Szerző: Gálffy Csaba

2012. április 16. 16:52

Automatikus frissítésre vált a Mercedes

Visszahívás helyett automatikus frissítéssel oldja meg a sürgős és kevésbé sürgős szoftveres problémákat a Mercedes rendszere.

A Mercedes mbrace2 névre keresztelt autós rendszere már automatikus frissítési megoldással is rendelkezik - jelentette be a vállalat a múlt héten lezajlott New York-i nemzetközi autószalonon. A tavasz folyamán megjelenő új rendszer számtalan újdonságot tartalmaz, így Facebook, Yelp és Google Local Search integrációval is rendelkezik, a gyártó azonban további alkalmazásokat is fejleszt a platformra.

Már 2007-ben is több mint egymillió darab autót hívtak vissza különböző szoftverhibák miatt a gyártók, tavaly pedig csak a Honda több mint kétmillió járművet volt kénytelen visszarendelni. Ahogy az autós számítógépek szoftvere egyre komplexebbé válik, a hibák lehetősége is egyre nő. A helyzetet az sem segíti, hogy egy modern autóban ma már mintegy 70-100 ECU (elektronikus vezérlőegység) található, saját szoftverrel. A szoftver fontos biztonsági eszközöket is vezérel, a Jaguar a tempomat, a Cadillac pedig a légzsák szoftveres hibája miatt kényszerült visszahívni autóit. A visszahívástól a gyártók nem véletlenül irtóznak: egyrészt autónként mintegy 75-95 dollárba kerül a végrehajtás, másrészt körülményes a vásárlónak, a márkaképet pedig súlyosan rombolja.

A Mercedes előreszaladt ebben a tekintetben és csúcskategóriás modelljeinél bevezeti tavasztól az automatikus frissítést. A folyamatosan internetes adatkapcsolatban lévő autó számára ez természetesen nem okoz különösebb megterhelést, a rendszer egyszerűen felveszi a kapcsolatot a távoli szerverrel és letölti a megfelelő csomagokat. A gyártó szerint különös hangsúlyt fektettek a teljes automatizálásra, így a felhasználó az egész folyamatból csak a sikeres befejezést nyugtázó üzenetet látja majd. Ezzel összehasonlítva a korábbi módszer nem volt túl felhasználóbarát: az autótulajdonosnak postán küldték ki a frissítést tartalmazó USB-kulcsot, amelyet a műszerfalon található csatlakozóba kellett dugni, majd magára hagyni az autót háromnegyed órára.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

A szoftverfrissítés az OMA-DM (Open Mobile Alliance - Device Management) szabványát használja, amelyet az ilyen OTA (over-the-air, vezeték nélküli kapcsolaton keresztül végrehajtott) frissítések kezelésére találtak ki. A frissítés letöltése az autó telematikai rendszerén keresztül, 3G vagy 4G hálózaton keresztül történik, a letöltés tipikusan néhány perc alatt befejeződik. A rendszer a gyártók szerint bolondbiztos, elviseli mind a letöltés, mind a flashelés közbeni leállítást (akár teljes áramtalanítást is).

Az automatikus frissítés különösen az elektromos autók esetében lesz kritikus, ezek a járművel még fosszilis tüzelőanyagot használó társaiknál is sokkal nagyobb számítási kapacitással rendelkeznek. Az adatkapcsolat ráadásul kétirányú is lehet, így a gyártó értékes diagnosztikai adatokat gyűjthet, a vezetési és töltési szokásokról, az akkuk üzemidejéről, valamint az egyes alkatrészek állapotáról.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról