Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Felhőből visszaköltözéstől egészen egy banki malware evolúciójáig. Üzemeltetői és IT-biztonsági meetupokkal érkezünk!

Jöhet a mobilnet hatósági árszabályozása?

Koi Tamás, 2013. augusztus 05. 11:37
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

A hívásvégződtetési díjak, a hurokátengedés költségeivel kapcsolatos díjak és a roamingdíjak mellett könnyen elképzelhető, hogy a belföldi mobilnet-szolgáltatásokra kiterjedően is megismerkedhet rövidesen az iparág a hatósági árszabályozás intézményével.

hirdetés

A virtuális mobilszolgáltatói-piac fellendülését, illetve virágzását hozhatná, ha az Európai Unió tagállamain belül működő, helyi hírközlési hatóságoknak lehetőségük lenne a mobilnet-piacra vonatkozóan is nagykereskedelmi feltételeket szabniuk a szolgáltatóknak - vélik a piaci verseny élénkítése mellett kardoskodó szakértők. Az árszabályozás ezen formája sem a hatóságok, sem a (mobil)szolgáltatók számára nem teljesen ismeretlen terep, bár a hatósági beavatkozás a nagykereskedelmi konstrukciókba, illetve az árazásba nem mindenhol váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Radikálisabb vélemények szerint a hatósági árszabályozásra különösen azokon a piacokon van, vagy lenne szükség, ahol konszolidáció tapasztalható, vagyis a piaci szereplők száma akvizíciók, felvásárlások útján csökken.

Valamit valamiért

Ez történt az év elején a szomszédos Ausztriában, ahol a 3 márkanéven szolgáltató Hutchison Whampoa felvásárolta a mobilpiac harmadik legnagyobb szereplőjét, az Orange Ausztriát. Az ügyletre a hatóságok csak úgy adták áldásukat, ha a cég több olyan engedményt is tesz, mely a későbbiekben a piac élénkítését, valamint a verseny folyamatos fenntartását szavatolják. Ezek részeként a Hutchison 3G Austria Holdingsnak vállalnia kellett, hogy nagykereskedelmi konstrukcióban, 0,002 euró/MB, vagyis napi árfolyamon átszámítva körülbelül gigabájtonként 600 forintért kínál mobil adatszolgáltatást nagykereskedelmi konstrukcióban.

Ezt a szolgáltatást bármilyen, saját infrastruktúrával nem rendelkező mobilszolgáltató továbbértékesíthetné, vagyis a mobilpiacra több új virtuális mobilszolgáltató (MVNO) is beléphetne, lényegében ugyanazokkal a feltételekkel. Ezt a nagykereskedelmi értékesítési modellt egyébként az osztrák hírközlési hatóság az Európai Bizottsággal, illetve a Bizottság versenyjogi szervével együttműködve dolgozta ki.

Mindez könnyen előrevetítheti, hogy a konszolidációs törekvéseknek más országokban is hasonló feltételekkel engedne teret a Bizottság. A legutóbbi, éppen a legnagyobb európai mobilpiacok egyikét érintő ilyen akvizíció Németországban zajlik rövidesen: a holland KPN NV eladná E-Plus márkanéven szolgáltató divízióját a Telefónicának, ezzel a helyi piac legnagyobb mobilszolgáltatója jöhetne létre. Az akvizíció bejelentését követően versenypárti szakértők azonnal aggályukat fejezték ki azzal kapcsolatban, hogy a német piacon ezzel a verseny intenzitása jelentősen csökkenhet.

Stephan Zele, a telekommunikációs iparágra szakosodott Coleago Consulting tanácsadócég vezérigazgatója múlt heti blogposztjában a folyamat lehetséges hatásairól, valamint a hatóságok kezében lévő, a konszolidációnak ellentétesen ható szabályozói lehetőségekről írt. A szakember szerint a nagykereskedelmi modellek megjelenése az egyik útja lehet annak, hogy az infrastruktúra-szolgáltatók és a virtuális-szolgáltatók közt egészen új aspektusból, markánsan különbséget tehessenek a helyi hatóságok.

