Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Magyarországon is jó biznisz a kupon és a bónusz

Dojcsák Dániel, 2011. június 16. 09:59
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

300 millió forintos forgalmat bonyolítottak májusban a legnagyobb magyar kuponoldalak, derül ki a GKIeNET – BCE E-business Kutatóközpont kutatási összefoglalójából. 2011 legnagyobb biznisze, írtuk még tavaly év végén a Bónusz Brigád, illetve a kuponoldalak bemutatásakor. Úgy tűnik, nem volt tévedés, még az év felénél sem járunk, de máris látványosan gyarapszanak a vezető kuponoldalak.

A közösségi vásárlós, illetve kuponoldalak az amerikai Groupon nyomdokain burjánzanak az elmúlt év óta világszerte. Természetesen a sikeres recept sokak számára kívánatos modell, sok vállalkozás igyekszik meglovagolni a sok pénzzel kecsegtető hullámot. Hazánkban a GKIeNet becslése szerint körülbelül 50 szereplősre dagadt a közösségi vásárlási oldalak száma, igaz ezek közül alig néhány érdemes említésre. A piac robbanásszerűen nő, de épp a robbanás miatt egyre kevesebb figyelem és bizalom irányul a kicsi, új szereplőkre, akiknek mind kevesebb lehetőségük van kitűnni a tömegből a hirdetők és a vásárlók előtt egyaránt.

Kellett a jó márka és a reklámúthenger

A GKIeNet kutatása szerint a magyar piac három legnagyobb szereplője a magyar Bónusz Brigád, a külföldi Rebate Networks leányaként jelen levő Kuponvilág, illetve a szintén magyar Napi Tipp és a Kuponunk.hu. Ezek gyakorlatilag mind pontosan ugyanolyan praktikákkal működnek, az idő múlásával pedig egyre kevesebb különbség látszik az oldalak között is, ahogy minden szereplő kezdi belátni, hogy a Groupon által kitalált és kivitelezett modellnél nehezen lehet jobban csinálni, tehát azt érdemes követni is.

A hirtelen növekvő piacon fél év alatt két nagyságrendet is ugrottak az árbevételek, ez az érték pedig a következő időszakban még biztosan jelentősen nő majd. A piac telítődéséig, az elérhető célközönség megszólításáig, illetve a hirdetői közeg stabilizálódásáig az eladott kuponok száma, az árbevétel is biztosan meredeken nőni fog. a GKIeNet felmérése szerint 2011 május 2-től 30-ig a a legnagyobb árbevétellel a Bónusz Brigád rendelkezett, közel 113 millió forintnyi értékesítéssel. A többi nagy szereplő közül a Kuponvilág 99, a Napi Tipp 52, a Kuponunk.hu pedig 9 milliós forgalmat generált.

Nem minden arany, ami fénylik

Az ajánlatok számában és az eladott kuponok számában viszont a Kuponvilág vezet, májusban az említett oldal 22 ezer kupont értékesített 71 ajánlaton keresztül, azaz ajánlatonként 315 vásárlót talált és 4474 forintos átlagárat sikerült elérnie. Ezzel szemben a Bónusz Brigád 58 ajánlattal jött elő, amivel 20 ezer kupont értékesített, az átlagár viszont 5662 forintra rúgott, az ajánlatonkénti vásárlások száma pedig átlagosan 346 lett. A Napi Tipp és a Kuponunk ezeknél jóval szerényebb mértékben tudtak érvényesülni, az előbbi 23 ajánlatával 8 ezer, az utóbbi 24 ajánlattal ezer kupont tudott csak eladni.

Ezekből a számokból messzemenő következtetést nem lehet levonni, ugyanis mind az eladott kuponok, mind az ajánlatok száma túl sok tényezőtől függ ahhoz, hogy össze lehessen hasonlítani két különböző cég eredményeit. A Kuponvilág több ajánlatával szemben a Bónusz Brigád kevesebb variációt kínált, s igaz, hogy kevesebb kupont is értékesített, de mind átlagárban, mind összes árbevételben a legjobb lett, pedig az általuk kínált átlagos kedvezmény a legalacsonyabb, 56 százalék (a Kuponunk.hu-nál 58, a Kuponvilágnál 68, a Napi Tippnél pedig 79 százalék). A túl nagy kedvezményben viszont sem az üzemeltető, sem a hirdető nem érdekelt. A kuponoldalak azért nem, mert csökken a potenciális bevételük, főleg akkor, ha fix darabszámos ajánlatról van szó, a hirdető pedig kevésbé elszánt fogyasztókat kap, s könnyen felhígulhat a beáramló vevők serege olyanokkal, akik a szolgáltatást vagy terméket listaáron soha nem lennének képesek megvenni, így visszatérni sem fognak valószínűleg. Pedig a kuponosztás lényege, hogy mozgó evangelistákká, illetve visszatérő vendégekké formálják az egyébként a pénzüket már a reklámra is elköltő embereket.

Nem is működik mindenféle termékre a közösségi vásárlós kuponozás, tartós fogyasztási cikkeket például bizonyára ritkán találunk majd később, amikor a hirdetők rájönnek, hogy mikor éri meg nekik ezt a csatornát választani. Jelenleg a GKIeNet kutatói 9 különböző kategóriára osztották a megjelenő ajánlatokat. A gyűjtés szerint a legtöbb ajánlat szépségápolással (48 darab), utazással (27), étkezéssel-vendéglátással (25) vagy szórakozással (22) kapcsolatos, de találhattak a fogyasztók élményprogramokat (13), sportot (13), egészséggel kapcsolatos ajánlatot (11), wellnesst (10) és oktatást (7) is.

