Szerző: Voith Hunor

2015. április 7. 13:28

30 éves védjegy miatt csúszhat az Apple Watch svájci bevezetése

A jelenlegi helyzet alapján úgy tűnik, hogy ironikus módon az Apple pont az óragyártás fellegvárában, Svájcban lesz kénytelen ez év végére, vagy valamikor jövő év elejére tolni az Apple Watch piaci bevezetését. Az amerikai vállalat ugyanis egy közel három évtizede bejegyzett védjegyoltalom miatt sem az ikonikus almás logót, sem az Apple nevet nem használhatja az országban órákon.

Érdekes helyzet bontakozott ki Svájcban az Apple Watch kapcsán, értesült az alpesi ország közmédiája, az RTS (Radio Télévision Suisse). A riportot angol nyelven feldolgozó Reuters hírügynökség szerint az Apple legalább év végéig nem tudja majd piacra dobni az óragyártás fellegvárában nemsokára bevezetésre kerülő óráját – közel három évtizede bejegyzett védjegy miatt.

Az RTS honlapján közölte azt az 1985 december ötödikén, a Svájci Szövetségi Szellemi Tulajdonvédelmi Intézmény által bejegyzett védjegyoltalmi dokumentumot, mely szerint Svájcban 2015. december ötödikéig csak a szingapúri William Leong és a tulajdonában álló Leonard Timepieces márka jogosult órákon használni egy alma képét vagy magát a megnevezést. A dokumentumot először az óraipari szaklap Business Montres & Joaillerie publikálta, az RTS ezt követően kezdett foglalkozni az üggyel.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Az Apple Watch második hivatalos bemutatója már közel egy hónapja lezajlott (az első pedig több mint fél éve), de a lehetséges akadályra csak most derült fény. A cupertinói vállalatot vélhetően nem aggasztja túlzottan a csúszás eshetősége, mert biztos, hogy nem Svájc lesz az új eszköz legnagyobb felvevőpiaca. Ez inkább csak amolyan sors fintora típusú fricska lenne a cégnek – pont abban az országban kényszerülne nagyjából fél éves csúszásra, melynek neve egybeforrt a minőségi óragyártással. A hírt egyelőre sem az Apple, sem a Leonard Timepieces, sem az illetékes svájci hivatal nem kommentálta, de az előző évek hasonló esetei alapján nem lenne meglepő, ha az Apple végül megegyezne a szingapúri üzletemberrel, hogy elkerülje a presztízsveszteséget.

A svájci gyártók nem hagyják magukat

Az amerikai vállalat az iPod, az iPhone és a iPad után megint számára ismeretlen terepre lép, ráadásul az arany modellel rögtön megcélozza az eddig kizárólag a svájci gyártók játszóterének számító prémium, 10 ezer dollár feletti kategóriát is. Az Apple Watch-ot e hét péntektől lehet majd előrendelni, az óra tényleges piacra kerülése pedig április 24-én esedékes, az első ütemben meglehetősen szűk körben (Ausztrália, Kanada, Kína, Franciaország, Németország, Hong Kong, Japán, Egyesült Királyság és az Egyesült Államok). Információink szerint a hazai rajt akár 2015 végére is kitolódhat.

Érdekesség, hogy a kiszivárgott információk szerint az Apple Watch-ot megnézni és kipróbálni igen, megvásárolni – azaz inkább fizikailag hozzájutni – nem, vagy csak igen korlátozottan lehet majd a cég üzleteiben. A Business Insider úgy értesült, hogy az Apple az óra bevezetésekor úgy próbálja elkerülni a hatalmas sorok kialakulását, hogy bizonyos országokban (például Angliában és az Egyesült Államokban, de valószínű, hogy az összes első körös országban) csak kiszállítással lehet majd hozzájutni az órához – akkor is, ha a vásárló azt már a fizikai boltban kifizeti.

Az csak a következő hónapokban fog kiderülni, hogy az Apple Watch mennyire tudja felkavarni az órapiac évtizedes (-százados) állóvizét, de az már most látszik, hogy a svájciak próbálnak gyorsan reagálni a kihívásra – nyilatkozatokkal legalábbis. Az elmúlt néhány hétben a Swatch és a Moët Hennessy Louis Vuitton (LVMH, a Tag Heuer márka tulajdonosa) is bejelentette, hogy még az évben piacra dobnak okosított – de a nagy riválistól nyers tudásban messze elmaradó – órákat, de iparági hírek szerint a többi gyártónál is nagy a mozgolódás, és a következő hetekben újabb bejelentések várhatóak. “A legrosszabb az lenne, ha a svájciak semmit sem tennének” - mondta Jean-Claude Biver, az LVMH óragyártó üzletágának vezetője, arra utalva, hogy az okosórák fenyegetését és a piac átalakulását csak a tradíciókra hivatkozva nem lehet megúszni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról