Szerző: Bodnár Ádám

2012. június 19. 09:19

Surface néven érkezik a Microsoft saját tabletje

Egy Los Angeles-i rendezvényen Steve Ballmer, a Microsoft vezére két tabletet is bemutatott, amelyek ősszel, a Windows 8 érkezésével együtt kerülnek piacra. A cél az iPad legyőzése, de milyen áron?

Régóta ismert, hogy a Windows 8-at úgy tervezte a Microsoft, hogy tableteken is használható legyen, erre szolgál a nagy vitát kiváltó Metro UI. Redmondban úgy döntöttek, többé nem elég a szoftver a piac meghódításához, saját hardverre is szükség van, úgyhogy a vállalat tegnap két saját tabletet is bemutatott.

Surface és Surface Pro

A Surface néven érkező eszközök közös jellemzője a magnéziumbevonatú ház, a 10,6 hüvelykes kijelző, valamint az Apple Smart Coverre hasonlító, de annál okosabb, fizikai billentyűzetet is tartalmazó mágneses védőtok. A két készülék között ezen kívül számos eltérés található. Az egyik NVIDIA Tegra 3 processzorra épül, mindössze 9,3 milliméter vékony és 680 grammot nyom a mérlegen, vagyis hozzávetőleg egy iPad méretét és tömegét hozza. A gépen Windows RT operációs rendszer fut, amely a szoftver kimondottan mobil eszközökre szánt, rendszerchipekre optimalizált verziója. A Tegra-alapú Surface háttértára 32 vagy 64 gigabájt flash memória, a csatlakozási lehetőségek között USB 2.0, microSD- és microHDMI-port található.

A másik verzió ennél jóval erősebb, ez Intel Core i5 processzort Full HD kijelzőt tartalmaz és teljes Windows 8 Pro operációs rendszert futtat - ezt a gépet feltehetően inkább a vállalati felhasználóknak szánja a cég. A Surface Pro változat nehezebb és vastagabb is, 903 grammot nyom a mérlegen és 13,5 milliméter vastag, cserébe 31 helyett 42 wattórás akkumulátor kerül bele. A Windows 8 Prót futtató gép csatlakozói is eltérőek, Mini DisplayPort, microSDXC és USB 3.0 port is került rá, és a háttértára is nagyobb, 64 és 128 gigabájtos kivitelben lesz kapható. Arról nem beszélt a vállalat, hogy a Surface milyen hálózatokhoz tud majd csatlakozni, csak Wi-Fi verzió készül-e belőle, vagy lesz 3G/4G modemmel ellátott kivitel is.

A Surface és a Surface Pro is rendelkezik kihajtható támasszal, amelyek segítségével asztalra állítható és úgy használható mint egy PC. Ehhez segítséget nyújt a több színben is kapható, mágnesesen rögzíthető képernyővédő párna, amely egy rendkívül vékony fizikai billentyűzetet és több ujj érzékelésére képes ("multitouch") érintőfelületet is rejt. Egyelőre nem tudni, a Touch Cover fantázianevű billentyűzet az alapcsomag része-e vagy külön kell megvásárolni.

A Microsoft nem tért ki arra, hogy a gépek pontosan mikor kerülnek forgalomba és mennyibe kerülnek, Steve Ballmer mindössze annyit mondott el, hogy a Windows RT-s verzió az új operációs rendszerrel együtt debütál, ez a HWSW sejtései szerint október közepén esedékes. A Windows 8 Prót futtató változat néhány hónappal később, talán már 2013 elején érkezik - nem lennénk meglepve, ha az elsősorban vállalati felhasználásra szánt Surface Pro premierjét összehangolnák az Office 2013 premierjével, ami szintén 2013 elején esedékes.

Teljes stratégiaváltás?

A tablet kapcsán azonban a legfontosabbak nem a hardveres specifikációk vagy éppen az árak, hanem az a változás, amit a készülék megjelenése a Microsoft üzletpolitikájában jelenthet. Ballmer a bejelentés kapcsán kifejtette, néha a hardvergyártók nem tudják követni a szoftvergyártók fejlesztéseit, így a Microsoft a saját kezébe vette a sorsát és megmutatta, mire is képes a Windows 8.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Redmond eddig szigorúan kitartott amellett, hogy platformot szállítson, a hardvergyártást pedig  meghagyta a partnerei számára - az utóbbi időből két kivételt az elsöprő sikerű Xbox és a totális bukás Zune jelent. Egyelőre nem tudni, hogy a Surface megjelenése hogyan fogja befolyásolni ezt a stratégiát, vajon a hardverpiaci megjelenéssel a cég csak katalizálni szeretné a Windows 8-as tabletek forgalmát, vagy egy olyan saját megoldást szeretne, amely előbb-utóbb az iPadhez hasonló sikert ér el.

A hatalmas világméretű értékesítési hálózattal és márkaismertséggel rendelkező, a médiatabletek piacát lényegében megalkotó Apple és iPad ellen azonban egyedül nem sok esélye van Redmondnak egyelőre, amely saját fizikai üzleteiben és online áruházában árulja majd a kütyüt. Partnerekre tehát továbbra is szüksége lesz a Windows sikeréhez. A bejelentés után Ballmer azonban teljességgel elzárkózott azon kérdések megválaszolásától, hogy vajon Windows 8-as tabletek megjelenését tervező PC-gyártók hogyan fogadják a Surface-t, egyáltalán tudtak-e az érkezéséről. A Wall Street Journal által megkérdezett cégek (Dell, HP) egyike sem kívánta kommentálni a Surface felbukkanását.

Nem kizárt persze, hogy a vállalat csak úgy lép be a hardverpiacra, mint ahogy azt a Google tette a Nexus okostelefonokkal, amelyek afféle referenciaként, iránymutatásként szolgáltak a többi gyártó és a fejlesztők számára. A Surface-t pedig számos hasonló készülék követi majd a hardvergyártó partnerek részéről (HP, Dell, ASUS, Acer, Lenovo, Fujitsu, Toshiba, Samsung, stb.).

a címlapról