Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Különadó sújtaná a Google-t is

Dojcsák Dániel, 2013. november 05. 15:42
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az olaszországi demokrata párt olyan törvényjavaslatot nyújtott be, ami a multinacionális cégek működését drágítaná meg. Itáliában nem a helyben foglalkoztató, termelő cégeket szemelték ki, hanem a távolról szolgáltató cégeket, mint amilyen a Google, Amazon vagy a Yahoo.

A tervezet szerint akár 1 milliárd eurónyi többletbevételhez juttathatná a 60 milliós ország államkasszáját a Google-adó becenéven futó törvény, amit az olyan, Olaszországban hirdetési vagy online kereskedelmi tevékenységet nyújtó cégekre vetnének ki, amik közvetlenül nincsenek jelen az országban - derül ki a Reuters összeállításából.

A javaslat nyilván talál majd támogatókra, hiszen a külföldi profitképes vállalatok megadóztatása mindenhol népszerű húzás, a javaslat ellenzői szerint viszont érdemes lenne belenézni, hogy is működik valójában az e-kereskedelem. Az olasz törvény nem közvetlenül a multinacionális cégeket büntetné, hiszen erre nincs lehetősége, hanem arra kötelezné a vállalatokat, hogy a hirdetéseiket helyi, olasz ügynökségeken keresztül helyezhessék csak el, s ne használhassanak köztes cégeket alacsonyan adókulcsú országokban, mint például Luxemburg vagy Írország.

A Google-t sokan kritizálták már az elmúlt időszakban EU-szerte, hogy gyakorlatilag nem fizet adót, de ez az első konkrét ügy ennek kezelésére. Amennyiben a javaslat által felrajzolt törvény hatályba lépne, akkor az olasz kormány az említett webes cégeket nyugodtan elkezdhetné adóztatni közvetetten, a helyi hirdetési ügynökségeken és internetszolgáltatókon keresztül.

Az olasz parlament alsóházának költségvetési bizottságát vezető Francesco Boccia szerint elfogadhatatlan, hogy az online cégek csak külföldön adóznak azok után a bevételek után, amelyeket Olaszországban szereztek meg. Boccia szerint nem az üzemanyagok, cigaretta vagy a kiskereskedelmi termékek adószintjének növelése lenne a megoldás a költségvetés hizlalására, hanem azokat a cégeket kellene megsarcolni, akiknek nem áll érdekében az olasz gazdaság fejlesztése.

Egyre ijesztőbb lehet a trend a célba vett vállalatok számára, ugyanis az olaszoknál ez már nem az első ilyen tervezet, s ugyan eddig még egyik javaslatból sem lett törvény,  egyre közelebb kerülnek a politikusok, hogy egy megvalósítható modellt eszeljenek ki. Ez a legutóbbi ötlet sem biztos, hogy megfelelő megoldás, sokan átgondolatlannak és nehezen kivitelezhetőnek tartják. A legnagyobb baj az lenne, hogy mivel az internet teljesen globális, az olasz kormány csak a helyi szolgáltatókat tudná szabályok közé szorítani, amivel azok még nagyobb versenyhátrányba kerülnének.

Az olaszok igénye az amerikai cégek adóztatására egy nagyon "szerencsés" kontextusban érkezik, amit az NSA lehallgatási botránya jelent. Jelenleg az EU-n belül valószínűleg minden olyan irány, ami az amerikai internetes cégek és általában a digitális fölény megzabolázására irányul, erős ideológiai támogatásra is talál.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.