Belekódolt buktatók

Egy EU-szintű nagykereskedelmi adat-árszabályozásnak azonban több buktatója is lehet - vélik más piaci források. A HWSW-nek nyilatkozó névtelen források szerint a legfőbb problémát az jelenti, hogy az európai mobilpiac szolgáltatás-árszintje rendkívül töredezett, és vannak olyan országok, ahol egy arany középútként megállapított hatósági árszabályozás valójában drágulást hozhatna, míg máshol az árak csökkenését eredményezné.


Modemek és SIM-ek: csökkenhet az ár, de csökkenhet a beruházási kedv és a valós verseny is

A mobilszolgáltatók szempontjából az adatszolgáltatás hatósági árszabályozása a beruházási kedvre is negatív hatással lehet, hiszen egy olyan szabályozási rendszerrel, mint amilyent az osztrák hatóság léptetett életbe, valójában mindenkinek meg kéne nyitnia a hálózatát a versenytársak előtt, ez pedig összességében a beruházások értékét csökkenti. Fontos emellett, hogy az európai szabályozási gyakorlat eddig többnyire a vezetékes szolgáltatások tekintetében alkalmazott nagykereskedelmi hatósági árszabályozást, az azonban a mobillal ellentétben eredendően monopolisztikus piac.

A nagykereskedelmi és kiskereskedelmi árszabályozás egy másik területen ugyanakkor évek óta bevett gyakorlat az Európai Unióban. A roamingszolgáltatások esetén az Unió mind a percdíjak, mind az SMS, mind pedig az adatforgalom árát szabályozza - az adatforgalom esetében tavaly óta nem csak a nagykereskedelmi árak, hanem a kiskereskedelmi árszint is szabályozott. Az Európai Bizottság digitális portfólióért felelős biztosa, Neelie Kroes átfogó reformcsomagjában a roamingszabályozás további szigorítását tervezi, többek közt éppen egy új nagykereskedelmi modell, a komplex EU-s díjcsomag bevezetésével.

Egy tarifa mind felett

Ez áll a tervezetben

A kiszivárgott dokumentáció szerint az EU-s díjcsomagban 1 GB nagykereskedelmi ára 15 euró, vagyis körülbelül 4500 forint lenne, egy percnyi beszélgetés pedig 3 eurócentbe, azaz durván 9 forintba kerülne.

A reformcsomaggal kapcsolatos első részletek az elmúlt hetekben kerültek nyilvánosságra, és bár hangsúlyozottan csak tervezetről van szó, a benne foglaltak máris nagy port kavartak mind szabályozói, mind szolgáltatói berkekben. A dokumentum szerint például az egységes(ebb) európai piac érdekében az EU egy olyan tarifacsomag kialakítását tenné kötelezővé a szolgáltatók számára, mely a normál havi díjas tarifákhoz hasonló felépítéssel hang- SMS- és adatszolgáltatást egyaránt tartalmazna, az Európai Unió 28 tagországán belül teljesen egységes feltételekkel és áron. A tervek szerint ez a díjcsomag kvázi szabadáras lenne, ugyanakkor az EU céljai szerint a szolgáltatóknak törekedniük kell majd arra, hogy a csomaggal kiajánlott feltételek (vagyis a percdíjak és az adatforgalom díja) ne térjenek el számottevően a hasonló tartalmú belföldi díjcsomagoktól.

Szakértők szerint ugyanakkor legalábbis problémás, hogy a nagykereskedelmi árszinteket hol húzzák meg az EU-ban, a már fentebb említett okok miatt. Vagyis egy túl alacsonyan, vagy túl magasan megállapított nagykereskedelmi árszint teljesen felboríthatja a piaci viszonyokat azokban az országokban, ahol a belföldi szolgáltatás lényegesen drágább, vagy lényegesen olcsóbb a szabályozásban szereplő nagykereskedelmi árnál.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
4-4 klassz téma a HWSW júniusi üzemeltetői és IT-biztonsági meetupjain. Nézz meg a programot!