Szerző: Bodnár Ádám

2014. július 8. 11:45

Profitfigyelmeztetés a Samsungtól

Sorozatban harmadszor kellett profitfigyelmeztetést közzétennie a Samsung Electronicsnak, a vállalat a második naptári negyedévben sem fogja elérni a korábban kitűzött pénzügyi célokat.

Rossz hírrel szolgált a befektetők számára ma a Samsung, a koreai elektronikai vállalat arról volt kénytelen beszámolni, hogy nem érte el a második negyedévre előirányzott pénzügyi eredményeket. A bevétel és a profit is alaposan elmarad az előrejelzésekről és a tavalyi második negyedéves szinttől. A vállalat tájékoztatása szerint az árbevétele 51-53 ezer milliárd korai won körül alakult (50-52 milliárd dollár), ez a tavalyi második negyedévhez képest 8-11 százalékos visszaesést jelent.

Gyenge kereslet a telefonok iránt

A Samsung elsősorban a mobiljai iránti gyenge kereslettel okolja a pénzügyi eredményeket. A cég szerint a fejlett piacokon (USA, Nyugat-Európa) már nagyon telített a csúcskategóriás készülékek piaca, a fejlődő országokban pedig nagyon erősek a versenytársak, elsősorban a kínai cégek, így a termékei iránt például Kínában is csökkent a kereslet. Előzetes elemzői becslések szerint a Samsung 74-79 millió okostelefont adhatott el a most lezárt negyedévben, amivel továbbra is toronymagasan őrzi a piacvezető pozíciót, de messze alatta marad a korábban várt 90 millió darabos szintnek.

A tavalyi második negyedévben a Samsung 72,4 millió okostelefont adott el az IDC adatai alapján, amennyiben most valóban csak 74-79 millió darabon sikerült túladnia, az mindössze 2-9 százalékos növekedést jelentene. Ez szinte semmi, összehasonlítva az egy évvel ezelőtt elért növekedéssel, amikor a Samsung több mint 40 százalékkal tudta bővíteni okostelefon-eladásait. A vállalat egy ideje nem hozza nyilvánosságra pontos okostelefon-eladási adatait, de több elemzőcég is arra tippel, a Galaxy S5 nem tudja megismételni az S4 sikerét - igaz ami igaz, a készülék legtöbb jellemzőjében alig változott az S4-het képest, a nagy áttörésként ígért újdonságok (ujjlenyomat-olvasó, pulzusmérő) sete-sután működnek, és a Gear okosórák sem durrantak igazán nagyot.

A tableteket sem vitték

Nagy kérdés, hogy a második félévben hogyan alakul az S5 forgalma, valamint az őszre várt új Note fogadtatása, amikor megjelenik az Apple új iPhone-ja. A Samsung és a többi, androidos gyártó eddig sikerrel lovagolták meg a nagy kijelzőket, mint differenciáló tényezőt, kérdés, ha az Apple valóban előáll egy nagy kijelzős iPhone-nal, mennyire tudnak sikeresek lenni a piacon az olyan modellek mint a Galaxy S5, a HTC One vagy az LG G3.

A telefonok kijelzőjének elmúlt években látott folyamatos növekedése a tabletek forgalmát is erősen fékezte, állítja a Samsung  - egy 4-5 hüvelykes, vagy ennél is nagyobb kijelzős okostelefon vásárlójának nagyon nehéz már azonos processzorra épülő, azonos appokat futtató 7-8 hüvelykes tabletet eladni. Emellett a tabletek piacát a mobilszolgáltatói támogatások csökkenése is sújtotta, a vásárlók jelentős része számára pedig elég jó a korábban megvett tablet, így nemigen cserélik le azokat.

Annak érdekében, hogy a Samsung meghozza a vevők kedvét a vásárláshoz, költséges marketingkampányokat folytat világszerte, amelyek büdzséje a profitot csökkenti. Szintén erősen belevág a nyereségbe a koreai won erősödése, amely miatt a dollárban vagy euróban elkönyvelt bevételek "kevesebbet érnek" - tavaly nyáron egy dollár még közel 1150 wonba került, mára ez az árfolyam 1000 won közelébe esett. Az euróval szemben is erősödött a won, a tavalyi 1450-1500-as szintről 1350 környékére. A Samsung üzemi eredménye ezeknek a tényezőknek köszönhetően 7-7,4 ezer milliárd won lesz mindössze, ami 22-26 százalékos csökkenés 2013 azonos időszakában elért 9,5 ezer milliárddal összevetve.

A telefoneladások alakulása a Samsung többi részlegét is érinti, mivel a készülékekhez a cég házon belül állít elő számos alkatrészt. Így a vállalat félvezetőgyártó részlege és a kijelzőket előállító divízió is kevesebb munkát kapott a második negyedévben, írja a befektetői tájékoztatójában a cég.

a címlapról