Szerző: Koi Tamás

2013. július 31. 12:20

Digitális átállás: rohamra számítanak a kereskedők

Ma az ország középső területein leáll a földfelszíni sugárzású analóg műsorszórás, és bár a digitális átállást kiterjedt kampány előzte meg, ma várhatóan így is tízezrek döbbennek majd rá, hogy tévévételi lehetőség nélkül maradtak. A set-top boxokat árusító kereskedők rohamra számítanak a következő napokban.

Óriási rohamra számítanak a kereskedők a digitális átállás első ütemét követő pár napban, amikor óvatos becslések szerint is tízezrek döbbenhetnek rá az országban, hogy tévévétel nélkül maradtak. Ezen tévézők kis hányada várhatóan a továbbra is igényelhető állami támogatási rendszer keretében jut majd hozzá az ingyenes digitális adások vételéhez szükséges set-top boxokhoz, a nagyobb részük azonban a következő napokban, órákban felkeresi azokat az értékesítőket - jellemzően elektronikai szakáruházakat és nagyáruházakat -, melyek forgalmaznak vevőberendezéseket.

Döbbenet és zsivaj

Az analóg lekapcsolást követően mától öt napon keresztül még egy inzertfelirat fogadja a nézőket az m1, a TV2 és az RTL Klub analóg programhelyén, arról tájékoztatva a tévézőket, hogy a régi vételi lehetőségük megszűnt, mostantól csak új set-top box vagy tévé vásárlásával nézhetik a megszokott adásokat, valamint további négy ingyenes csatornát - digitálisan. A rászorulóknak további egy hónapjuk van rá, hogy állami támogatás keretén belül kérjenek vevőegység-beszerelést.


Ezt látják augusztus 5-ig az analóg csatornahelyen a nézők

Az átállást koordináló Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság korábbi közleménye szerint a folyamatban elsődlegesen mintegy 570 ezer magyarországi háztartás lehet érintett, ebből az első ütemben érintettek közül 55 ezren igényeltek állami támogatást az új vevőberendezések beszerzéséhez és beszereléséhez. Mindez azt jelentheti, hogy százezres nagyságrendű lehet azoknak a háztartásoknak a száma, melyek önerőből oldják meg a digitális átállást vagy vevőkészülék vásárlással, vagy úgy, hogy előfizetnek valamilyen havidíjas csomagra az egyik tévészolgáltatónál.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A legkritikusabb időszak a lekapcsolást megelőző, valamint az azt követő néhány nap, nyilatkozta a HWSW-nek Gál Judit, az Auchan Magyarország kommunikációs menedzsere. Az áruházlánc - melynek 15 áruháza található olyan területen, melyet a mostani lekapcsolási ütem közvetlenül érinthet - egyike a legnagyobb forgalmat lebonyolító kereskedelmi egységeknek, melyek a bevizsgált, MinDig TV matricával ellátott set-top boxokat árusítják az országban. Az Auchan mellett többek között a Tesco, a Media Markt, valamint a Euronics bolthálózat is részt vesz az értékesítésben több kisebb antennaszaküzlettel karöltve.

Az Auchannál arra számítanak, hogy a mai lekapcsolást követő napokban várhatóan a legolcsóbb, belépőszintű set-top boxokért rohamozzák majd meg az áruházak műszaki osztályait, ahol az ilyen beltéri egységekért átlagosan 7-8000 forintot kérnek (összehasonlításul az állam háztartásonként 25 ezer forinttal támogatja a set-top box, valamint az antenna beszerzését és beszerelését). Gál lapunk kérdésére elmondta, hogy az átállási időszakban tízezres nagyságrendű vevőberendezés-értékesítésre számít csak az Auchan, a set-top boxok mellé ráadásul sokszor antennát is keresnek a vásárlók, mivel a régi antenna nem minden esetben alkalmas a DVB-T vételre. A vásárlók a cég szerint egyértelműen a kivárásra játszanak, illetve játszottak eddig, ezt jól jelzi, hogy idén júliusban a tavalyi éves forgalom több mint 40 százalékát érték el az értékesítések.

Kevés előfizetés fogy

Az áruházlánc közleménye szerint a conax-kártyahellyel ellátott set-top boxok is keresettek, ám a vásárlók 80 százaléka az alaptudású, kártyafoglalat nélküli egységet választja. Az Auchan tapasztalata szerint a kártyás set-top boxok mellé egyelőre kevesen kérnek MinDig TV Extra előfizetést, a vevők többsége inkább a későbbi fizetőstévé-vételi opció miatt gondolkodik a kártyás, ezzel együtt jellemzően drágább modellben. Az Antenna Hungária a fizetős DVB-T platformja kapcsán ettől függetlenül nem panaszkodhat, az előfizetők száma még a nyár előtt átlépte a százezres lélektani határt.

Bár az üzletek nagy figyelmet fordítanak az eladók képzésére, aki komolyabb tudású - ezzel együtt nyilvánvalóan drágább - set-top boxot kíván vásárolni, netán részletes információkra van szüksége az adott vételkörzetről, az jobban járhat egy antennaszaküzlet felkeresésével, legalábbis ezt állítja Posta Tibor, a P-Sat Hungray Kft. ügyvezetője. Posta szerint a szaküzletekben nem elsődlegesen a pénztárca alapján választanak a vevők vételre alkalmas egységet, emellett a szakemberek több kritikus szempont alapján tudnak ajánlani megfelelő terméket a vásárlónak. Ez egyébként leginkább az antennákra vonatkozóan lehet célravezető, mivel ezekkel kapcsolatban észlelik a legtöbb problémát a vásárlók.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról