Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

2012: gyorsjelentés a platformháborúról

Gálffy Csaba, 2013. január 02. 09:30
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Sok tekintetben inflexiós pont volt a nagy platformok csatájában a tavalyi év, az okostelefonok mellett a tabletek piacán is hevessé vált a csata. Hogyan teljesített az öt nagy konzumer tech-cég idén?

Nem lanyhult a nagy tech-cégek ádáz versenye tavaly sem, sőt, újabb és újabb frontok nyílnak meg a vérre menő küzdelemben. Hardvergyártóvá vált a Google és a Microsoft is, online szolgáltatásokban terjeszkedett az Apple, egyre ütősebb tabletekkel és ökoszisztémával jelentkezik az Amazon. A Facebook kissé magába fordult, igazán maradandót nem alkotott, de megszilárdította pozícióját a közösségi szolgáltatások között és várhatóan a jövőben is számolni kell vele.

Amazon

Magyarországon talán a legkevésbé érezni az Amazon hatását az ötösfogatból, köszönhetően annak, hogy szolgáltatásainak csupán kis töredéke érhető el hazánkban. Ez azonban akár már 2013 során változhat és végre elindulhat az Amazon.hu magyar tartalmakkal, a .de vagy .co.uk-hoz képest jóval alacsonyabb szállítási költséggel.

A listán azonban nem kiskereskedelmi tevékenysége miatt kapott helyet az Amazon, hanem mert néhány éve valódi tech-cégként viselkedik, kompetenciájában egyre inkább megjelenik a felhős rendszerek üzemeltetése és a tartalomszolgáltatás is. Az Amazon készülékgyártóként is egyre erősebb, az évek óta fejlesztgetett ebook-olvasók mellett 2011 végén megjelentek a tabletek is, mára ezek is második generációba léptek. Az eladási darabszámokra csak következtetni lehet, azokat az Amazon nem hozza nyilvánosságra, de a piackutatók szerint az ebook-olvasók piacát letarolta, a tabletekén pedig erős szereplőként jelent meg. A tabletpiacon az Amazon újítása az új üzleti modell lett, az Apple-től és az androidos gyártóktól eltérően a cég nem a hardveren akar keresni, inkább a borotvapenge-modellt követi, eladja az eszközt önköltségi áron, majd a kapcsolódó szolgáltatásokon keres.

Az Amazon (pontosabban teljhatalmú vezére, Jeff Bezos) pontosan tisztában van az üzleti modell hátulütőivel, hosszú éveknek kell ugyanis eltelni ahhoz, hogy a telepített bázis termőre forduljon, és a kutatás-fejlesztés, illetve a gyártás bevállalt költségei elkezdjenek megtérülni. A felhasználók oldalán az igen agresszív üzleti modell azonban már ma is gyümölcsöt termett, előbb a Google-ASUS páros adott választ a Nexus 7-tel, majd az Apple is bedobta az iPad mini verzióját, ez utóbbival a legolcsóbb iPad ára már Magyarországon is százezer forint alá esett.

Az Amazon másik roppant sikeres platformja az Amazon Web Services, amely jelenleg abszolút piacvezetőnek számít az infrastruktúraszolgáltatások (IaaS) között, köszönhetően a korai indulásnak és a folyamatos fejlesztésnek. A cégnek mára ezen a piacon több nagy versenytárssal is szembe kell néznie, a Microsoft és a Google is véresen komolyan gondolja a publikus felhőket. Az Amazon pozícióit erősíti, hogy az AWS körül mára gazdag, prosperáló ökoszisztéma épült fel, a rendszer egyedi API-hívásai miatt pedig ennek elemei nem hordozhatóak könnyedén rivális szolgáltatásokba.

Apple

Az alapító 2011-es halálát az Apple jól vészelte át, a korábbi években megszerzett lendület továbbra is húzza a céget, pénzügyi mutatóiknak továbbra is csodájára járnak a befektetők és a versenytársak. A lendület azonban megtörni látszik, a cég két negyedévben is alulmúlta az elemzők várakozásait, az iPhone részesedése pedig világszinten stagnáló tendenciát mutat, ahogy a Macek eladásai sem nőnek már számottevően a windowsos PC-k rovására.

Az iPhone látványos sikerét előbb az előremutató érintőkijelző-GUI páros, majd néhány év múlva a sziporkázó ökoszisztéma (alkalmazáskínálat) hozta el. Mára azonban a legnagyobb rivális Android mindkét tekintetben befogta az Apple platformját, mind a vezető alkalmazások minősége és mennyisége, mind a felhasználói élmény tekintetében mondhatjuk, hogy paritás van a két platform között. Ettől a ponttól fogva pedig a rendszer mögé felsorakoztatott online szolgáltatások lesznek döntőek - ebben pedig jelenleg a Google toronymagasan vezet, az Apple pedig jóformán sehol nem áll. Jól példázza ezt az Apple Maps látványos kudarca, amely talán minden korábbi ballépésnél jobban tudatosította a felhasználókban, hogy az almás cég is csak "egy a sok közül", és bizony képes hibázni.

A céget vezető Tim Cook nem is habozott levonni a konzekvenciákat, az Apple felsővezetését alaposan átrendezte, ami ha rövid távon nem is, de később mindenképpen éreztetni fogja a hatását. Várakozásaink szerint hamarosan megújul az iOS (és talán az OS X) felülete is, ahogy a minimalizmus pápájának számító Jony Ive átveszi a hardver mellett az felületek vezető tervezői feladatait is.

Míg az iOS6 és az OS X Mountain Lion csak kevés érdekességet hozott, hardver tekintetében az Apple hatalmas évet zárt, év végére a teljes portfólió megújult a számítógépektől az iPadig. A hardverfejlesztések iránya idén a nagy pixelsűrűségű panelek felé fordult, a tavaszi iPad és a "retinás" MacBookok is ebbe az irányba mutatnak. A vásárlók érdeklődése azonban egyelőre felemás, az alacsony felbontású kijelzővel szerelt, olcsóbb iPad 2 például máig jobban fogy, nem is vette le a kínálatról a gyártó az idősödő modellt, attól félve, hogy az olcsó márkás tabletek az iPad piaci részesedését is elolvasztják.

Google

A cég mára valódi monstrummá nőtte ki magát a hirdetési piacon, (globális) hirdetési bevétele már meghaladja az amerikai nyomtatott sajtó teljes bevételét. A cég ráadásul keresőpiaci dominanciáját gond nélkül vitte át a PC-kről az okostelefonokra, a keresések elsöprő többsége, egyes mérések szerint a piac 97 százaléka a Google-é, vagyis a cég messze legfontosabb terméke egyelőre hiba nélkül lép át a "poszt-PC" korszakba. Ebben nyilván hatalmas szerepe van a saját fejlesztésű Androidnak, amely rohamos sebességgel szerzett piaci részesedést és mára azzal fenyeget, hogy a szegmens Windows-ekvivalens domináns erejévé válik, amely mellett más szereplőknek csak réspiacok maradnak.

A cég az Android mellett gőzerővel fejleszti egyéb szolgáltatásait is, az elmúlt 14 hónapban az összes webes szolgáltatás felülete megújult, letisztultabbá vált. A Gmail vagy a Google Maps mára piacának meghatározó szereplőjévé vált, mind a felhasználók számát, mind a képességek tárházát tekintve, ezek mobil kliensei pedig az Android egyik legfontosabb vonzerejét jelentik. A Google ráadásul új frontot is nyitott a szemantikus web felé. A Google Now vagy a Knowledge Graph azt mutatja, hogy a cég nem vesztette el az innovációs képességeit, képes a rendelkezésére álló töménytelen információt újrafeldolgozni.

