Szerző: Dojcsák Dániel

2012. február 27. 11:06

Már a mobilos játékok jönnek PC-re

Eddig az számított normálisnak, ha egy PC-s vagy konzolos jázéknak megjelent a mobil változata. Az Apple Game Center, ha forradalmat csinál, akkor a jövőben épp fordítva történhet majd: a mobilos játékok fejlesztői terjeszkedhetnek az asztali világban.

Az Apple bemutatta legújabb Mac OS verzióját, a Mountain Liont, amelynek része a Game Center, amely az iOS és a Mac közt támogatja majd a cross-platform játékokat. Úgy tűnik itt az idő, hogy a mobilos fejlesztők megjelenjenek a táblagépek után egy még nagyobb kijelzőn is. A Mac App Store számára pedig egy jó lehetőség lesz, hogy a mobilos verzió árnyékából kilépve a PC-n (Mac-en) is meghonosítsa az alkalmazás-piactér modellt.

A TechCrunch összefoglalójában a Cut the Rope játék fejlesztője a ZeptoLab mondja el véleményét a játékpiactér Mac OS-re való terjeszkedéséről, illetve arról, hogyan és miért éri meg a fejlesztőknek alkalmazásaikat más platformokra portolni. A ZeptoLab szinte az első közt jelenik meg mobilos játékával Mac OS platformon, ilyen jellegű ugrást alig láthattunk még a piacon. Talán a Rovio hadjárata lehet hasonló, ahol az Angry Birds PC-n is elérhetővé vált, igaz a többség nem natív, hanem webalkalmazás formában találkozott vele például a Chrome Web Store-ban vagy a Facebookon. A Cut the Rope túl van a 100 millió letöltésen, amit iOS és Android platformon ért el, a további növekedésnél viszont már számítanak a PC-re is a fejlesztők, elsősorban a Mac OS-re. A moszkvai csapat szerint kritikusan fontos a mobilos fejlesztőknek is, hogy ne ragadjanak le a kis képernyőnél.

Üres térbe jó érkezni

A ZeptoLabs alapítói, Semyon és Efim Voinov nagy lehetőséget látnak egy maces App Store-ban is, hisz itt még nincs akkora választék mint a mobilos piactéren, ezért az új programok jobb eséllyel indulnak. Igaz, az Angry Birds és a Plants vs. Zombies már megtalálható itt is, de a többi sikeres mobilos cím, mint amilyen a Fruit Ninja, a Words with Friends vagy a Where's my Water még hiányzik. A mobilos piactéren már ezekkel a "mindent vivő" nevekkel kell versengeni, ezért igen nehéz igazi sikereket elérni - a felhasználók nehezen és kisebb eséllyel figyelnek oda egy-egy újdonságra és nehezen is találják meg azokat, mivel túl nagy a választék.

A PC-s fronton a másik véglet van jelen, nincs túl sok játék, azok viszont többnyire drágák. Egyre nagyobb büdzsékből készülnek a "szuperjátékok", viszont a játékidő a legritkább esetben haladja meg a néhány tucat órát. Ezek a címek ugyanúgy megjelenhetnek a Mac OS App Store-ban is, de azzal fognak szembesülni, hogy az eddig megszokott 50 dolláros eladási ár helyett az átlag inkább az 5 dollár. A nagy kiadók ennek ellenére nem fogják az áraikat lenyomni oda, így a mobilos fejlesztők a jóval egyszerűbb, de sokszor sokkal szórakoztatóbb játékaikkal igazi kedvencek lehetnek, csakúgy mint mobilon, ahol a legnagyobb letöltésszámot az ingyenes vagy 1-2 dolláros címek produkálják.

Nem várt fordulatok akadályoznak

A fejlesztésben és a portolásban a ZeptoLab is talált nehézségeket, ezért a tervezettnél sokkal tovább tartott Cut the Rope átírása. Pedig a játék egyszerű: a programban a cukorkához tapadó köteleket kell a megfelelő pillanatban és sorrendben elvágni, figyelni a gravitációra és egyéb tényezőkre, hogy végül a cukorka a képernyő alján, a dínó szájában landoljon. Az alapvető probléma, hogy a játék teljes logikája és a pályái is érintéses vezérlésre lettek kitalálva, ami PC-ken elég ritka egyelőre, inkább az egér vagy a trackpad a jellemző mód a kurzor mozgatására.

Mindent vivő munkahelyek

Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Mindent vivő munkahelyek Mindig voltak olyan informatikai munkahelyek, melyek nagyon jól fekszenek az önéletrajzban.

Érintéses vezérlés esetén nem jelent problémát a képernyő egyik sarka után rögtön a másikat megérinteni, a kurzorral viszont időbe telik elérni odáig. Egérrel talán könnyebb a pontos és gyors pozicionálás mint a trackpaden, de a HTML5-ös tesztverzió kapcsán sokan küldték azt a visszajelzést, hogy nehéz egyszerre lenyomva tartani vagy nyomkodni az egérgombot és precíz mozgásokat csinálni. Ezzel minden klasszikus mobilos játékfejlesztő kénytelen lesz szembesülni, ha PC-s portolásra adja a fejét - kivételt képeznek talán azok a játékok, amik alapjában véve a monitoros világból jöttek. Amelyik fejlesztőnek ez nem sikerül, az az élmény helyett inkább frusztrációt okoz majd a játékosnak.

A második problémakör a dizájn körül forog. Azok a programok, amik az okostelefont álló formátumban használták és az egész megjelenítést és kezelőfelületet erre építették fel, igen rosszul mutatnak a "tájkép" formátumú monitoron, arról nem is beszélve, hogy az asztali gépek kijelzőinek felbontása még mindig jelentősen nagyobb, azaz nem elég egyszerűen kinagyítani a képet, sok plusz dizájnmunkát jelent az átalakítás. A ZeptoLab a Cut the Rope esetében a pályák több mint felét át kellett tervezze, ami jelentős időt igényelt, az orosz csapat azt javasolja mindenkinek, hogy ezzel kalkuláljon. Ha a fejlesztő azt szeretné, hogy az asztali PC vagy notebook monitorán is ugyanolyan szépen nézzen ki a játék, mint a mobil kijelzőjén, akkor a régi pályákat szintén át kell dolgozni. A későbbiekre a megoldás az lehet, hogy a tervezéskor már eleve a nagyobb felbontásokra optimalizálják a grafikai elemeket - lefelé skálázni mindig sokkal könnyebb mint felfelé, kicsinyíteni, részleteket elhagyni egyszerűbb mint újakat hozzáadni, megrajzolni.

Minél több a láb, annál jobb

A kezdeti nehézségek után viszont megjön a várt eredmény, s egy újabb felvevőpiac beépítésével és a bevételek diverzifikálásával a cég képes lehet nagyobbra nőni, szintet lépni. Fontos, hogy az igazi sikerhez folyamatosan menni kell a piac előtt, de legalább azzal együtt és keresni kell az újabbnál újabb képernyőket, ahol bevételhez lehet jutni. Ebben az esetben a Mac OS verzióról szól a diskurzus, de a Cut the Rope időközben megjelenik a Barnes & Noble Nook olvasóra is, ami nem a legnagyobb piac, de egy újabb lehetőség, ahol a korán érkezők profitot termelhetnek. A ZeptoLab szerint az amerikai piacon az Apple TV és a Siri lehet a két következő olyan ugrás, amire gyorsan kell reagálni a fejlesztőknek.

A terjeszkedésben pedig nem csak a kis kijelzőnél nem szabad leragadni, hanem egyáltalán a kijelzőnél. Ahogyan a Rovio, úgy a ZeptoLab is belépett a merchandise területre is, a Mattel, Hasbro és más játékgyártókkal leszerződve babákat, plüssfigurákat, társasjátékot és márkázott ruházati termékeket is piacra dobtak, amik a játék népszerűségén szörfölve hoznak további bevételeket. Ez a lehetőség persze csak a hype-teremtő krém privilégiuma, de a márka licencelésével rengeteg bevételi forrás nyílik meg az offline térben is.

Kubernetes képzéseinket már közel 300 szakember végezte el. A nagy sikerre való tekintettel a tanfolyamot aktualizált tananyaggal június 18-án újra elindítjuk! A 8 alkalmas, élő képzés képzés órái utólag is visszanézhetők, és munkaidő végén kezdődnek.

a címlapról