Szerző: Dojcsák Dániel

2013. szeptember 18. 12:17:00

Hiába koppintja a Bing a Google-t

A Microsoft továbbra sem adja fel világmegváltó terveit a keresőpiacon és újabb fejlett képességekkel próbálja megcsáklyázni a Google-t. A felújított kezdőoldal, az új logó mellett a Pole Position és a Page Zero képességekkel próbál hátrányából faragni a Bing.

HIRDETÉS

A jól csengő nevű, autóversenyes zsargonnal operáló Pole Position funkció a Bing fontosabb újítása most, igaz, ez sem teljesen új ötlet, hanem két korábbi képesség kombinációja. A már eddig is meglévő Snapshot, ami a felhasználóra vonatkozó adatokat tárolta a keresések kapcsán, illetve a Sidebar, ami a Facebook, Twitter és egyéb közösségi oldalakon lévő barátaink aktivitásait szemlézte, most közösen hoznak létre egy sokkal erősebb, kontextusalapú és személyre szabott találati listát.

Mi lenne ha?

A Microsoft egy művi példán keresztül magyarázza, hogy mi az eredménye az összefésült adatbázisoknak: ha valaki (Kaliforniában) rákeres a “Highway 1” kifejezésre, akkor rengeteg dolgot kaphatna a találatok között, de a Bing új dizájnjában előre kerülnek strukturált formában a tényszerű adatok az 1-es számú főútról, majd egy listába rendezve azok az utalások, amik az útvonalra vagy környékére vonatkoznak és a lehető legfrissebbek. Ide bekerülhetnek Facebook- és Twitter-üzenetek, fotók, checkinek, de akár hivatalos adatszolgáltatók vagy szakértők megnyilvánulásai is. Ugyanezt a hangulatot persze a Google már jó ideje szintén tudja a Knowledge Graph névre keresztelt rendszerével, illetve a keresési találatokon belül megjelenő személyes elemekkel. Igaz, a Google főként saját hálózatára támaszkodik, nem tud sem a Facebookról, sem a Twitterről tartalmat megjeleníteni.

A Page Zero a másik új képesség, amivel a Microsoft szintén csak másolja a Google-t, igaz valamivel több hangsúlyt fektetett a szépségre és a kivitelezésre. A Page Zero az Instant Search párja, gépelés közben azonnal hasznos információk, résztalálatok jelennek meg linkekkel, képekkel és egyebekkel tűzdelve. Egy híres ember nevét gépelve már a név befejezése előtt ott díszeleg majd egy infodoboz, amiben a legfontosabb alapadatokat megtudjuk az illetőről. Ugyanígy ömlenek az adatok majd a repülőjáratokról, közlekedésről, időjárásról és hírekről is.

A kontextuális keresés élménye természetesen a mobil felhasználóknak is elérhető, ott szintén a Google-hoz hasonlóan információs kártyák formájában lesznek kiszolgálva a rendszerezett adatok. A fókusz mobilon a széleskörűség helyett sokkal inkább a vizualizáció, hogy a kapott eredmények minél könnyebben és gyorsabban értelmezhetőek legyenek.

A Google már tudja

A bevezetett újdonságok kivétel nélkül a Google kereső már meglévő funkcióit másolják, utánozák, s annak ellenére, hogy a preview oldalon kipróbálható kereső alapján látszik, hogy a Google-nél valóban szebb, strukturáltabb, átláthatóbb, lexikonosabb találati oldalakat kapunk, a Bing számára ez kevés. Ahhoz, hogy érdemben piaci részt tudjon szerezni a Microsoft a Google kárára, legalább olyan masszív ugrást kell tennie, mint, amit anno a Google a ez egymezős, letisztult keresőoldal bevezetésével és a PageRank kifejlesztésével.

 

Új logó

Változott a Bing kezdőlapja és logója is, a Microsoft szerint ugyanis a korábbi verzió “nem működött jól”. Éppen ezért több száz verziót vizsgáltak meg, tanulmányokkal, kutatásokkal és próbareklámokkal igyekeztek megtalálni azt a képi világot, ami csábító lehet az amerikai felhasználók számára.

Erről azonban szó sincs, a Microsoft továbbra is abban hisz, hogy a felhasználók számára az általános keresőben értéket jelentene a barátok megosztásaiból összegereblyézett színes-szagos lista. Valójában, aki az aktuális forgalomra kíváncsi, az egy térképszolgáltatást, navigációt használ és nem beírja a keresőbe az érinteni kívánt főút nevét, hogy a barátok reggeli Facebook posztjaiból hámozza ki, hogy vajon dugó van-e vagy sem.

 

Ennek ellenére érdemes kipróbálni az új Binget, ami kísérletnek és stílusgyakorlatnak nem rossz. Az előzetes bárki számára elérhető a bing.com/preview oldalon. A Microsoft hivatalos blogposztja szerint a Bing nem csak egy egyszerű kereső szeretne lenni, hanem egy olyan márka, ami kombinálja a fejlett keresőtechnológiát számtalan egyéb mindennapi használatú termékben. A probléma csupán annyi, hogy van egy másik márka, ami pont ezt csinálja: a Google.

a címlapról