A Google élete sem fenékig tejfel, az egyértelműen a Facebook ellenében indított Google+ nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, időközben pedig a Facebookon is megjelentek a Google+ megkülönböztető funkciói, így nem maradt sok ok a váltásra. Csendben azonban a Google+  az összes Google-szolgáltatásra kiterjedő identitásrendszerré vált, amivel tovább egységesült a cég roppant szerteágazó kínálata. Ez beleillik a Larry Page alatt elindult új megközelítésbe is, a kudarcot vallott szolgáltatásokat rendszeres nagytakarításokon állítják le, ilyen alkalmakkor akár egy tucatnyi sikertelen eszközt is lekapcsol a cég, ezek fejlesztőit pedig más, fontosabb, sikeresebb projektekhez viszik át.

A Google számára mindenképp megkönnyebbülés lehet, hogy az Androiddal kapcsolatos szabadalmi perek mára lassan lezárultak, anélkül, hogy az operációs rendszer piaci pozíciói érdemben gyengültek volna. A Samsungra ugyan súlyos kártérítési kötelezettséget szabott ki egy amerikai bíróság, a per vége még nagyon messze van, jelenlegi állás szerint pedig az Apple egyik legfontosabb szabadalmi fegyvere érvénytelen, az androidos készülékek továbbra fennakadás nélkül megvásárolhatóak. Így a tavalyi krízis, melynek mélypontján a Google felvásárolta a Motorolát, mára jobbára véget ért.

Facebook

Az év első felének egyik legizgalmasabb története a Facebook tőzsdei debütálása volt. A stabil, de szerény bevétellel rendelkező cég májusban lépte meg ezt, a zajos hírverés azonban pillanatok alatt látványos kudarcba, majd hosszú hónapokig tartó mélyrepülésbe torkollott. A vállalat ma 31 százalékkal ér kevesebbet mint indulásakor, a szeptember eleji mélyponton azonban 53 százalékot is elérte ez a mínusz. A cég pénzügyi teljesítményével kapcsolatban itt érdemes tovább olvasni.

A Facebook idei szereplése a tőzsdétől függetlenül is csalódás, a cég egyelőre képtelen több fronton bekapcsolódni a nagyok küzdelmébe és szemmel láthatóan nehézségekkel küzd saját szolgáltatásának fejlesztésében is. Mark Zuckerberg vállalata képtelennek látszik új termékek kitalálására, a felhasználók figyelmének folyamatos lekötésére, miközben változatos startupok lekörözik ebben. Kiváló példa az Instagram (amelyet végül felvásárolt) illetve a Snapchat (amelyet klónozot Poke néven, egyelőre kevés sikerrel). Masszív felhasználói bázisa pedig predesztinálná a Facebook-ot ilyen új "menő", gyorsan terjedő szolgáltatások bevezetésére, valamiért azonban ez idén is elmaradt.

A cég az elmúlt évben a bevételek növelésére koncentrált, megjelentek a hírfolyamban és a mobilalkalmazásban is a hirdetések. A hirdetési rendszer azonban egyelőre nem nyomtatja a pénzt és kétséges, hogy valaha olyan sikeres lesz mint a Google. A Facebook ugyanis hiába ismeri a felhasználót részletekbe menően (földrajzi hely, életkor, nem, kedvenc márkák) és rendelkezik mellé a felhasználó ismerőseinek hasonló adataival, ezekből nem tudott a hirdetők számára is értékes felületeket gyártani. A Google ezzel szemben mindig pontosan tudja, hogy a felhasználót abban a pillanatban mi érdekli - hiszen ezt ő maga fogja begépelni a keresőmezőbe! Ez az információ pedig kiválóan értékesíthető kattintható hirdetésként, szemben azzal az általános információval, amit a Facebook a felhasználókról kínál.

A közösségi szolgáltatás ráadásul hosszú ideig a mobilos alkalmazással is hibát hibára halmozott. Egyrészt a HTML5 alapokon fejlesztett app nagyon lassú volt (bár ez sokak szerint inkább a fejlesztők inkompetenciáját, mint a HTML5 alkalmatlanságát mutatja), másrészt egészen sokáig semmilyen hasznot nem hozott, a felületen ugyanis nem jelentek meg hirdetések. Mára mindkét helyzet sokat javult, az alkalmazás minősége sokat fejlődött (bár még mindig lassú) és végre pénzt is hoz a konyhára.

Microsoft

A Microsoft számára vita nélkül sorsdöntő lesz a következő év, ennek magvait azonban már 2012-ben elvetette, megújult ugyanis a cég szinte összes terméke, a Windows, a Windows Phone, a szerverek és az Office is (ez utóbbi csak januártól lesz hivatalosan kapható) és piacra lépett első tabletjével, a Surface-szel. A Microsoft a korábban említett fenti cégek nagy részével valamilyen piacon megütközik, a mobil operációs rendszerek, tabletgyártás, online szolgáltatások kapcsán a Google és az Apple legfontosabb kihívója, de az Amazon tabletjei és nyilvános felhője is versenytársnak számít.

Az új termékek, a Windows 8 és a Windows Phone 8 potenciális sikereit egyelőre nem érdemes mérlegelni. A Microsoft sem teszi, mindkét platform kapcsán a hosszútávú versenyre rendezkedett be, amely csak termékgenerációk múlva érik be igazán piacmódosító erővé. Ez a Windows Phone kapcsán már kifizetődőnek látszik, a 8-as kiadás már érett, a gyermekbetegségeit levetkőző rendszer, noha az alkalmazáskínálat kiforratlansága miatt még nem közvetlen versenytársa az Android-iOS kettősnek, a potenciál már a rendszerben van.

Ha jól sejtjük, akkor a Microsoft két operációs rendszere középtávon konvergálni (esetleg egyesülni) fog, ennek első állomása, hogy a Windows 8 és a Windows Phone 8 már azonos kernelre épül, és fejlesztői szempontból is van átjárás a platformok között. Nem elképzelhetetlen, hogy a 9-es vagy 10-es kiadás már összeolvasztja a rendszereket, így a Microsoft asztali rendszerek területén élvezett dominanciáját agresszíven ki tudná használni a telefonok esetében is. Erre utal, hogy a Microsoft ezt lépte meg a tabletek esetében is, a termékkategóriát egyszerűen a PC egyik aleseteként definiálták, bizonyos fejlesztői átjárással ("modern" alkalmazások).

Erősödő Android, útkereső Facebook, rohamozó Microsoft

2012-re visszatekintve a konzumer tech-szektor látványos trendváltásokat nem hozott, legalábbis nem olyanokat, amelyek már néhány hónap távlatából érzékelhetőek. A Microsoft által indított új operációs rendszerek hatása csak évek múlva lesz érezhető - a Windows 7 például csak nemrég vette át a vezetést a Magyarországon, a Windows 8-nak és a Windows Phone 8-nak is évekre lesz majd szüksége, hogy megmutassa igazi erejét.

Egyelőre azonban mind az online szolgáltatások, mind az okostelefonok között a Google viszi a prímet, az idén kiadott két frissítés is csak ezt a pozíciót erősítette tovább. Az Apple érzi a pénzt bőven termelő, de stagnáló részesedéssel bíró iPhone-ra nehezedő nyomást, jövőre várhatóan erre is választ ad majd az almás gyártó, ahogy online szolgáltatásait is várhatóan minden eddiginél gyorsabban fejleszti majd a cég.

A Facebook számára érdemi innováció nélkül szállt el az év, valószínűleg a részvényesek oldaláról érkező, a pénzügyi eredményeket követelő nyomás hatására. A felhasználók számára ez új szolgáltatásokat nem, viszont annál több reklámot jelentett - kétes siker egy több, mint egymilliárd felhasználóval rendelkező cég esetében.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.