:

Szerző: Dojcsák Dániel

2013. május 21. 13:55

Flickr: jobb az új ingyenes csomag, mint a régi fizetős

A webes piacon az egyik legnagyobb kihívás a felhasználók számára, amikor az ingyenesnek megszeretett alkalmazásuk hirtelen fizetőssé válik. Ez általában sokkoló, a Yahoo esetében azonban épp fordítva történt, az ingyenes verzió a fizetős szintjére lépett.

A Yahoo nem viccelt, amikor a webes és mobilos szolgáltatások felvirágoztatását tűzte ki célul. Még ki sem hűlt a Tumblr-felvásárlás híre, újabb komoly bejelentést kell emésztgetnie a piacnak: a Flickr-en 1 terabájt erejéig tölthet fel bárki fotókat fiókjába.

Azoknak, akik eddig is az ingyenes Flickr fiókot használták, eljött az igazi Kánaán. Eddig a sima fiók nem csak reklámokkal bombázta a felhasználóit, hanem heti 100 megabájtban korlátozta a feltölthető képeket, a fotókat nem lehetett megnézni teljes felbontásban, illetve a photostream is maximum 200 elemű lehetett. Ehhez képest az új ingyenes fiók maximum 1 terabájt tárhelyet ad , nincs heti limit és az eddigi 10 helyett 200 megabájtos lehet egy fájl legfeljebb. Sőt, ha ez nem lenne elég, akkor maximum 1 gigabájt méretű, három perces Full HD videók is feltölthetőek és egyedi listák felé lehet publikálni bármennyi gyűjteményt, ami eddig csak a fizetős ügyfeleknek járt.

Ezúttal nem az ingyenélők háborognak

A mostani bejelentéssel az eddig évente 25 dollárba kerülő szolgáltatáscsomag előnyei szinte teljesen elolvadtak, a régi Pro előfizetők, amennyiben maradnak a mostani csomagjukban, akkor mindössze a reklámmentességet vásárolhatják meg, illetve részletesebb statisztikákat kapnak albumaik nézettségéről. Ez viszont azt jelenti, hogy akik eddig a teljesítményért és kapacitásért fizettek elő a Flickrre, azok biztosan visszamigrálnak az ingyenesbe, így a Yahoo nem csinált mást, mint lenullázott egy fizetős szolgáltatást, cserébe a még nagyobb népszerűségért. Ha a hirdetésekből pótolni tudja a bevételt, akkor jól járt, egyébként csak egy drága reklámkampányként emlékezhetnek meg erről az akcióról.

Doublr néven érkezett egyébként egy csomagbővítő opció, amivel az 1 terabájtos keretet 2-re lehet emelni, mindezt évente 500 dollárért. Ez elsőre soknak tűnik, de a Google+ Picasa esetében ugyanezért havonta 99 dollárt kell fizetni. Profi fotósoknak pedig hosszú évek alatt könnyen összegyűlik annyi kép, hogy érdemes legyen ennyit a felhőben tárolni, főleg akkor, ha a képeket nem tömörítve, hanem nagy felbontású RAW-ban mentik el.

A régi előfizetések közül azok, amik nem grátisz licencek voltak, hanem megújuló éves előfizetések, azok megtarthatóak, amit érdemes átgondolni, ugyanis a régi Pro fiókok tárhelye továbbra is korlátlan, azaz 1 terabájt fölé is lehet menni. A fent említett statisztikai modul pedig azért lehet érdekes a profi fotósoknak, mert azonnal észlelhetik, ha egy képüket valahol linkelték, beágyazták. A korlátlanság azonban csak a felhasznált tárhelyre és a sávszélességre vonatkozik, a képek mérete a régi Próban marad maximum 50 megabájt, a 200-as limithez mindenképp az ingyenes, de reklámokkal terhelt verzióra kell váltani. Az ígéretek szerint a régi fiókok bármeddig megtarthatóak, de ha valaki egyszer migrált az ingyenesbe, akkor soha többé nem térhet vissza, csak az új reklámmentes verzióba (ahol az 1 terabájtos limit él, viszont a díj már 50 dollár évente).

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod

Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.

A Yahoo ezen lépése érdekes és mindenképp meglepő. Míg a legtöbb szolgáltató éppen azzal küzd, hogyan tudná az ingyenes vagy freemium felhasználókat átterelni egy akár csak kisebb havidíjas csomagba, addig a Yahoo eldobja a fizetős ügyfeleit, sőt, az új csomagkombinációval vélhetően az eddig hűséges előfizetőket fel is dühíti kissé. A váltásnak ugyanakkor meglehet az a hatása, hogy az eddig nagyon bipoláris felhasználói réteg (profi fotós és eseti/családi albumokat rendezgető) helyett egy sokkal aktívabb, középen vastagabb felhasználói réteg jön létre.

Célközönség bővítés

A Flickr bizonyára erősebb integrációt kap a többi, szintén megújuló Yahoo-szolgáltatásban is. Jól látszik, hogy ebben az esetben nem az ad hoc fényképek, gyors effektek és az azonnali megoszthatóság a hívószavak, mint mondjuk Instagram esetében, hanem egy sokkal kiszámíthatóbb fotóalbum szolgáltatást épít a Yahoo “felnőtteknek”. A Flickr a profi és a haladó amatőr fotósoktól nyert tapasztalataival könnyedén tud megbízható szolgáltató lenni a mindennapi felhasználók szemében is. A mai weben, éppen Marissa Mayer Yahoo-vezér előző munkáltatójának, a Google-nek is köszönhetően a hirdetésért cserébe ingyenes szolgáltatás szinte minden internetezőnek elfogadható alku.

A fotófeltöltés egyébként egy igen telített piac, ahova korábban a Google is odaterpeszkedett a Google+ Picasa ajánlatával, ami szintén ingyenesen nyújt korlátlan tárhelyet, igaz csak a 2048 pixelnél nem szélesebb képeknek. A határ felett lévő fotók a felhasználó alapkeretét fogyasztják, amihez havi 2,5 dollárért 25 gigabájtot lehet hozzáadni, de ez 8 lépcsőben akár 16 terabájtig is növelhető. A Facebooknak nincs külön terméke, de a legnagyobb közösségi oldal egyben az egyik legnagyobb képtár is, ahová viszont tényleg minden korlát nélkül önthetik be a képeket a felhasználók és elvileg ki is menthető bármelyik kép később, de a Facebook nem vállal garanciát a jövőbeni menedzselhetőségre. Profi fotósok számára több egyéb szolgáltató is kínál csomagokat, mint a Smugmug, a Zenfolio, a Pictage vagy az 500px, ahol havi 20-30 dolláros díjért különböző konstrukciók közül lehet válogatni.

A Yahoo kifordítása bizonyára egy nagyobb terv része, érdemes figyelni a további termékbejelentéseket, felvásárlásokat és átalakításokat, amiket a Marissa Mayer által felrázott vállalat tesz a közeljövőben. A részvényeseknek úgy tűnik egyelőre tetszik a forradalmárnő, ugyanis beiktatása óta a Yahoo árfolyama folyamatosan növekszik.

Eleged van az eltérő környezetekből és az inkonzisztens build eredményekből? Frusztrál, hogy órákat kell töltened új fejlesztői környezetek beállításával? Többek között erről is szó lesz az AWS hazai online meetup-sorozatának ötödik, december 12-i állomásán.

a címlapról