A nyártól sokkal olcsóbb lehet a külföldi mobilozás
Az, hogy az Európai Unió a nyártól tovább csökkentené a küldöldi mobiltelefonhasználat díját, már régóta ismert tény, a formálódó rendelettervezetből időközben egyre több információ lát napvilágot. Többek között az, hogy az EU túllépve a saját határain, immár világszintű szabályozásra törekszik.
Idén júliustól minden valószínűség szerint újabb ütemben csökkennek a külföldi mobilhasználat költségei, mind a beszédforgalom és szöveges üzenetek, mind pedig az adatforgalom tekintetében. Az Európai Parlament vélhetően áprilisban szavaz majd az új roamingrendeletről, melyet Neelie Kroes, a digitális politikáért felelős biztos neve fémjelez. Az új rendelet a 2007-ben hatályba lépett, ötéves ciklusra létrehozott szabályozás helyébe lép majd, és vélhetően tíz évig marad majd érvényben.
Minden olcsóbb lesz
A most kialakítás alatt álló szabályozás már elsősorban az adatforgalom kiskereskedelmi költségeinek csökkentésére fókuszál, új elem emellett, hogy az EU-ban működő szolgáltatóknak immár nem csak az Európai Unió tagországai, illetve néhány, a rendelet végrehajtását önként vállaló EU-n kívüli ország (pl. Norvégia vagy Svájc) területén kell majd kötelezően alkalmazniuk a maximált tarifát, hanem a világ összes országában. Szintén új elem lehet a roamingszolgáltató-váltás, ez utóbbi konstrukció adminisztratív hátterével kapcsolatban ugyanakkor továbbra is számtalan kérdés áll nyitva.
Az Európai Unió politikai döntéshozói gyakorlatilag évek óta ígérik, hogy a külföldi mobiltelefonálás költségei középtávon közelíteni fognak a belföldi tarifákhoz. Az ígéret a várhatóan július elsején életbe lépő új szabályozással közelebb kerülhet a realitásokhoz, miután a tervezet szerint egy percnyi kezdeményezett hívás percdíja a jelenlegi nettó 0,35 euróról 0,25 euróra csökkenne, egy perc fogadott hívás után pedig a mostani 0,11 euró helyett 0,07 eurót számlázhatnának a szolgáltatók. Mindez azt jelenti, hogy ha mai árfolyamon váltanánk át a díjakat, bruttó 118,6 forint helyett 92 forint lenne egy percnyi indított hívás, a fogadott hívásért pedig 37 forint helyett 25,8 forintot kéne csak fizetni.
*27 százalékos áfatartalommal
**becsült árak, 2012. február 13-i euróárfolyammal kalkulálva
Az új rendelet - akárcsak a régi - több lépcsőben tovább csökkenti majd a tarifákat, így a hívásindítás után 2014. július 1-től percenként már csak nettó 0,15 eurót számlázhatnának a szolgáltatók, míg hívásfogadás esetén a percdíj már csak nettó 0,05 euró lenne, vagyis szinte teljesen eltűnne. Ez egyébként a jelenlegi feltételek (árfolyam, forgalmi adó) mellett bruttó 55 forintos percdíjat feltételez indított, és 14,5 forintosat fogadott hívások esetében, két év múlva azonban a jelenlegitől számottevően eltérő euróárfolyam, illetve az áfakulcs potenciális változásai miatt szinte biztosan ettől eltérő tarifákkal számolhatnak a magyar fogyasztók.
A nyártól a beszélgetések percdíja mellett csökkenni fog a szöveges üzenetküldés tarifája is, a jelenlegi nettó 0,11 euróról (bruttó 37 forint) 0,08 euróra csökken (bruttó 29 forint), két év múlva pedig 5 eurócent lesz egy SMS ára roamingkörnyezetben. Fontos újdonság, hogy az EU július 1-től az adatroaming nagykereskedelmi ára mellett a kiskereskedelmi tarifát is szabályozni kívánja. A nyár közepétől egy szolgáltató maximum nettó 0,5 eurót (ez mai átváltással körülbelül bruttó 185 forint) számlázhatna egy megabájtnyi forgalomért, míg 2014. nyarától az ár 0,20 euróra csökkenne (mai elméleti értéken ez 73 forint).
Jöhet a roamingszolgáltató-váltás
Új elem a szabályozásban a roaming szétválasztás is. Ez utóbbi segítségével az ügyfeleknek a tervek szerint külföldön barangolva nem lenne kötelező a honos szolgáltató romingcsomagjait használni. Vagyis lényegében a külföldi tartózkodás idejére ideiglenesen (roaming)szolgáltatót válthatnának az előfizetők, így anélkül csökkenthetnék jelentősen a költségeiket, hogy SIM-kártyát kéne cserélniük a telefonjukban, illetve az elérhetőségüket (telefonszámukat) meg kellene változtatniuk.
Az Európai Bizottság digitális ügyekért felelős biztosa szerint egy ilyen szabályozás amellett, hogy versenyélénkítő hatással bírna a roamingszolgáltatások terén, olyan piaci szereplők számára is lehetővé tenné a külföldi előfizetők számára kínált roamingcsomagok bevezetését, akiknél eddig erre nem volt lehetőség. Így például megjelenhetnének a piacon kifejezetten roamingügyfelekre szakosodó virtuális szolgáltatók, melyek valamelyik inkumbens mobilszolgáltató hálózatára építve tudnának kedvező árú ajánlatokat kínálni a külföldi ügyfeleknek.
Ennek az üzleti modellnek a kidolgozása ugyanakkor számos adminisztratív problémát vet fel, és jelentős mértékben befolyásolná a szolgáltatók körében jelenleg is alkalmazott elszámolási modellt. Kérdéses, hogy a szolgáltatók a hátralévő rövid idő alatt meg tudják-e változtatni a számlázási rendszerüket a rendelet kritériumai szerint, így akár az is elképzelhető, hogy a roaming szétválasztás csak egy későbbi időpontban léphet hatályba, hasonlóan az 50 eurós költési limithez, melyet 2010. március 1-jével opciós jelleggel, júliustól pedig kötelezően kellett bevezetniük a szolgáltatóknak.
Nem csak az EU-n belül
A csomag leglényegesebb tervezett változtatása, illetve az operátorok számára a legfájóbb módosítás mégsem a költségelszámolás, hanem az eddigi földrajzi határok átlépése lehet. Az EU-s döntéshozók eltökéltek ugyanis abban, hogy a most kizárólag csak a nemzetközösség tagállamaira, valamint Norvégiára, Svájcra és Lichtenstein hálózataira vonatkozó tarifákat világszintűvé terjesszék ki a mobilszolgáltatók.
Machine recruiting: nem biztos, hogy szeretni fogod Az AI visszafordíthatatlanul beépült a toborzás folyamatába.
A szabályozással kapcsolatos konkrét részletek egyelőre nem ismertek, így nem tudni többek közt, hogy az EU-n belüli tarifák vonatkoznának-e az EU-n kívülre is, valamint a szabályozás időbeli hatálya sem teljesen világos. Az mindenesetre jól látszik, hogy a szolgáltatók feltűnően drágább tarifákat alkalmaznak az EU-n kívül, mint azon belül, legyen szó több ezer kilométerre lévő, vagy akár szomszédos államokról.
Mivel azonban az EU-n kívüli szolgáltatót semmi sem kötelezi arra, hogy nagy- és kiskereskedelmi roamingtarifáit csökkentse, ezért az uniós operátoroknak teljesen újra kell tárgyalniuk roaming keretszerződéseiket az összes partnerükkel - már amennyiben a szabályozás ezen része is hatályba lép. Ez a roaming árképzés sajátosságait figyelembe véve (a kiskereskedelmi árat jelentős mértékben a partnerszolgáltató nagykereskedelmi ára, és csak kis mértékben a honos szolgáltató erre rakott árrése határozza meg) nemhogy teljesen eltüntetheti a szolgáltatók roamingból származó nyereségét, hanem akár veszteségbe is fordíthatja az eddig jövedelmező üzletágat.
Fogyasztójogi szakértők szerint azonban a drasztikusan csökkenő roamingtarifák hatására azok a felhasználók is bátrabban mobiloznak majd külföldön, akik eddig az országhatár átlépése után kikapcsolták a telefonjukat, az ebből származó bevétel pedig ellensúlyozhatja a szolgáltatói bevételek visszaesését.