Szerző: Dojcsák Dániel

2013. augusztus 5. 13:56

Eljött a fizetős RSS-olvasók ideje

A Google Reader kivonulásakor komoly fejlődés kezdődött az RSS-olvasó piacon, széles tér keletkezett a már meglévő és az újonnan csírázó próbálkozások előtt. Az egyetlen különbség, a Google és mindenki más között, hogy a Google számára nem volt bevételkényszer, hiszen ez csak egy kiegészítő játékszer volt a cég számára az internetes kultúra fejlesztésére.

A Feedly esetében azonban erről már szó sincs, a Feedly egyetlen terméke az RSS-olvasó, nincsenek egyéb bevételei, ami mellett hobbiból finanszírozhat egy ilyen projektet. Nyilván felmerült a kérdés azonnal, hogy vajon mi az üzleti modell? A cég jelezte, hogy vannak terveik, s most elő is rukkolt egy nem túl kreatív variációval.

A belépés után most minden felhasználót az oldalon egy felhívás fogad, miszerint havonta 5 dollárért Pro felhasználók lehetünk, amiért cserébe néhány extra szolgáltatást és kiemelt ügyfélszolgálatot kapunk. Ha valaki egész évre előre befizet, akkor már 9 hónapnyi pénzért, tehát 45 dollárért meglehet az előfizetés, sőt, van egy olyan opció is, hogy 99 dollárért valaki örökre Pro tag maradjon. A modell sokkal inkább hasonlít egy támogatói megoldásra, ahol a fizetős és az ingyenes felhasználóknak nyújtott szolgáltatás közt nincs érdemi különbség, leginkább gesztusokról van szó oda-vissza. A felhasználó értékeli a cég törekvéseit, munkáját és az elégetett erőforrásokat és a fenntarthatóság jegyében önként támogatja a működést. Cserébe a szolgáltató is tesz gesztusokat, megkülönbözteti a felhasználót és néhány “üveggyöngyöt” ad a befizetésért cserébe.

Okosabb olvasó

Az ígéret persze az, hogy a jövőben tucatnyi új Pro képességgel bővül a lista, de egyelőre tényleg csak a jóindulat viheti rá a felhasználókat, hogy fizessenek. Az egyetlen érdekes képesség a cikkek kereshetősége, ami leginkább azoknak lehet hasznos, akik munkára használják az olvasót és szükségük lehet források listázására, témák követésére. A másik képesség a biztonságos https kapcsolaton keresztüli böngészés nem tűnik túl kritikusnak, ahogyan az egy-klikkes Evernote-ba való mentés lehetősége sem. Ez utóbbira ráadásul az Evernote is ad eszközt, ha a Feedly-ből kikattintva megnyitjuk a cikket.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Feedly szerint a Pro bemutatása nem jelenti az ingyenes verzió végét, sem azt, hogy ott leállna a fejlődés, mindenesetre hasonló esetekben más webes szolgáltatóknál komoly feszültség és frusztráció szokott kialakulni az ingyenes felhasználókban, ha úgy érzik valamit elveszítettek. Ez annak ellenére lehet így a Feedly-nél is, hogy még áprilisban jelezték, az üzleti modell egy fizetős verzióval teljesedik majd ki. A szolgáltatónak idén év elején 4 millió felhasználója volt, ami önmagában sem kevés, de a Google kivonulására az érték megháromszorozódott és most már több mint 12 millióan olvasnak itt híreket.

Amennyiben a fizetős verzió nem jelent veszteséget az ingyenes felhasználóknak, akkor a változás jó színben tűnhet fel sokak előtt, és a 12 millió felhasználónak ha csak egy töredéke szánja rá magát a havi öt dollár kifizetésére, az biztosíthatja a Feedly talpon maradását. Ugyanezt a kört le kell futnia minden más hasonló szolgáltatónak - ezek közt volt olyan, ami már eleve csak fizetősként indult, illetve a szintén népszerű The Old Reader nevű szereplő is most jelentette be, hogy egy titokzatos vállalati támogatónak köszönhetően lett elegendő erőforrásuk, hogy megnyissák kapuikat azok előtt is, akik nem voltak korábban Google Reader felhasználók.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról