Nem emelkedhet infláció felett a telefonálás ára
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság piacelemzési határozata alapján a telefonszolgáltatók idén nem emelhetik havidíjaikat az inflációnál nagyobb mértékben.
Nem emelhetik az inflációnál nagyobb mértékben havi előfizetési díjaikat 2013-ben a legnagyobb magyarországi telefonszolgáltatók a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végi határozata alapján. A szervezet elnökének határozata "Hozzáférés nyilvános helyhez kötött telefonhálózathoz lakossági és nem lakossági felhasználók számára megnevezésű kiskereskedelmi", vagyis az 1. számú piacot szabályozza, azaz nem vonatkozik a mobilszolgáltatásokra.
Az elemzésbe bevont szektor a hagyományos telefonszolgáltatásokat, az internetalapú telefonszolgáltatásokat (VoIP) és az előfizető által kért, meghatározott helyen használható mobilszolgáltatásokat („home zone”) foglalja magában. A határozat deklarált célja, hogy védje az előfizetők érdekeit, és hogy biztosítsa a verseny hatékonyságát. A hatóság, új alapokra helyezett elemzési eljárása során három jelentős piaci erejű (JPE) szolgáltatót azonosított; ezek a Magyar Telekom, az Invitel és a UPC. Számukra a piaci verseny ösztönzése és az előfizetők védelme érdekében kötelezettségek írhatók elő.
Az AI és a nagy full-full-stack trend Az AI farvizén számos új informatikai munkakör születik, vagy már ismert munkák kapnak új nevet és vele extra elvárásokat is.
Ilyen lehet például az indokolatlanul magas díjak alkalmazásának tilalma, ezen túlmenően a szolgáltatók továbbra is kötelesek biztosítani előfizetőiknek a közvetítőválasztás lehetőségét. Ez azt jelenti, hogy az előfizetők egy időben több szolgáltatóval is állhatnak szerződésben egyszerre, és szabadon választhatják meg, hogy melyik távközlési cég tarifáit használva telefonálnak. A szolgáltatóknak továbbra is tilos az előfizetők indokolatlan megkülönböztetése, de ezt a kötelezettséget már a nemrég módosított hírközlési törvény (Eht.) írja elő. Ennek értelmében a szolgáltató nem köthet olyan hűségszerződést, amit az előfizető csak aránytalan és nem indokolható költségek megfizetésével lenne képes módosítani vagy felmondani.
Az 1. számú piac szabályozását a hatóság továbbra is kiemelten kezeli, tekintve, hogy Magyarországon a becslések szerint még mindig több mint hárommillió bekapcsolt vezetékes hangátviteli csatornát kezelnek a szolgáltatók. Ráadásul az utóbbi évben a korábbi évek tendenciáival ellentétes folyamatok voltak tapasztalhatók a magyar távközlési piacon, vagyis a mobilpenetráció csökkent, miközben a vezetékes telefon-ellátottság a 2012 februári mélypontot követően növekedésnek indult (ez alighanem a szolgáltatók által kínált kedvezményes csomagajánlatoknak köszönhető).