Eszünk, iszunk, mulatunk

A felhasználók viszont a legtöbbször szórakozni, enni-inni, szépítkezni szerettek volna, s az értékesítési adatok terén jelentősen lemarad a többi kategória, mint az utazás, élmény, sport, egészség, wellness és az oktatás. Ha viszont nem a darabszámot, hanem az árbevételt nézzük, akkor értelemszerűen a drágább utazások (94 millió Ft), a szépségápolás (66 millió Ft), az egészségmegőrzés (31 millió Ft) és az evés-ivás (27 millió Ft) generálta a legnagyobb forgalmat, de a többi kategóriában is keletkezett egyenként 7-13 millió forint forgalom.

A GKIeNet elemzői szerint az ajánlatok száma és a kuponeladás aránya az értékesítői csapatok hatékonyságát mutatja a legjobban, illetve azt, hogy a piaci szereplők milyen kategóriák felé pozicionálják magukat, és azoknak mennyire tudnak megfelelni a meghirdetett ajánlatokkal. Ebből a szemszögből nézve a Bónusz Brigád és a Napi Tipp jóval "tudatosabban" kínál ajánlatokat, s bár azok darabszáma kevesebb mint a Kupon Világnál, de így kevesebb a kis volumenben értékesített ajánlatok száma is. "A kedvezmény átlagos mértéke, és az ezzel összefüggő spórolás nagysága mutató viszont talán a legfélrevezetőbb adatok az összehasonlításnál. Mindkettőt előszeretettel alkalmazzák a cégek marketing célokra, annak ellenére, hogy az üzlet sikerességét csak közvetetten befolyásolhatja a nagy kedvezmény érték impulzus vásárlást serkentő esetleges hatása" - írja a kutatási jelentés.

Nagy kedvezmény, híg közönség, kis profit

Ez utóbbi abból is látszik, hogy a kisebb Napi Tipp által spórolt összeg 201 millió forint, miközben a forgalom mindössze 52 millió forint, míg a Bónusz Brigád 113 millió forintos forgalom mellett “spórolt meg” a vevőknek 143 milliót. A kiemelt kuponoldalak vizsgálata alapján azonban azt lehet mondani, hogy ez semmilyen összefüggésben nincs az árbevétellel, teljesítménnyel, sem az eredménnyel. Arra sincs rálátásunk, hogy mennyi a valóban értékesített, beváltott kupon, mennyivel csökken a látható érték, ha kivonjuk belőle a megkezdett, de később át nem utalt összeg miatt meghiúsult tranzakció, illetve az elégedetlenség okán visszaváltott, vagy az elfelejtett és soha be nem váltott kupon.

A cégek valós teljesítményéhez azt is jó lenne tudni, hogy mekkora összeg megy el az emberi munkavégzésre, amire szükség van a kreatív és a értékesítési oldalon is, illetve mennyi pénzt költenek el display hirdetésekre. A Napi Tippnek például nem lehet sok mozgástere ebben, ha a listaárnak csak 21 százalékát kérik el a fogyasztótól, s azon még megosztoznak a hirdetővel is, a Bónusz Brigád esetében viszont az 56 százalékos arány jó alap arra, hogy folyamatosan elárasszák a Google felületein keresztül a magyar felhasználók által nézegetett külföldi oldalakat, illetve a hazai tartalomszolgáltatók egy részét.

Érdekes még a Facebook-követők száma, hiszen a közösségi vásárlás egyik mozgatórugója a közösségi oldalakon való aktív részvétel, s a hálózatos kommunikáció előnyeinek kihasználása. Ebben szintén a Bónusz Brigád van elöl, hiszen gyors tempóban közel 200 ezer követőt számlálnak már a Facebookon, a Kuponvilág 110, a Napi Tipp 54 ezer, a Kuponunk pedig 32 ezer felhasználót győzött már meg. Az átfedésről nehéz nyilatkozni, de a több mint 3,3 millió magyar facebookozónak még a Bónusz Brigád is csak 6 százalékát tudta elcsábítani, azaz a növekedésnek még biztosan van tere.

Jól terjed

Egy-egy ajánlatra a Facebookon a két legnagyobb szolgáltatónál 4700-5600 like érkezett átlagosan májusban, a két kisebbnél pedig 700-1200 darab. Ezeknek a like-oknak köszönhetően a bónuszok és kuponok beteljesítik egy sokak által elfeledett marketing funkcióját is a modellnek, mégpedig azt, hogy a vásárlók a saját meggyőződésüket, választásukat megosztják ismerőseikkel, akikben az adott márka, termék vagy szolgáltatás imázsa anélkül erősödik, hogy a két személy egyáltalán beszélt volna erről. Viszont az ismerősöknek is tudomása lesz az eseményről, beszédtémává válhat, a tapasztalatok megosztásával egyfajta vezérelt önjáró reklámtáblává is válik a kuponvásárló. Ebben semmi ördögi nincs, az egész modell ezért született meg és ezért éri meg a mainstream marketing csatornákba be nem férő, annak költségeit kitermelni nem tudó, de minőségi szolgáltatóknak belevágni egy ilyen kampányba.

Facebook

Mit gondolsz? Mondd el!

Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.