Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Nagyfelbontású tabletek: kihívás a webfejlesztők számára?

Gálffy Csaba, 2012. március 26. 11:45
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Az alkalmazásfejlesztők számára az Apple és a Microsoft is minden eszközt rendelkezésre bocsát a különböző felbontású eszközök megfelelő fejlesztésére - a webes fronton azonban nem ilyen rózsás a helyzet. Jönnek a HD weboldalak.

Az új iPad bemutatása után a tesztelők és a felhasználók egyöntetű véleménye, hogy az új, nagy felbontású kijelző hatalmas előrelépés. A HWSW egyelőre nem próbálta ki az Apple új termékét, azonban a felbontás megnégyszerezése (és a korábbi iPad átlagon aluli felbontása) papíron is jelentős evolúciónak tűnik. Az Apple ugyan elsőként (vagy az ASUS Transformer Prime Infinity után másodikként) jelent meg nagyfelbontású kijelzővel a tabletpiacon, az iparági trend világosan kirajzolódik, a Microsoft is hasonlóan magas felbontású kijelzőkre tervezi a Windows 8-at.

Az új kijelző képességeinek kihasználása azonban nem az Apple vagy a Microsoft kezében van. Az új felbontáshoz ugyanis új alkalmazások kellenek, ehhez szerencsére minden adott az iOS-hez készült fejlesztői keretrendszerben, az App Store-ban fokozatosan jelennek meg az új képernyőt kihasználni képes alkalmazások. A feljesztők részéről az új változat legyártása gyorsan megy: az alkalmazás grafikai elemeiből kell egy nagyobb felbontású változatot készíteni, a szöveget pedig megfelelően kell méretezni.

A webfejlesztőknek gond lehet

A nagy felbontású, ám kis méretű kijelzők azonban hatalmas problémát jelentenek egyelőre a webes fejlesztők számára. A weboldalakat hagyományosan a PC-k felbontásaihoz méretezik, az aktívabbak pedig elkészítenek egy speciális, okostelefonokra szabott mobiloldalt is. A tableteket rendszerint a PC-kel együtt kezelik a webfejlesztők, azonos módon jelenítve meg az oldalt mindkét hardverkialakításban.

A nagy felbontású tabletek paneljei mellett a PC-k tipikus felbontásai egészen egyszerűen eltörpülnek. A Microsoft saját adatai szerint a messze legelterjedtebb PC-s felbontás (Windows 7-et futtató gépek esetében) a 1366x768 pixel, az 1920x1080-as felbontás aránya a netezők körében pedig 7 százalék körül jár mindössze. Összehasonlításképp, az előbbihez képest háromszor, az utóbbihoz képest 50 százalékkal nagyobb az új iPad felbontása. A különbség azt jelenti, hogy az elfogadottnak számító webes tervezési paradigmák gyakorlatilag azonnal elavulttá váltak. A weboldalak grafikai elemei ugyanis (a korábbi alkalmazásokhoz hasonlóan) rendkívül gyengén skálázódnak a magasabb felbontású paneleken, amin tovább ront az esetenkénti ráközelítés.

Az Apple saját maga is felismerte a problémát, saját weboldaluk érzékeli a nagyfelbontású iPad jelenlétét és kétszeres pixelszámú grafikai elemeket jeleníti meg ebben az esetben. A mechanizmus ennél sajnos sokkal komplexebb: az oldal előbb betölti a standard felbontású képeket, majd ellenőrzi, hogy vannak-e nagyobb felbontású képek a szerveren, és ha vannak, betölti azokat is, lecserélve az eredetieket. Az ellenőrzésre azért van szükség, hogy a véletlenül kimaradt grafikai elemek helyén a lecserélést követően ne fehér téglalapok jelenjenek meg. A megoldás azzal jár, hogy a böngésző mindkét grafikai szettet letölti, plusz lefuttatja az ellenőrzést is, ami összesen három HTTP-kérést jelent és rengeteg letöltést. A tipikus oldal letöltése 502 kilobájtról 2,13 megabájtra hízik, a komplex JavaScript kód kliensoldali futása pedig lassítja a betöltődést.

Az Apple után a Microsoft is nagy felbontásról beszél

A fejlesztők számára a helyzetet tovább komplikálja, hogy az Apple után a Microsoft is egyre hangosabban beszél nagyfelbontású tabletekről, a redmondiak 2560x1440 pixel felbontású paneleket látnának 10,1 hüvelykes méretű eszközökben is. Az Apple-hez hasonlóan a Microsoft is elsősorban az alkalmazások megfelelő skálázódásáról beszél, a weboldalak megfelelő megjelenítése ebben a kontextusban szóba sem kerül.

Az alkalmazásfejlesztői platformok egyre jobban képesek kezelni a felbontás és képernyőméret (pixelsűrűség) változó jellegét, bár drámai méretnövekedés a mobilappok esetében tapasztalható. A weben azonban egyelőre nem megoldott a panel karakterisztikáinak függvényében szelektíven betöltődő, erőforráskímélő megjelenítés.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.