Szerző: Gálffy Csaba

2011. augusztus 2. 14:07

Nyolcmilliárd dollárra értékelték a Twittert

Tavaly év vége óta duplájára ugrott a Twitter értékelése, köszönhetően a fokozatosan kialakuló üzleti modellnek. A felhasználók fokozatos terelése a weboldalra illetve a "hivatalos" kliensek felé, valamint a reklámok megjelenése komoly jövedelemhez juttatja a szolgáltatást, ezt értékelik nagyra a befektetők.

Mintegy 800 millió dollárért vásárolt egy befektetői csoport 10 százalékos részesedést a Twitterben, ezzel 8 milliárd dollárra értékelte a szolgáltatást. Ezzel a Twitter fél éven belül szinte megduplázta értékét - tavaly év végén még 3,7 milliárd dollárra taksálták a befektetők.

Az új tulajdonosok között első helyen szerepel az orosz Digital Sky Technologies, amely a Facebook és a Zynga finanszírozásában is érdekelt, a többi befektető kilétéről azonban nem közölt információkat céges blogján a Twitter. A Financial Times értesülései szerint az oroszok 5 százalékos részesedésért fizettek 400 millió dollárt, a maradék nagy részét pedig a T. Rowe Price és egy JP Morgan menedzselte alap adta össze. A tőkebevonás a az utolsó kör lehet a cég 2013-as tőzsdére lépése előtt.

A Twitter idén már mintegy 100-150 millió dollár bevételre számít a különböző hirdetési szolgáltatásokból, ez azonban várhatóan továbbra sem fedezi a cég működésével kapcsolatos kiadásokat, így a közösségi oldal veszteséges maradhat. A várakozások szerint azonban a nemrég bejelentett új hirdetési lehetőségek komoly jövedelmet hoznak majd a Twitter számára - és fokozatosan elérhető lesz a profittermelés is.

Részvényopciók

A befektetőktől származó pénz fele megy újonnan kiadott részvényekre, másik felével a cég dolgozóitól vásárolnak vissza részesedést. Erre azért van szükség, mert a startupoknál megszokott jövedelemkiegészítési rendszer a Twitter esetében nem működik: a dolgozók kaptak ugyan értékes részvényopciókat, de a vállalat felvásárlása vagy tőzsdére lépése hiányában ezeket az opciókat nem tudták pénzzé tenni, a juttatásaikat nem tudták likvidálni.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Hasonló helyzetben van a Facebook is, ott az új befektetők megjelenésekor legtöbbször felajánlják a részvényopciókkal rendelkező munkavállalók felé is az eladási lehetőséget. A Twitter és a Facebook a letért a tipikus startupokra jellemző fejlődési útvonalról, sem egy nagyobb vállalat általi felvásárlási ajánlatnak, sem a tőzsde csábításának nem engedtek.

Modell szépség?

A Twitter számára különösen sokáig tartott a megfelelő üzleti modell megtalálása, miközben a lehetőségekre korábban lecsapó partnerekkel elmérgesedett a viszony. A nemrég bemutatott elképzelés szerint a Twitter az üzenetek közé szorított promóciókkal keresne pénzt. A hirdetések csak egyszer, és csak azoktól a vállalatoktól jelennének meg, amelyeket a felhasználók már előzőleg követni kezdett, így különösen tolakodó reklámokra nem érdemes számítani. A hirdetőknek csak a felhasználói interakció után kell fizetni, vagyis átkattintás, retweet és reply alapján számláz a rendszer.

A Twitter üzleti modellje hosszas vajúdás után született meg, ennek azonban nem csak a cég látta kárát - a Twitter felhasználói közösségére alapozva számtalan szolgáltatás jelent meg, a celebek nevében tweetelő hirdetésektől a külső kliensekig, kihasználva azt, hogy a Twitter rendkívül lassan reagált a piaci igényekre.

 

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról