Szerző: Gálffy Csaba

2014. december 23. 11:47

Offline vásárlásra is becsül konverziót a Google

Webshopok esetében könnyen követhető, hogy az egyes online hirdetések milyen hatással bírnak a felhasználók vásárlási szokásaira. A fizikai boltok esetében eddig csak nagyon pontatlan és esetleges analitikai eszközök álltak rendelkezésre, a Google ezen változtatna következő generációs felhasználókövetésével.

A webshopok esetében már évek óta bevett a felhasználói konverziós adatok használata. Ezzel a számmal a kereskedő azt mérheti nagy pontossággal, hogy a különböző hirdetési felületek, üzenetek, platformok hogyan teljesítettek, az elért felhasználókat milyen arányban alakították valódi, pénzt költő vásárlóvá. Ilyen rendszert számos nagy vállalat kínál, ezek mára alapjaiban alakították át a webes kereskedelmet és online reklámipart, mivel átláthatóvá teszik a reklámköltés hatékonyságát.

Offline analitika a Szent Grál

A vásárlások túlnyomó többsége, 95 százaléka azonban továbbra is fizikai boltokban történik (az Egyesült Államokban), globálisan pedig ez a szám még ennél is magasabb. Nem csoda, ha a reklámipar Szent Grálja kiterjeszteni a meglévő konverziós analitikákat az offline világra, az offline vásárlásra is. Első körben a mobilos, helyalapú hirdetések indultak virágzásnak, amellyel a hirdetők közvetlenül a környéken tartózkodó felhasználókat célozhatják meg. Nagy kérdés azonban, hogy pontosan milyen üzenettel érdemes hirdetni, mire (árakra, raktárkészletre, közelségre, brandekre) helyezze a hangsúlyt a kereskedő?

A kérdés megválaszolásában nagy lépés lehet előre a Google most bejelentett új eszköze, amellyel a felhasználók fizikai térben történő mozgását veszi egy új konverziós mutató alapjául. Az új eszközt természetesen az okostelefonok teszik lehetővé, bekapcsolt lokációs követés révén a Google térben pontosan ismeri a felhasználók mozgását és nagy pontossággal meg tudja állapítani, hogy betértek-e a hirdető fizikai boltjába, így azonnal látható, hogy milyen ágazatban melyik hirdetéstípus működik a leghatékonyabban.

A Google lokációs szolgáltatása a legtöbb androidos telefonon alapból elérhető, és a felhaszáló jóváhagyását követően alapértelmezetten bekapcsolva működik. Ez lehetővé teszi a cég számára, hogy meghatározott rendszerességgel bemérje a felhasználókat, pozíciójuk alapján pedig fogyasztási-vásárlási szokásaikra is becslést tud adni. Innen viszonylag egyszerű ugrás ezt az adathalmazt összefésülni a boltok fizikai koordinátáival, amelyet rengeteg vállalkozás felvitt már a Google Maps felületére világszerte.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Érdemes megjegyezni, hogy a "bolti látogatások" mutató csak becslés, nem egy auditált, precíz adat. Ennek egyik oka, hogy a fizikai térben való követés pontossága például egy bevásárlóközponton belül nem elegendő ahhoz, hogy a Google megmondja, egész pontosan melyik boltba is tértünk be. A másik, hogy nem minden felhasználó tartja bekapcsolva a lokációs szolgáltatásokat, így egy mintaként szolgáló csoport adatait extrapolálja a Google a teljes populációra. Ettől függetlenül a megállapított becslés a nagyobb boltok, bolthálózatok számára már nagyon fontos információtartalommal bír, az online kampányok hatékonyságát pedig nagyon jól követhetővé teszi.

Store visits, az új ász

A Google mobilos keresője és az abba ágyazott hirdetési felület már hosszú ideje képes lokációalapú találatokat nyújtani. Ha az adott kulcsszóra és lokációra van hirdető, akkor a találati lista tetején megjelenik a közelben lévő bolt (esetleg vendéglátóhely, vagy más egység) hirdetése. Erre a felületre már eddig is volt analitika, például követhető, ha a felhasználó erről a felületről telefonhívást indított a hirdető felé. A logikus következő lépés a tulajdonképpeni látogatások mérése, ami választ ad arra, hogy a közeli boltokat reklámozó felület valóban betérésre készteti-e a felhasználót.

Az Estimated Total Conversions most a Store Visits funkcióval egészül ki. A Store Visits (bolti látogatások) mutatót a Google arra a populációra számolja, akik a keresési találati oldalon kattintottak hirdetésre. A kattintást követően 30 napon belüli látogatásokat számolja a rendszer. A becsléshez természetesen a hirdetőnek fel is kell vinnie a bolt (boltok) fizikai helyét a Google Maps szolgáltatásba, ennek alapján tudja a lokációs adatokat a rendszer a felhasználó és a bolt között párosítani. A szolgáltatáshoz az AdWords lokációs kiterjesztését is aktiválni kell.

A Google (jó szokásához híven) most is szorosan markolja az adatokat, a hirdetők számára semmilyen információt nem nyújt a látogatók személyére vonatkozóan. Ez a cég üzleti stratégiájának része, a cég (mondjuk a Facebookkal ellentétben) a hirdetők számára nem ad ki adatokat, ezzel saját szerepét is tudatosan felértékeli a hirdetési láncban. Az Estimated Total Conversions alatt megjelenő Store Visits a következő hetekben élesedik az Egyesült Államokban, a globális rajtra egyelőre várni kell.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról