Szerző: Dojcsák Dániel

2013. január 17. 13:45:00

Európába jön a Rhapsody

Az egyik első zenestreaming-szolgáltató, a Rhapsody 16 európai országban jelenik meg 2013 második negyedévében. Jon Irvin, a cég vezetője még a CES-en beszélt a nemzetközi tervekről a GigaOM újságírójának.

A Rhapsody hosszú ideje nem bővítette elérhetőségének földrajzi határait, kizárólag az Egyesült Államokban lehet használni. A szolgáltatás még 2001-ben indult, akkor még a RealNetworks termékeként, majd 2010-ben alakult újra önálló vállalatként. Az elmúlt két évben azonban nem voltak különösebb jelei annak, hogy a cég kikacsintana a hazai piacáról. Az egyre inkább globálisabbá váló médiapiac, illetve az amerikait egyre több szempontból túlnövő európai piac lépéskényszert okozhatott.

A Rhapsody közvetve már elérhető Németországban és az Egyesült Királyságban, de ez a Napster felvásárlása révén valósult csak meg, s a két országban az előfizetéses zenei szolgáltatás Napster néven is fut. Most viszont a márka saját néven is kimozdul az USA-ból, s a 16 európai országba történő terjeszkedés akár azt is jelenti, hogy hazánkban is elérhető lesz. Ha a lakosságszámot nézzük, akkor hazánk az EU 13. legnagyobb országa, de egyéb szempontokat is figyelembe véve is általában benne vagyunk az első húszban - a Google termékterítési gyakorlatában világszinten körülbelül a negyvenedik hely környékén vagyunk. Amennyiben a Rhapsody számára Európa nem csak az EU-t, hanem a földrajzi, üzleti értelemben vett régiót jelenti, akkor viszont valószínűbb, hogy Törökország, Oroszország lesznek a listán.

Verseny a digitális zenedisztribúciós piacon

A Rhapsody egyébként annak ellenére, hogy a legrégebbi ilyen szolgáltatás, mára gyakorlatilag jelentéktelenné vált, csupán  egymillió felhasználója van az USA-ban, ami a Spotify-hoz és a Deezerhez képest is igen kevés. A kihívók hirtelen fejlődésével a cég egy ideig nem tudott mit kezdeni, de 2012-ben a Rhapsody is előjött belső alkalmazásokkal és új funkciókkal, amikkel felveheti a versenyt.

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel.

A kínálat egyébként hasonló a konkurensekéhez: havi 5-15 dolláros előfizetési díjakért korlátlan streaminget ad PC-re, mobil eszközökre és otthoni elektronikai eszközökre és offline szinkronizálás lehetősége is jár az előfizetés mellé. A verseny mobilon nem lesz egyszerű a Rhapsodynak, viszont az otthoni hi-fiken, hálózati lejátszókon, tévéken és egyéb eszközökön az USA-ban még mindig a Rhapsody a legelterjedtebb, illetve a CES-en tartott bemutató szerint már autókban, pontosabban a Ford Sync platformon is megjelent.

A Rhapsody mellett egy másik front is beindulni látszik, ugyanis a MOG nevű haldokló streamingszolgáltatót tavaly felvásárló Beats is egyre közelebb áll a saját szolgáltatás elindításához. A termék kódneve “Daisy”, ami a tervek szerint a MOG technológiáját és licenceit továbbviszi, de egyébként egy teljesen szűz termékként indul el az idei évben.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 26. 14:38

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy ingyenes appmenedzsment meetuppal és egy 30 órás képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.