Szerző: Gálffy Csaba

2012. január 13. 12:31

Egységesítenék az androidos alkalmazások kinézetét

Android Design néven közzétette az alkalmazásokra vonatkozó formatervezési irányelveit a Google. A projekt célja az egységes működés felé terelni az androidos alkalmazásokat és pontos irányelveket fektetni le a fejlesztők számára.

Bemutatta Android Design névre keresztelt projektjét a Google, amelynek célja az androidos alkalmazások vizuális irányelveit megismertetni a fejlesztőkkel. Hasonló programot már korábban is futtatott a platformtulajdonos, az Android Design azonban közérthetően és bőséges illusztrációval magyarázza el a platform új kinézetét és az ajánlott interakciós megoldásokat. Az alkalmazások formatervezésének alapját a Holo téma képezi majd, amely a Google szerint kötelező módon részét képezi az Ice Cream Sandwichnek és alapértelmezett beállítás lesz majd minden Android 4.0-t futtató telefonon.

Ajánlott, de nem kötelező

A vizuális irányelvek elsorolják az ajánlott megoldásokat a különböző tervezési problémákra a betűtípustól kezdve a színpalettákig. Az oldal részletesen elsorolja a Holóban alapértelmezett felületelemek funkcióit és ajánlott felhasználását, hogy a megfelelő elemek rendszerszinten egységesen viselkedjenek. Az Android Design vizuális irányelvei természetesen nem lesznek kötelezőek az alkalmazásokra, a fejlesztők saját hatáskörben bármikor eltérhetnek ettől, a szabályokat a Google a jövőben sem fogja számon kérni. Ezzel szemben az Apple hasonló irányelveinek, az Apple Human Interface Guidelines betartása kötelező, a megszegés pedig kizáró tényező az App Store-ból.

Android vs iOS vs Windows Phone - egyedi designelemek.

Az Android Design érdekes módon kitér a más mobilos rendszereken használt interfész-elemek használatára is - különösen az iOS-ben használatos vizuális megoldások androidos változataira. A projekt bátorítja a fejlesztőket, hogy az androidos alkalmazásokhoz készítsenek külön felületet, amely illik az egységes Android-témába és ne csak portolják iPhone-ra készült alkalmazásaikat. Ehhez tipikus példákat is biztosít a Google, a különbségek pedig nem csak az egyes grafikai elemeket, hanem az alkalmazások működését is befolyásolják - a vissza gomb eltérő működése miatt például másképp kell felépíteni a folyamatokat is.

Új felület, új irányelvek

Az Android Design jó kezdőpont lehet az Ice Cream Sandwich új felhasználói felületével ismerkedők számára - az új Android-verzió ugyanis lecseréli a Gingerbread UI-t, a felhasználói interfész megszokott elemei helyébe pedig újak lépnek, ezek között segít eligazodni a kalauz. Az irányelvekre valóban nagy szükség volt, sokszor a nagy piaci szereplők, mint a Facebook sem tartják be a platform design-filozófiáját, ez erősíti a vizuális fragmentációt.

Így kellene működnie.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x)

Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ilyen egy rendkívül kompakt és rugalmas ipari PC (x) Új ultra kompakt taggal bővült a Beckhoff ipari PC-kből álló termékcsaládja.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, az Android 4.0-val a Google alapjaiban átrajzolta az Androidot, Mathias Duarte vezetésével. A chilei Duarte korábban a webOS és a Danger Sidekick rendszerek felhasználói élményéért volt felelős, ezt a pozíciót vette át az Android fejlesztésében is. Duarte előbb a Honeycomb, majd az Ice Cream Sandwich felületét tervezte meg, előbbi egy félkész változat volt, az ICS azonban polírozott, végleges verziónak számít.

Az Android alkalmazáskínálatát korábban sok kritika érte, egyrészt az általánosan gyengébbnek tartják őket, mint az iOS-es társaikat, másrészt az alkalmazások vizuálisan és működésükben is inkonzisztensek. A Google eltökélt szándéka változtatni ezen a szituáción, ennek második lépése az Android Design - az első lépés a fejlesztői best practice-eket összegyűjtő Android Training volt, ahol például a helyes energiagazdálkodást vagy hatékony navigációt bemutató leckék és példakódok találhatóak.

a címlapról