Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 21. 13:55

Flickr: jobb az új ingyenes csomag, mint a régi fizetős

A webes piacon az egyik legnagyobb kihívás a felhasználók számára, amikor az ingyenesnek megszeretett alkalmazásuk hirtelen fizetőssé válik. Ez általában sokkoló, a Yahoo esetében azonban épp fordítva történt, az ingyenes verzió a fizetős szintjére lépett.

A Yahoo nem viccelt, amikor a webes és mobilos szolgáltatások felvirágoztatását tűzte ki célul. Még ki sem hűlt a Tumblr-felvásárlás híre, újabb komoly bejelentést kell emésztgetnie a piacnak: a Flickr-en 1 terabájt erejéig tölthet fel bárki fotókat fiókjába.

Azoknak, akik eddig is az ingyenes Flickr fiókot használták, eljött az igazi Kánaán. Eddig a sima fiók nem csak reklámokkal bombázta a felhasználóit, hanem heti 100 megabájtban korlátozta a feltölthető képeket, a fotókat nem lehetett megnézni teljes felbontásban, illetve a photostream is maximum 200 elemű lehetett. Ehhez képest az új ingyenes fiók maximum 1 terabájt tárhelyet ad , nincs heti limit és az eddigi 10 helyett 200 megabájtos lehet egy fájl legfeljebb. Sőt, ha ez nem lenne elég, akkor maximum 1 gigabájt méretű, három perces Full HD videók is feltölthetőek és egyedi listák felé lehet publikálni bármennyi gyűjteményt, ami eddig csak a fizetős ügyfeleknek járt.

Ezúttal nem az ingyenélők háborognak

A mostani bejelentéssel az eddig évente 25 dollárba kerülő szolgáltatáscsomag előnyei szinte teljesen elolvadtak, a régi Pro előfizetők, amennyiben maradnak a mostani csomagjukban, akkor mindössze a reklámmentességet vásárolhatják meg, illetve részletesebb statisztikákat kapnak albumaik nézettségéről. Ez viszont azt jelenti, hogy akik eddig a teljesítményért és kapacitásért fizettek elő a Flickrre, azok biztosan visszamigrálnak az ingyenesbe, így a Yahoo nem csinált mást, mint lenullázott egy fizetős szolgáltatást, cserébe a még nagyobb népszerűségért. Ha a hirdetésekből pótolni tudja a bevételt, akkor jól járt, egyébként csak egy drága reklámkampányként emlékezhetnek meg erről az akcióról.

Doublr néven érkezett egyébként egy csomagbővítő opció, amivel az 1 terabájtos keretet 2-re lehet emelni, mindezt évente 500 dollárért. Ez elsőre soknak tűnik, de a Google+ Picasa esetében ugyanezért havonta 99 dollárt kell fizetni. Profi fotósoknak pedig hosszú évek alatt könnyen összegyűlik annyi kép, hogy érdemes legyen ennyit a felhőben tárolni, főleg akkor, ha a képeket nem tömörítve, hanem nagy felbontású RAW-ban mentik el.

A régi előfizetések közül azok, amik nem grátisz licencek voltak, hanem megújuló éves előfizetések, azok megtarthatóak, amit érdemes átgondolni, ugyanis a régi Pro fiókok tárhelye továbbra is korlátlan, azaz 1 terabájt fölé is lehet menni. A fent említett statisztikai modul pedig azért lehet érdekes a profi fotósoknak, mert azonnal észlelhetik, ha egy képüket valahol linkelték, beágyazták. A korlátlanság azonban csak a felhasznált tárhelyre és a sávszélességre vonatkozik, a képek mérete a régi Próban marad maximum 50 megabájt, a 200-as limithez mindenképp az ingyenes, de reklámokkal terhelt verzióra kell váltani. Az ígéretek szerint a régi fiókok bármeddig megtarthatóak, de ha valaki egyszer migrált az ingyenesbe, akkor soha többé nem térhet vissza, csak az új reklámmentes verzióba (ahol az 1 terabájtos limit él, viszont a díj már 50 dollár évente).

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A Yahoo ezen lépése érdekes és mindenképp meglepő. Míg a legtöbb szolgáltató éppen azzal küzd, hogyan tudná az ingyenes vagy freemium felhasználókat átterelni egy akár csak kisebb havidíjas csomagba, addig a Yahoo eldobja a fizetős ügyfeleit, sőt, az új csomagkombinációval vélhetően az eddig hűséges előfizetőket fel is dühíti kissé. A váltásnak ugyanakkor meglehet az a hatása, hogy az eddig nagyon bipoláris felhasználói réteg (profi fotós és eseti/családi albumokat rendezgető) helyett egy sokkal aktívabb, középen vastagabb felhasználói réteg jön létre.

Célközönség bővítés

A Flickr bizonyára erősebb integrációt kap a többi, szintén megújuló Yahoo-szolgáltatásban is. Jól látszik, hogy ebben az esetben nem az ad hoc fényképek, gyors effektek és az azonnali megoszthatóság a hívószavak, mint mondjuk Instagram esetében, hanem egy sokkal kiszámíthatóbb fotóalbum szolgáltatást épít a Yahoo “felnőtteknek”. A Flickr a profi és a haladó amatőr fotósoktól nyert tapasztalataival könnyedén tud megbízható szolgáltató lenni a mindennapi felhasználók szemében is. A mai weben, éppen Marissa Mayer Yahoo-vezér előző munkáltatójának, a Google-nek is köszönhetően a hirdetésért cserébe ingyenes szolgáltatás szinte minden internetezőnek elfogadható alku.

A fotófeltöltés egyébként egy igen telített piac, ahova korábban a Google is odaterpeszkedett a Google+ Picasa ajánlatával, ami szintén ingyenesen nyújt korlátlan tárhelyet, igaz csak a 2048 pixelnél nem szélesebb képeknek. A határ felett lévő fotók a felhasználó alapkeretét fogyasztják, amihez havi 2,5 dollárért 25 gigabájtot lehet hozzáadni, de ez 8 lépcsőben akár 16 terabájtig is növelhető. A Facebooknak nincs külön terméke, de a legnagyobb közösségi oldal egyben az egyik legnagyobb képtár is, ahová viszont tényleg minden korlát nélkül önthetik be a képeket a felhasználók és elvileg ki is menthető bármelyik kép később, de a Facebook nem vállal garanciát a jövőbeni menedzselhetőségre. Profi fotósok számára több egyéb szolgáltató is kínál csomagokat, mint a Smugmug, a Zenfolio, a Pictage vagy az 500px, ahol havi 20-30 dolláros díjért különböző konstrukciók közül lehet válogatni.

A Yahoo kifordítása bizonyára egy nagyobb terv része, érdemes figyelni a további termékbejelentéseket, felvásárlásokat és átalakításokat, amiket a Marissa Mayer által felrázott vállalat tesz a közeljövőben. A részvényeseknek úgy tűnik egyelőre tetszik a forradalmárnő, ugyanis beiktatása óta a Yahoo árfolyama folyamatosan növekszik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról