Szerző: Gálffy Csaba

2011. június 10. 14:59:00

Győztek a kiadók, engedett az Apple

Győztek a kiadók, engedett az Apple: a cupertinói cég minden előzetes bejelentés nélkül egyszerűen kivette a használati feltételekből a magazin-előfizetésekre vonatkozó megszorító kitételeket. A hír mindössze két nappal a Financial Times saját, HTML5-alapú, előfizethető webes alkalmazásának bemutatása után érkezett.

Akár összefüggés is felfedezhető az Apple és a Financial Times lépése között, a brit pénzügyi lap ugyanis hosszú ideig tiltakozott a cupertinói cég drákói szigorúságú előfizetési konstrukciója ellen. Az ellenkezés azonban látszólag süket fülekre talált, ezért a Financial Times saját, HTML5-alapú webes alkalmazást fejlesztett. Az alkalmazás iPadről és iPhone-ról érhető el, és megszólalásig hasonlít a natív magazinappokhoz - ráadásul kezeli az előfizetéseket, amelyekből így nem kap részesedést az Apple.

Az Apple február közepén tette elérhetővé a magazin-előfizetéseket az App Store-on keresztül, azonban a feltételek miatt a kiadók sokáig kivártak a lehetőség alkalmazásával - sokan pedig továbbra sem álltak át az Apple-féle előfizetési rendszerre. A kiadók két dolgot kifogásoltak a konstrukcióval kapcsolatban, egyrészt, hogy minden, az alkalmazásból indított előfizetés után 30 százalékos részt kért az Apple, másrészt, hogy a fogyasztó adatai nem jutnak el a kiadóig, így nem tudják a hagyományos előfizetési marketingmódszerekkel megcélozni. Fontos megkötés volt az is, hogy bár lehetséges volt az alkalmazáson kívül is előfizetni, és ebből nem is kért jutalékot az Apple, az alkalmazásból azonban nem lehetett erre linkelni, a külső előfizetés ára pedig nem lehetett alacsonyabb mint az App Store-ban.

A Condé Nast és a Hearst, a két legnagyobb magazinkiadó ezután leült tárgyalni az Apple-lel, és sikerült legalább annyit kiharcolniuk, hogy a felhasználót megkérdezhetik arról, hogy adatait meg kívánja-e osztani a kiadóval is, vagy szeretné, ha ez az információ az Apple-nél maradna. Ezután mindkét nagy kiadó elkezdte az iPad-re optimalizált magazinjainak előfizetését átállítani az egy app-egy előfizetés modellre (szemben az egy app-egy lapszám előző modelljével).

Mi történik egy mobilappal a születése után? Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel.

Az Apple új előfizetési feltételeiből egyszerűen kimaradt az a kikötés, hogy az alkalmazáson keresztül vásárolt előfizetés nem lehet drágább mint máshol, benne maradt viszont az a kitétel, hogy az alkalmazások továbbra sem mutathatnak kifelé, egyéb vásárlási opciókra. A változás értelmében tehát a kiadók kínálhatnak saját weboldalukon és egyéb szolgáltatásaikon keresztül olcsóbb digitális előfizetéseket, mint ami az App Store-ban elérhető, az így elért bevételek után pedig továbbra sem kell megfizetniük az Apple-adót.

A megváltozott feltételek mellett változott a magazinok és újságok helye is az iPad és az iPhone kijelzőjén: ezentúl az ilyen kiadványok egy helyről, a Newsstandról elérhetőek. A Newsstand nem csak a már előfizetett magazinokat tartalmazza, hanem az iBookshoz hasonló szerkesztett tartalmat kínál, így vannak ajánlott magazinok és akciós előfizetések is. Egyszerűsödött az előfizetési mechanizmus is, az egyes előfizetések be- és kikapcsolhatóak. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy az előfizetés automatikusan megújul, szemben az eddigi megoldással, amikor a felhasználónak külön meg kellett újra rendelnie a magazint.

a címlapról

Hirdetés

Mi történik egy mobilappal a születése után?

2020. február 29. 12:03

Legtöbbször sajnos semmi. Ezen próbálunk változtatni egy 10 alkalmas, 30 órás online képzéssel. A store-ban való megjelenés az igazi munka kezdete: mérés, mérés, mérés, adat, felhasználói visszajelzések kezelése, ASO, monetizálás, marketing... és így tovább.