző letölti magát a Flash tartalmat, de a lejátszást az első frame-nél leállítja (vagy meg sem jeleníti). A letöltés esetünkben nagyon fontos mozzanat: a Flash ugyanis a webes hirdetések alappillére asztali környezetben, a reklámkiszolgáló szerverek pedig a letöltéseket mérik, ezek pedig a jövőben is jönni fognak. A hirdetők azonban a jövőben már egyáltalán nem lehetnek biztosak abban, hogy a hirdetést a böngésző meg is fogja jeleníteni és le is fogja játszani.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Google ígérete szerint a megvalósítás odafigyel majd a Flash tartalom elhelyezkedésére és szerepére a weboldalon, a fontosnak ítélt Flash elemeket ugyanúgy lejátssza majd a böngésző, ahogy eddig. A szüneteltetett Flash pedig egyetlen kattintással elindítható lesz, így érdemi visszalépést ez nem jelent a felhasználói élményben - állítja a cég. Az új viselkedést a beépülő modulok viselkedését szabályozó beállítási felület is tükrözni fogja, ahol a teljes engedélyezés és a teljes tiltás között megjelenik a "fontos tartalom detektálása és futtatása" opció. A Chrome 44-től ez lesz majd alapértelmezett, de manuálisan kérhető teljes tiltás és teljes engedélyezés is.

A böngészők hagyományosan a legnagyobb energiapazarlók a modern notebookokon, ennek gyökerei a web korai örökségében van - a webes technológiákat ugyanis tipikusan nem energiahatékonyságra optimalizálták (ez ma sem elsőrendű szempont egyébként), ez pedig különösen így van a web hajnalán született Flash esetében. Műszaki szempontból tehát érthető és védhető a Flash ilyen drákói tiltása. De van ennek egy másik vonzata is.

A verseny vajon mi?

Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy a Google döntése brutális beavatkozás a webes hirdetési piac működésébe. A cég közléséből egyértelmű, hogy a megtagadott lejátszás elsősorban az oldal tartalmához szorosan nem kötődő, "nem központi" Flash elemeket érinti - a beágyazott videó tehát működni fog, a szélen animált reklám viszont nem. A Google saját magának vindikálja a jogot arra, hogy eldönthesse, mely tartalom futhat és melyik nem a felhasználó saját számítógépén.

Látni kell, hogy ez a döntés semmiben sem tér el a telekom-szolgáltatók korábban meglebegtetett lépésétől, miszerint mobilhálózaton blokkolni fogják a hirdetéskiszolgálást, amely szerintük túlterheli a mobilhálózatokat és feleslegesen fogyasztja a felhasználók adatforgalmi kereteit. A Google lépése azonban még ezen is túl megy, nem egy szomszédos iparági piaci viszonyait borítja fel, hanem azt, amelyből bevételének túlnyomó többségét szerzi: 17,3 milliárd dolláros bevételéből 15,5 milliárdot tettek ki a reklámbevételek az idei első negyedévben.

Névtelenül nyilatkozó iparági forrásaink megerősítették, hogy a döntés az összes szereplő közül a Google-nek kedvez a leginkább. A cég a Flash-tiltás által érintett display hirdetések piacán nem olyan jelentős szereplő, mint a szöveges és egyéb hirdetésekben, így gyakorlatilag mindenki másnak jobban fog fájni ez. Különösen igaz ez az alternatív, automatizált hirdetési rendszereket fejlesztő szereplőkre, amelyek tipikusan Flash-nehéznek számítanak.

Matt a Flash-designereknek - jöhet a HTML5

"A modern hirdetéskiszolgáló rendszerek ma már alkalmasak fejlett HTML5-ös reklámok kiszolgálására, erre a fejlesztésre a Flash-mentes mobilos környezetek (okostelefonok, tabletek) is rákényszerítették a szereplőket" - mondta el kérdésünkre Szutor Ferenc, az Adverticum vezérigazgató-helyettese. A hirdetési rendszerek ma is képesek arra, hogy ha észlelik a Flash-lejátszó hiányát akkor egy alternatív hirdetést (statikus képet vagy HTML5-ös tartalmat) szolgáljanak ki a böngésző felé.

"Míg a hirdetési rendszerek már ma teljesen HTML5-re tudnának váltani, a hirdetői oldal egyáltalán nincs felkészülve arra, hogy egyik napról a másikra elfelejtse a Flash-t, mint hirdetési technológiát" - mondja Szutor. A Google döntése így megadhatja azt a végső lökést, amire a mobil terjedése, a Flash kiszorulása önmagában nem volt képes.

Szutor megerősítette a cikk elején írt forgatókönyvet is, a hirdetéskiszolgálók jelenleg a Flash állományok letöltését mérik és auditálják, annak lejátszását a rendszerek nem vizsgálják - hiszen eddig az automatikusan lezajlott. Műszaki szempontból ezért fontos kérdés lesz, hogy ezt a blokkolást pontosan hogyan implementálja majd a Google - ha a felhasználó a tartalom lejátszását kéri, akkor küld-e eventet a böngésző, vagy ezt a Flash tartalomnak magának kell majd elvégeznie. Ennek kezelésére a rendszerek még nem képesek, a következő néhány hétben, a pontos műszaki implementáció ismeretében azonban várhatóan felkészül erre minden nagyobb szereplő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról