Szerző: Dojcsák Dániel

2012. március 2. 08:44

Vége az ingyenes Facebook-jelenlétnek

A Facebook egész februárban csepegtette újdonságait, amiket tegnap végre összeszedve is bemutatott a saját marketingkonferenciáján. A hirdetők számára kecsegtető új lehetőségek nyílnak meg, amivel hatékonyabban érhetik el a 800 millió felhasználó számukra hasznos halmazát.

A keynote előadásokon a Facebook három marketingvezetője, Sheryl Sandberg, termékekért felelős alelnök, Christopher Cox, a globális marketingigazgató és Mike Hoefflinger az üzleti- és marketingkapcsolatokért felelős alelnök mutatta be a főbb újításokat és fejlesztéseket. A bejelentéseket a konferencián egyszerűen “F-Commerce”, azaz “facebook-kereskedelem” névvel becézgették az előadók.

Lenyomták az emberek torkán a Timeline-t

Az első elem természetesen az új márkaoldalak bemutatása volt. Ahogyan a felhasználóknak, úgy a cégeknek és szervezeteknek is kötelező jelleggel meg kell szokni az új profiloldalt, a Timeline-t. A bemutatóban elhangzottak szerint az oldalak és a Timeline az eddigieknél is koncentráltabb helye lesz az üzleti kommunikációnak, egyfajta irányítóközpontként érdemes rá tekinteni.

A Facebook szerint az új Facebook-oldalak minden eddiginél gazdagabb formátummal és sokkal testreszabhatóbb felülettel kecsegtetnek és lehetővé teszik, hogy a márkák úgy lépjenek kapcsolatba ügyfeleikkel, ahogy azt azok elvárják. Az oldalak erős vizuális eleme a fedlap és a Timeline felépítés, amivel könnyedén kifejezhető az adott vállalat vagy ügy identitása. Az oldalak szerepe pedig az eddigi webes fókusz mellett erősödik a mobilos felületeken is, amivel a céges oldalakon történő interakciók az ígéretek szerint személyesebbek és gyorsabbak lehetnek. A márkázott oldalak új lehetőségeiről további részletek olvashatóak a HWSW korábbi cikkében.

Vásárolt figyelem

A második sarokpont az úgynevezett “Reach generator”, ami egy eszköz arra, hogy a megjelenített céges üzenetek biztosan eljussanak a rajongókhoz. Ehhez érdemes tudni, hogy a Facebook apró változtatásaival lassan szinte teljesen ellehetetlenítette a vállalati oldalak organikus forgalmát, a felhasználók feedjében alig jelennek meg céges oldalak bejegyzései, kivéve ha az adott felhasználó ezt külön be nem állította, vagy a saját, illetve hálózata interakciói azt nem indokolják. A Reach generator eszközzel viszont a Facebook garantálja, hogy az oldal lájkolóinak legalább 75 százalékához eljutnak a tartalmak.

A közösségi oldal marketingesei arra próbálják meg felhívni a figyelmet, hogy a klasszikus hirdetési formák helyett ideje elmozduni a “történetmesélés” irányába. A cégeknek inkább kell arra fókuszálni, hogy érdekes tartalmat hozzanak létre, amivel fel lehet rázni a közösséget, a Facebook rendszerei pedig majd gondoskodnak arról, hogy a rajongókhoz ezek el is jussanak. Ez ugyan mindenképp költségeket jelent, de a korábbi vad becslések helyett sokkal kiszámíthatóbb lehet egy közösségi kampány eredménye.

Hirdetések fontos helyeken

A harmadik elem a prémium hirdetési csomagok bemutatása volt: “légy ott, ahol a beszélgetések történnek”, ez a Facebok filozófiája. A felújított hirdetési formátumokkal a Facebook igyekszik a fent említett márkázott történeteket releváns helyekre eljuttatni, a már meglévő rajongók aktivizálása mellett hatást lehet gyakorolni a már elért emberek ismerőseire, illetve a célcsoport még meg nem talált részeire is. A jobb oldali kiemelések mellett a hírfolyamban is jó helye van a szponzorált tartalmaknak akár asztali, akár mobil környezetben, illetve opcionálisan a hirdetők élhetnek a kijelentkező oldalon megjelenés lehetőségével is.

A termékbejelentések a februári szivárogtatás miatt már túl sok újdonságot nem hoztak, talán annyit, hogy az elméleti leírások mellett a helyszínen már élőben is megismerkedhettek a kiválasztott partnerek az új eszközökkel. A legfontosabb üzenet viszont mindenképp az, hogy a Facebook nem a klasszikus hirdetési módszerekkel operálna. A közösségi oldal egyedisége a diskurzusokban, párbeszédekben és megosztásokban rejlik, így kár lenne a természetes kommunikációban jól működő módszer mellé tenni a normál hirdetéseket. Az eddigi gyenge hatékonysági eredmények után ez egy biztató üzenet, amely a tőzsdére készülő cég befektetői számára is csábító lehet.

Vége a beetetésnek

A Facebook-konferencia tanulságait a Forbes magazin is összegyűjtötte: a lap szerint mindennél fontosabb megérteni a változásokat a médiafogyasztásban ahhoz, hogy a hirdetések működni tudjanak, emellett az eddigi epizódszerű kommunikációt fel kell váltani a folyamatos együttéléssel. A fogyasztókat nem egy-egy lövedékkel kell eltalálni, hanem a közösségeket kezelve folyamatosan kell építeni a kapcsolatot, hogy az igények és az érdeklődés azonnal kielégíthető legyen.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Az új Facebook-oldalak a márka címerei, ahol felértékelődik a közösségi felelősök, szakértők szerepe. Miután a Facebook-hirdetések elsődleges elemévé váltak a bejegyzések, nem mindegy, hogy a tartalomgyártás mögött milyen kreativitás és közösségmenedzsment áll. Az újonnan felálló rendszerben viszont az is teljesen egyértelmű, hogy vége a beetetési időszaknak és immár teljesen lehetetlen vállalati jelenlétet elérni és fenntartani fizetett disztribúció nélkül. Ha valaki abban bízik, hogy organikusan, büdzsé nélkül akar közösségi jelenlétet összehozni, az komolyan csalódik majd. A Facebook a korábban különálló fizetett, elért és tulajdonolt média stratégiákat teljesen egybeolvasztja.

Konszolidáció

Valószínűleg a most bemutatott eszközök nem egy hosszú időre stabil mérföldkövet jelentenek, változásokra továbbra is számítani kell, ha valaki üzleti céllal használja a Facebookot. Az irányok viszont egyértelműek, a közösségi hálózatnak le kellett raknia erős alapokat ahhoz, hogy a vállalatok és márkák bátran kezdhessenek hosszútávú stratégiákat alapozni a rendszerre.

a címlapról