Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres
Július 19-én SYSADMINDAY: egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket!

Google: Csak egy Plusz maradhat

Dojcsák Dániel, Gálffy Csaba, 2011. július 06. 14:19
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

Teljesen új vállalati brandpolitikát hirdetett a Google, amelynek keretében számos szolgáltatás új nevet kap és szorosabban integrálódik a keresőóriás új zászlóshajójába, a Google+-ba.

hirdetés

Eltűnik a webről a Picasa és a Blogger márka - értesült a Mashable belsős informátoroktól. A szolgáltatások természetesen maradnak, azonban beköltöznek a Google márkanév alá, a Picasa hamarosan Google Photos, a Blogger pedig Google Blogs néven folytatja majd pályafutását. A lépés a korábban megkezdett egységesítő kampány része, amelynek során a különböző Google-szolgáltatások felhasználói felülete funkcionalitásában és kinézetében is hasonlóvá válik.

A Picasa és a Blogger amúgy hagyományosan a Google két húzó szolgáltatásának számít, mindkettőt felvásárlással szerezte a keresőóriás. A Picasa 2004-ben, a Blogger 2003-ban vált a Google-birodalom részévé, az akkori márkastratégiának megfelelően pedig a jól csengő neveket megtartotta a cég. A később megvásárolt szolgáltatásokat (Keyhole - Earth, GrandCentral - Voice, JotSpot - Sites) már azonnal integrálták a Google márka alá. Ezt a sorsot egyelőre csak a YouTube kerüli el - különleges státuszának köszönhetően a Google várhatóan nem törekszik saját márkája alá vonni ezt a szolgáltatást.

Saját márkás termékek

A HWSW már a Google+ múlt heti megjelenésekor is különös jelentőséget tulajdonított annak, hogy a Google gyakorlatilag saját márkájával teszi egyenértékűvé a Google+ szolgáltatást, ahelyett, hogy külön fantázianéven vezetné be (mint a Buzz-t vagy a Wave-et). Bár kiejtve ("Google Plusz") a szolgáltatás kap saját nevet, a közösségi oldal logója vizuálisan gyakorlatilag megegyezik a keresőnél megszokott Google logóval. Ez is mutatja, hogy a Google nem csak üzletpolitikai szempontból tett fel sokat a közösségi szolgáltatásra, hanem azt saját márkájával is egybe akarja mosni.

A webvállalat hosszútávú márkastratégiája így láthatóan abba az irányba mutat, hogy egyetlen, komplex, "Google" néven emlegetett rendszert hozzon létre, amelyen belül a különböző szolgáltatások között elmosódik a határvonal. Erre utal a különböző Google-aloldalakon egységesen elérhető új fekete eszköztár, amely a Google+ aktiválását követően mutatja a közösségi oldal értesítéseit is. Az eszköztár érdekes módon a Google második legnépszerűbb szolgáltatásán, a Youtube-on nem működik.

Nem lesznek rejtett felhasználók

A Google+ mögé a vállalat láthatóan minden erőforrást hajlandó betenni, még bizonyos negatív sajtóvisszhangot is megkockáztatott a Google Profilok kapcsán: augusztus 1-én megszűnnek a nem publikus profiloldalak, a felhasználónak így választania kell a publikus profil és a profil törlése között. A Google+ felhasználóknak kötelező módon rendelkezniük kell nyilvános profiloldallal, amely tartalmazza fotójukat, nevüket és nemüket - minden más adat letiltható, mint ahogy az is, hogy a profilunk megjelenjen a keresési találatok között. A lépéssel a Google hasonlóan jár el, mint a Facebook, a kék közösségi szolgáltatás felhasználóinak fényképe és neve is letilthatatlanul nyilvános, annyi különbséggel, hogy a Facebookon a barátaink listája és néhány egyéb adat is publikus.

A Google+ azonban nem áll meg annál, hogy a régi és az új funkciók összeolvadnak végre egy működő egésszé, hanem hamarosan a külső fejlesztők fantáziája is szerepet kap. Vic Gundotra, a Google közösségi megoldásaiért felelős alelnöke egy Google+ üzenetben tájékoztatta a fejlesztőket, hogy hamarosan hozzáférhetnek az API-khoz és elkezdődhet a Google+ alkalmazások és külső szolgáltatások készítése. Sőt, a Google indított egy e-mail forró drótot, amire feliratkozva az érdeklődő fejlesztők azonnal értesülhetnek a változtatásokról -  jelen esetben arról, hogy pontosan milyen API-k indulnak és mikortól lehet hozzájuk férni.

API, kezdődik!

A Google szerint a Google+  jelenleg csak egy nyilvános tesztfázisban van, nagyon limitált felhasználói számmal, ezért nincs még egyetlen interfész sem nyitva. Fejlesztőként egyébként is rizikós egy béta vagy annál korábbi fázisban lévő termékhez hozzáigazítani bármit, hiszen még bármi változhat a rendszerben. Ez egyben azt is jelenti, hogy az API-k valószínűleg már készen állnak, várakoznak, csak idő kérdése, hogy mikor jöhet a Farmville Google+ verziója.

A tesztverzióból éppen az nem látszik egyelőre, hogy hová kerülnek be a kezelőfelületen a külső alkalmazások, mennyire engedi a Google felforgatni a jelenleg még átlátható, letisztult imázst. A fent említett nyilvános Google profil viszont biztosan kulcsszerepet játszik majd abban, hogy kívülről is bele lehessen kapaszkodni a Google közösségébe, új, eddig nem kalkulált értékeket is hozzáadva. A Google mindent megtesz ezúttal a sikerért, látszólag semmit nem bíznak a véletlenre, az egyetlen aggodalomra okot adó kérdőjelet csak a nagyközönség szimpátiája jelenti.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.
A IT-üzemeltetők világnapján egy teljes security meetup, számos szórakoztató program, és Felméri Péter standupja várja az érdeklődőket az Ankertbe.