Szerző: Gálffy Csaba

2014. szeptember 1. 12:02

IDC: a tabletek piaca is telítődött mára

Kristálygömb-szezon van az IDC-nél, a PC-k és az okostelefonok után a piackutató a tabletek esetében is modellezte a következő néhány évet. Az előrejelzés szerint a növekedés korszaka leállt a fejlett piacokon, de robbanásszerű bővülésről már a fejlődő országokban sincs szó.

A tablet mint termékkategória hosszú ideje, a 2000-es évek óta velünk van, igazi virágzását azonban az iPad (illetve az androidos tabletek) megjelenésével, 2010 után élte meg. Úgy tűnik, hogy a robbanásszerű növekedés korszaka lezárult, az IDC friss jóslata szerint a Észak-Amerikában és Nyugat-Európában idén már nem nőnek tovább az eladások, 2018-ra pedig globálisan is kifullad a tabletek és a 2-in-1 ("tabletté alakítható") gépek piacának növekedése - mondja az IDC. Míg korábban globálisan 12,1 százalékos növekedést várt a cég, az új piaci jelek fényében idénre csak 6,5 százalékos bővülést jósol.

Harmadik eszközből ennyi kell

A tabletpiac hirtelen nőtt óriásira, mindössze néhány év leforgása alatt elérte a több mint 200 milliós darabszámot. Az IDC mérése szerint tavaly 219 millió egység fogyott, idén pedig 233 millióra lesz kereslet, de a jelenlegi modellek szerint még 2018-ra is "csak" 304 millió fogy majd. Ne feledjük, hogy ez hatalmas szám, a PC-piac sok évtizedes fejlődés eredményeképp érte el 2010-2011-2012-ben a csúcsot 350 milliós darabszámmal. Ez 2013-ra 316 millióig esett, vagyis a kétszázmilliós tabletpiac viszonylag szerény, 34 milliós zsugorodást tudott csak kiváltani.

Az IDC szerint azonban ezzel már közel telített a tabletek piaca, Amerika és Európa ezen a szinten fog tovább vásárolni, idén egész pontosan 0 növekedést prognosztizál a cég és 2018-ra is csak igen szerény, 4 százalékkal bővül a piac. Persze a darabszám most is hatalmas, de a tavalyi 25 százalékos növekedés után sok gyártót meglepetésként e régiók növekedésének eltűnése. A helyzet a fejlődő (nem-amerikai és nem-európai) piacokon még drámaibb, a tavalyi 88 százalékos, látványos növekedést idén 12 százalékos váltja, 2018-ra pedig szerény 5 százalékra mérséklődik itt is a bővülés.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az átlagos eladási árakban természetesen jelentős különbség lesz a fejlett és fejlődő országok között, előbbiek idén mintegy 373 dolláros átlag-tabletet fogyasztanak, utóbbiak esetében ez az érték 302 dollár lesz. Globálisan ez 334 dolláros átlagárat jelent, ez szelíd lejtéssel csökken 304 dollárra az előrejelzési periódus végére, 2018-ra, ahogy a piac egyre nagyobb szeletét adják majd a fejlődő régiókban eladott olcsó gépek.

De gyorsan érnek

A tabletpiac tehát néhány év alatt érett piaccá vált, ami egészen elképesztő. Ha a 2010-2014-es periódust nézzük, akkor gyakorlatilag nulláról öt év alatt értek el a tabletek 44 százalékos penetrációt az Egyesült Államokban, ami egészen hallatlan ütemnek felel meg. A jelenség magyarázata nem kézenfekvő, valószínűleg több, egymástól független tényező játszik közre. Az egyik ezek közül a globalizált média, amelynek gyakorlatilag azonnali elérése van a fejlett országokban, így a médiafelületeket használó marketing, tesztek, vélemények késlekedés nélkül eljutnak a fogyasztóhoz.

Nem esik nagyot az átlagos eladási ár.

A másik tényező a magas diszkrecionális (szabadon elkölthető) jövedelem, amelybe ma már az ilyen vásárlások tartoznak. Ez azt jelenti, hogy ha megtetszik egy termék, azt a fogyasztó gyakorlatilag azonnal hazaviheti, nincs szükség hosszas spórlásra, mérlegelésre. Nyilván minden országban más árkategóriát ér ez el, itthon a tíz-húsz ezer forintos tabletek férnek bele, tőlünk nyugatabbra egy iPad is impulzusvásárlás lehet. Az ilyen beszerzéseknél pedig nagyon felértékelődik a WOM (word-of-mouth), vagyis az első generációs felhasználók tapasztalatain alapuló információ, a reklámkampányok és a médiavisszhang hatása is.

Nem mindegy, hogy nő vagy sem

Annak azonban, hogy a tabletek piacán lezárult a gyors növekedés korszaka, sok fontos következménnyel bír. Az egyik, hogy a piaci szereplők várakozásai átalakulnak, a stabil, profitábilis működés kerül előtérbe az adott esetben veszteséges, növekedésre koncentráló stratégiával szemben. Ennek megfelelően beindulhat a konszolidáció, azok a szereplők, amelyek a néhány éves versenyben nem tudták elérni a méretgazdaságos gyártáshoz szükséges darabszámot, kiszállhatnak a versenyből, elhagyhatják a piacot, a kisebb cégeket pedig felvásárolják a nagyobbak.

A növekedés leállása mind a szoftveres, mind a hardveres platformok versenyére fontos hatással lesz. Ahogy az okostelefonok esetében már leírtuk, egy dinamikusan növekedő piacokon könnyebb részesedést szerezni, a stagnáló, vagy szerényen növekedő piacon azonban nagyon nagyon nehéz, főleg, ha a platformok között nincs átmenet (kompatibilitás). Ezért az Intel helyzete valamivel egyszerűbb, az ARM-os tabletek tengerében a cégnek továbbra is jó esélye van részesedést szerezni, ha árban is versenyképessé válik az ARM-beszállítókkal (ezt célozza például a Rockchip-együttműködés), mivel a cég processzorai a Windows mellett az Androidot is támogatják.

A Microsoft helyzete ennél sokkal nehezebb, a cég ugyanis egy vadonatúj platformot készített a tabletek számára (WinRT), amely mind ARM, mind x86-os hardveren az érintőkijelzős jövő felé épített egyetlen utat jelenti - és tökéletesen inkompatibilis és izolált az előző platformmal (Win32). Ebben a versenyben tehát a Microsoftnak nem előnye a meglevő hatalmas PC-s telepített bázis és kialakult szoftveres ökoszisztéma, az építkezést ugyanúgy a nulláról kell kezdenie, mint azt néhány évvel korábban az Apple és a Google tette az iOS-szel és az Androiddal - igaz, mire az ezekre épülő tabletek megjelentek, több tízmillió okostelefon volt a felhasználóknál az adott rendszerrel, amely révén széles alkalmazáskínálat állt rendelkezésre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról